Pages

Sunday, November 7, 2010

Perlukah berdiet ketika mengandung?


Jawapan dr pegawai Dietetik, Boh Shi Hui, KPJ Damansara Specialist Hospital.

Anda tidak harus berdiet semasa mengandung, sebab ini akan mengganggu pertumbukan bayi dlm kandungan anda. Hidangan makanan semasa mengandung seharusnya seimbang & merangkumi semua kumpulan makanan, dlm quantity yg sederhana. Sbg contoh, bagi hidangan utama (tghari/mlm), pastikan ade mknn berkanji (nasi/mee/roti/ubi), mkn berprotein (ikan/ayam/tofu/daging), syuran & buah-buahan. Antara waktu makan, tambah satu @ dua hidangan snek dgn mknn berkhasiat spt sekeping sandwich, 3-6 biskit kraker & segelas susu rendah lemak. Elakkan minuman & mknn yg tinggi gula, tinggi lemak, bergoreng. Ini kerana, mknn jenis ini adalah kurang berkhasiat & blh mnyebabkan penambahan berat badan.

Hmm..berikut adalah jadual pmakanan sy...xdpt dipastikan adakah sy btul2 mengikut cara makan spt yg d'advised oleh doc...;p

Pagi:
  • minum susu hi-goat suam segelas campur madu (klu sempat)
  • folic acid + neurogain
  • 3 biji kuih (1 karipap/2 ketul apam ijau yg ade kelapa tu)

tgh hari:
  • bihun sup kt cherry/kdg2 klu lapa mkn nasi berlauk KOSKAN
  • air sirap limau/ limau suam (Ohh..bru sy perasan..sy kena kurangkan pengambilan air berwarna...ok2 lepas ni sy akan rajin2 minum air limau yerr..).
  • Jambu batu 2 potong/ kdg2 bli pisang goreng/cendawan goreng utk mkn kol 3-4.
  • chewing tablet susu higoat..buat mcm mkn gula2. Baunye wangii...& rase sedap mcm coklat susu..:))
mlm:

  • Minum susu higoat suam+ madu cicah dengan biskut IKO 2 peket atau roti serat. Kalau rase xnk minum susu, sy amek susu soya.
  • Kdg2 mkn cornflakes dgn susu HL..(klu ade).
  • Buah-buahan (Anggur/Epal/Limau faveret..limau sunkist). Dlm peti ais mmg ade buah sbb kalau lapar jer..sy mmg mkn buah2an. Lgpun ia akan mengelakkan kite mkn junkfood yg mana tahap kolestrol & lemak tak baik mungkin akan menyebabkan kenaikan berat badan. So waktu mlm..kalau sy lapar sgt2 plus mls nk masak...sy boleh mkn smpai 3 biji epal(^_*)V
  • Ambil 1 bar kecil coklat cadburry. (xleh byk2...maniss..nnti cepat naik berat bdn plak)
  • Nasi? sy mmg dh lame jarang2 mkn nasi waktu mlm..adela kot sekali dlm sebulan. Kenape? Nntah...klu sy mkn berat2..esok pg sy akan memerot..bdn rase lemahh. Lgpun kalau ikut cara permakanan yg betul dlm islam...kite mmg x digalakkan makan benda berat selepas pkul 7 ke atas..sbb process pencernaan dlm badan agak lemah pd waktu malam. Selepas 3 jam baru boleh tido. So..kalau blm 3 jam dh tido..kompem2 la bdn boleh jadi lemah & lesu...pastu asyik mengantuk jer kan...

Asas Diet 'Three Apple'


Asas kepada diet 'Tiga biji Epal Sehari' adalah diet yang mengamalkan epal setiap kali sebelum makan hidangan utama. Serat yg terkandung dlmn epal dikatakan mampu membantu kite merasa kenyang & keinginan utk menikmati makanan yg manis juga dipenuhi. Diet yg menyokong kpd 'Diet Three Apple' ini hampir menyamai 'South Beach Diet' yg menyarankan pengambilan karbohidrat dlm kadar yg rendah & pengurangan lemak tepu. Gula process juga perlu disingkirkan manakala karbohidrat rendah glikemik sangat ditekankan.

1st checkup

harini tibe2 jer ku sakit mate. Pedih2 & gatal2...especially mase terkena cahaya matahari..silauu sgt. Pg2 terusku sms boss & ckp sakit mate & alang2 tu nk g buat 1st checkup terus. Skrg da 18wiks plus..da almost 5 month da..takut plak kena marah ngn doc sbb lambat g buat checkup.

Biasenye kalau awal2 nk buat buku merah..kena wat appointment & amek tarikh dulu. Tp td ku pujuk2 nurse tu..alhamdulillah kebetulan ade kosong hari ni kol 10 pg. Nsib baik la g klinik awal2 pg kol 8. Mcm biase..mcm2 la nurse interview..berat, tinggi, hb, pregnancy history. Oh no! berat sy skrg 53.5kg..nsib baik, igtkan dh 55 kilo td..he2. Nurse da ckp..jgn diet..(hisk..mane tau nih??). xdela..mane ade sy diet..utk kehamilan kali ni sy dh mkn vitamin sbb nk kasi beso sket. Tp xnk la beso sgt..3.0 kilo tu oke2 la kn. Dari 3 month lg, sy dh amek neurogain utk DHA yg diperbuat dr pati ikan.

Td checkup mcm biase..urine & blood test. HB 12.1..oke pun. Mase nurse nk ukur perut..die ckp..eh2 keciknye perut awk. Pastu sy jwb la..'last pregnancy pun nurse ckp benda yg same..tp bile scan..doc ckp oke jer..cuma ruang baby dlm perut memanjang..'. Haii..jimat space..btul2 fully utilize ruang yg ade. No wonder perut xde stretch mark yg menjadi ketakutan sy..hehe. Tp saye rase pengambilan Bio-oil pun blh mnjadi factor..perut langsung xde kesan stretch mark..mcm x pnh preggy;p. Cuma lepas bersalin aritu, sy x mengamalkan jamu lepas start period. Mase tu xde merancang pun..so agak curious nk amek jamu...takut tup2 preggy kang...bhye plak.

Dsebabkan abah & umi ade history blood pressure & diabetes, so mcm last pregnancy..sy kena amek ujian gula which the things dat i hate most. Kena minum air gula..& ianya btol2 bjaye mbuat sy rase loye & pening2. Haritu siap ade yg muntah2. Kalau muntah2..kena minum semula...lg la sy x nk. So 12/11/2010 dh buat appointment utk ujian gula..wish me luck..huhu

bile isteri memandu..


wlpun dh almost 2 years or marriage..ku masih degil spt dulu. Hubi ckp hari2 die berdoa agar lembutkan hatiku yg kdg2 keras mcm batu. Ade je jwpan ku..'ala..bukannye selalu degil pun...kite degil kdg2 jer..'. Haa.yg kdg2 tu la buat die penin kepale. Bile drive, hubi pesan..'awak..jgn lebih 12o km/h, byk polis skrg...' 'Ala..klu bwk 120km/h sy kena dok lorong ke 3, sy rase meter keta nih rosak la'..smbil memandang meter kereta yg hampir 140km/h. Dulu..mase blom kawen..kurang 2 jam dh smpai kuale kangsar dr rawang. bile dh kawen..yg bagusnye hubi x bwk laju2..cukup la 120km/h...hai..betul2 ikut peraturan. Tp ku dlm keta dh mcm cacin kerawit...adehh..lambatnye incik hubi drive..rase cam nk tuka driver jer. Tp kalau die tgh marah kt driver gile..kelajuannye boleh menakutkan ku. Memandu nih btol2 memerlukan kesabaran yg amatlah tinggi.

Satu hari di JUSCO

Pd cuti hari deepavali, aku & hubi dua2 dok berehat sambil melepak kt uma. Xde planning pn nk blk mane2 kg dsebabkan ade jemputan kenduri yg hendak dpenuhi. Hari jumaat plak dua2 dmm...(dmm rindu kots..thehe). Tp mlm tu dgn sisa2 tenaga yg ade..hubi ajak ke JUSCO. Aku oke jer..smbil panaskan bdn..boleh panaskan mata skali dgn bsoping.

Mula2 singgah kt carefour wgsamaju sbb hubi nk mengurut kaki. Pastu bru g jusco. Dlm mencuci2 mata..sempat ku sambar perfume body shop CHYMARA..tibe2 rase gian plak nk tuka bau. Haii..mcm2 la tabiat org bbdn dua nih..slalu klu g body shop mesti bli WHITE MUSK or OCEANUS.

Lepas tu hubi nk g cari model kete navara..bersemangatt btol hubi nk cari model keta tu sbb insya'Allah keta die smpai hujung bln nih kan. Dsbbkan ku bgitu risau jusco da nk tutup..sy pn mintak kebenaran die nk jln sorg2 kt tpt biase..kt mane lg klu bkn tpt baju2 kan. Maklum la..klu ku da start membelek..ade la dekat 1 jam ku bleh pusing2 smata2 nk cari yg btol2 bkenan dhati. So, kitorg pn bpecah..hubi kt level 1, sy kt level bwh. Alah..setakat JUSCO tu ku x heran sgt..dulu mase blajar kt UIA blh dikatakan rumah kedua..hehe.

Dlm tgh membelek2 bju2 kt tzed..ku terperasan ade sorg mamat ni dok berdiri sambil tgk2 baju kt depan sy. Lame la jgk. Tgk cam budak baik2 jer. Nk kata pekerja kt t-zed tu..mustahil la plak sbb die x pakai pun uniform jusco. Sorg2 plak tu...tmbah memusykilkan..lame gile die mengadap baju2 kt situ. Dlm hati..fussy gile mamat ni nk mmbelek baju. Pastu..ku pun buat xtau jer..terus g belek2 bju.

Dh boring kt t-zed..ku terus jln2 g tgk baju area sebelah plak. Tibe2 mata ni tertangkap si mamat td. Aik..kt sini pun die ade? Tibe2 jadi x sedap hatii. Wlpun tgh2 blur..tp sempat lg bpikir scr warasnyer..org ni follo aku ker?? Hisk..x mungkin kot..muke cam budak baik2 jer...smbil cuba menyedapkan hati. Lepas tu..aku pusing2 n pergi ke area BUM..fuhh legaaa..instinct aku salah rupenyer..mane ade org ikut aku..haisk, perasaan aku jer tu. Pastu..aku pusing blk ke t-zed sbb x puas hati x jumpe bju yg bkenan..tup2..mamat tu ade blk kt tpt tadi. Aku mula syak sesuatuu..ohh no..die mengekori aku. Skali..tibe2 aku dgr die ckp2 dgn kakak yg jage t-zed tu..laaa...aku salah lg...haii x abes2 salah sangka. Lega rasenyer mase tu..klu x, aku da kol hubi dh. So sku pun kompiden la die pkerja t-zed. Kenapa die pakai bju biase? aku x peduli..mybe bru abes shift.

Pastu da boring kt t-zed..aku g semula kt BUM. x kire..kena dptkan jugak baju sebelum keluar dr jusco nih..(nafsu2...). Aku pun heran gak..lamenyer la incik hubi nih membelek2 model navara die...hmm..mugkin die pergi tgk2 bju kt bhgian lelaki kot. Tgh tgk2 baju..smbil berangan..tup2 mamat td muncul depan aku smbil tersenyum. Aku trus blur..pehal die nih? Tibe2 die tanye..hai..sorg jer ker?? (what the heck...??). Sbb ni ke ko ikot aku dr td..adooaiii. Dgn kompiden & banggenyer aku jwb..'err..xdela..dgn husband' smbil tangan aku tunjuk tgkat atas. Pastu aku trus buat x tau. Mamat tu jwb 'ohh'..pastu terus blah smbil mengangguk2.

Terus ku kol hubi pastu...rupe2nyer incik hubi tgh mmbuat kepulan asap kt luar jusco..patut la lamerrr. Bile aku cite kt hubi..mmg sedas dua cubitan aku dpt..siap dgn package bebelan lg. 'tula..die yg nk jln sorg2 lg'. Pastu ku jwb 'awk yg lame sgt kt atass...tgk..tgh pregnant nk dkt 5 bln pun kena ngorat lg..'. tetttt...kena cubit lagi. Haha..sempt lg sy mengusik hubi..'Ntah2 bby gurl kot..ataupun muka sy berseri2 mase preggy nih...haisk..x sabo nk mkn jamu lepas abes pantang nnti,'. klako tgk hubi tarik muka-14.

Teringat plak mase teman lina g tempah baju bakal husband die..pakcik tailor tu punyela mmbebel. 'Ha..tgk..kwn awk da nk kawen..awk bile lg? Jgn lame2...blah2..bla n bla'. Panasss telinga wooo. dgn kool sy menjawab... 'Pakcik..sy da kawen la, aritu bju husband sy tempah kt sini la..sbb tu sy bwk kwn sy plak.' Terdiam pakcik tu....pastu die tgk sy atas bwh..mklum la..mase tu tgh selebet..pakai t-shirt, sweater lusuh & jeans. 'Yeke?? Hiskk..mcm x kawen lg jer??'. kwang2...dlm hati, nk buat camne pakcik..dh sy awet mude....wekss2

Saturday, November 6, 2010

SALINDAH SET LENGKAP


Kenapa tiba2 ckp psl set salindah? Haa..setelah membuat observation & research selama beberapa bln2..based on finding sy terjumpa set hamil salindah yg dikatakan baik utk ibu hamil. Kita hanya merancang & berusaha..tp Allah yg Maha Mengetahui segala yg tersurat & tersirat. Set Salindah merupakan satu set makanan kesihatan yg dikatakan mengandungi byk khasiat yg baik utk ibu hamil. Salindah ini telah dihasilkan mengikut kaedah perubatan Homeopati, Biokimia dan Herbalisme dan telah pun dipasarkan lebih 15 tahun. Kajian yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan terhadap Salindah membuktikan tiada kesan-kesan sampingan kepada penggunanya malah ianya banyak membantu ibu - ibu hamil lebih sihat dan si manja kelihatan lebih comel, cergas dan pintar.dan akan lebih berkeyakinan sepanjang tempoh hamil dan Salindah selamat digunakan.

Ada wanita hamil yang mula mengalami masalah dari awal mengandung sehingga lepas bersalin.Bermula dengan alahan pada awal trimester pertama mengandung kemudian masalah praeklampsia yang boleh menjejaskan kesihatan ibu dan anak, sehinggalah ada yang menghidap masalah meroyan selepas bersalin.Pengalaman yang tidak menyeronokan ini boleh memberi kesan trauma kepada ibu-ibu tadi untuk menempuh pengalaman mengandung untuk kesekian kalinya.Seharusnya pengalaman mengandung dan bersalin merupakan saat-saat yang wajar dinikmati penuh dengan rasa gembira dan selesa tetapi hakikatnya tidak semua wanita bertuah dapat menikmati detik seperti itu.

Menyedari masalah tersebut memerlukan satu penyelesaian yang positif,maka Prof. Dr. Azizan Hj Ismail telah berusaha membuat kajian secara ilmiah dan saintifik selama beberap tahun.Akhirnya pada tahun 1981, SALINDAH telah diperkenalkan.SALINDAH merupakan set lengkap Rencana Pemakanan Kesihatan dan Rawatan Ibu Hamil yang paling lengkap dengan tiga bulan mengandung sehingga selepas waktu pantang.Kini SALINDAH sering menjadi pilihan bakal-bakal ibu serta disyorkan oleh doktor dan bidan.Ia banyak memberi kebaikan kepada wanita hamil.

PERKEMBANGAN BAYI DARI BULAN KE BULAN

Apabila hamil beberapa perubahan fizikal dan emosi akan berlaku.Tempoh haid akan berhenti manakala buah dada menjadi lembut dan besar. Tabiat cara makan juga berubah, kemuraman dan keletihan mungkin berlaku.

BULAN PERTAMA
Ketika ini jantung, limpa dan sistem pencernaan bayi mula terbentuk.Bayi mula menerima makanan dan membuang kotoran melalui tembuni dan tali pusat ( pembuluh darah yang menghubungkan bayi yang membesar kepada kulit rahim ). Bayi ketika ini panjangnya kira- kira 1/5 inci (1/2 cm).

BULAN KEDUA
Pada hujung minggu kelapan lengan,kaki bayi dan semua organ utama bahagian dalam telah terbentuk.Jantung bayi mula mengepam darah.Wajah bayi mula jelas dan bahagian otaknya mula terbentuk. Panjang bayi ketika ini hampir 2 inci (5 cm).

BULAN KETIGA
Menjelang bulan etiga kebanyakkan wanita mula menampakan tanda-tanda fizikal kehamilan.Mulai bulan ini bayi akan membesar dengan cepat, panjangnya bertambah beberapa milimiter setiap hari. Wajahnya bertambah jelas.Ibu jari, jari kaki, telinga dan kelopak mata telah terbentuk.Beratnya kira-kira satu paun (28kg) dan panjangnya 3 inci (8 cm).


BULAN KEEMPAT
Seluruh organ bayi telah terbentuk dan ia semakin besar. Menjelang 4 bulan bayi semakin aktif dan mula menolak lengan atau kakinya dalam kandungan.Panjangnya lebih daripada 6 inci (15 cm) dan beratnya lebih daripada ¼ paun (114 g)

BULAN KELIMA
Degupan jantung bayi boleh didengari jelas dengan menggunakan stetoskop. Pegerakkannya lebih kuat dan mudah dirasa.Panjang bayi kini kira-kira 10 inci (25 cm) dan beratnya kira-kira ¼ paun (227g) .

BULAN KEENAM
Perut anda semakin besar manakala pegerakan bayi betambah kuat.Kulit bayi kelihatan merah dan berkerut.Panjangnya kira-kira 12 inci (30g) dan beratnya kira-kira 1 ½ paun (680g).

BULAN KETUJUH
Mata bayi kadangkala terbuka pada beberapa waktu.Sekiranya ia dilahirkan pada waktu ini dia dianggap sebagai bayi sebelum waktu (pramatang) yang memerlukan jagaan khas. Beratnya kira-kira 2 ½ paun (1.3 kg) dan panjangnya kira-kira 15 inci (38 cm).

BULAN KELAPAN
Tumbesaran bayi telah lengkap.Pegerakan atau “tendangannya” agak kuat dan dapat dilihat dari luar.Kulitnya tidak berkedut lagi.Biasanya bayi berada dalam posisi kepalanya ke bawah supaya kepala keluar dulu ketika proses bersalin nanti. Beratnya kira-kira empat paun (1.8kg) dan panjangnya kira-kira 16 ½ inci (42cm).

BULAN KESEMBILAN
Tumbesaran bayi ini mencapai tahap yang memungkinkannya untuk hidup di luar perut ibunya.Berat bayi kira-kira 6 hingga 7 paun (2.7 kg hingga 3.2 kg) panjangnya 20 inci (50cm) atau lebih.

PERINGKAT HAMIL :
MULAI MINGGU KE 12 HAMIL
GUNAKAN B1
KHASIAT :
Memberi zat besi mudah hadam yang diperlukan oleh setiap ibu mengandung. Menghilangkan atau mengurangkan muntah dan loya serta alahan. Menolong tumbesaran tian. Mencegah demam, batuk, selesema, sejuk-sejuk, sakit kepala, sakit gigi, dan lain-lain. Menghilangkan kesan jatuh atau rebah. Melancarkan aliran darah agar mencegah timbul siput urat di kaki, dan menghilangkan letih lesu.

PERINGKAT HAMIL :
MULAI MINGGU KE 24 HAMIL
GUNA KAN B2
KHASIAT :
Membekalkan zat untuk tumbesaran tian serta menguatkan tulang dan membina otak tian. Menambah selera makan dan menambah darah. Menghilangkan sengal tulang dan kebas anggota kaki dan tangan. Mencegah serangan sejuk dan sakit gigi. Mencegah Osteoporosis.


PERINGKAT HAMIL :
MULAI MINGGU KE 28 HAMIL
GUNAKAN B3
KHASIAT :
Memberi zat untuk pembinaan saraf dan otak anak yang masih dalam kandungan. Menghilangkan masalah takut, cemas dan bimbang. Mencegah simpul biawak atau krem betis. Mendatangkan ketenangan bagi menghadapi hari bersalin.

PERINGKAT HAMIL:
MULAI 4 MINGGU SEBELUM BERSALIN
GUNAKAN B4
KHASIAT :
Remedi istimewa untuk mengawal alamat sebelum jangkaan alamat palsu, menghilangkan sakit bersalin, sakit urat dan otot, menyediakan saluran peranakan dengan mengendur dan menganjalkan otot-otot pencerut kawasan saluran peranakan. Memudahkan kelahiran bayi. Menghilangkan perasaan takut dan cemas.

PERINGKAT HAMIL :
MULAI 2 MINGGU SEBELUM BERSALIN
GUNAKAN B5
KHASIAT :
Remedi ini melanjutkan dan menolong tindakan item B4, mengendur dan menganjalkan otot pencerut saluran peranakan dan memberi daya teranan labour sewaktu bersalin.

PERINGKAT HAMIL :
MULAI 1 MINGGU SEBELUM BERSALIN
GUNAKAN B6
KHASIAT :
Remedi ini menguatkan teranan,menolong mengurangkan sakit sewaktu bersalin, mempercepatkan dan mempermudahkan keluarnya anak, membuka luas saluran peranakan dan mengurangkan sakit lepas bersalin.

GUNA :
SELEPAS BERSALIN
GUNAKAN L7
KHASIAT :
Remedi cecair bagi menyembuhkan luka atau jahitan dengan cepat. Menghilangkan sakit pada luka atau jahitan. Mencegah jangkitan kuman dan penahanan. Boleh digunakan sebagai sapuan pada pusat bayi.

GUNA :
MULAI 5 JAM SELEPAS BERSALIN
GUNAKAN L8
KHASIAT :
Bila keluar sahaja anak, terus makan remedi ini. Remedi ini membantu menyembuhkan rasa sakit-sakit, menghentikan darah, mencegah sakit meroyan, demam dan sakit kepala.

GUNA :
MULAI HARI KEDUA SELEPAS BERSALIN
GUNAKAN L9
KHASIAT:
Remedi istimewa untuk menghilangkan sengal selepas bersalin dan bisa-bisa, sakit meroyan , menghentikan darah nifas, membetulkan urat darah yang putus, menyusun semula alat peranakan dan menguatkan seluruh anggota tersebut.

GUNA :
MULAI HARI KEENAM SELEPAS BERSALIN
GUNAKAN L10
KHASIAT :
Remedi ini mempercepatkan rahim dan saluran peranakan mengecut semula. Mengangkat rahim kembali ke tempat asal. Mengurangkan simpul urat biru.

GUNA :
MULAI HARI KETUJUH SELEPAS BERSALIN
GUNAKAN L11
KHASIAT :
Remedi tonik ini istimewa bagi memanaskan badan, menambah selera, membaiki penghadaman dan pembuangan najis. Menenangkan tidur, menghilangkan kebas-kebas, menyegarkan rahim dan alat peranakan.

GUNA:
MULAI HARI KE 21 SELEPAS BERSALIN
GUNAKAN L12
KHASIAT:
Remedi ini menjaga kesihatan ibu selepas bersalin agar sentiasa sihat, mengembalikan kekuatan, memulihkan alat perkelaminan dan menimbulkan kesegaran.

Utk testimoni lengkap:-
http://www.edaransalindah.com/koleksi/?cat=3
http://www.edaransalindah.com/anak-salindah.htm

Makan Madu. Kenapa Guna Sudu Plastik?


Ramai pelanggan bertanya, mengapa mereka diminta menggunakan sudu plastik dan jangan guna sudu logam yang banyak di rumah tu. Saudagar ingin bertanya kepada para pelanggan semua, jika pernah memakan ubat homeopathy seperti makan EXAMO Dr Azizan atau QAISARA Mind Booster formulasi Dr Tengku Asmadi dari MAP misalnya, pengguna diminta jangan menyentuh ubat, letakkan ubat di dalam tutup botol dan terus masukkan ke dalam mulut tanpa menyentuhnya. Ini kerana ubat-ubat homeopathy ini telah diberi 'tenaga' yang mana ia mengandungi cas-cas elektrik yang berada dalam keseimbangan. Jika ubat ini disentuh dengan jari , maka sebahagian cas elektrik tersebut akan mengalir melalui jari dan akhirnya keseimbangan tenaga ubat tersebut telah tercemar. Kayu dan plastik adalah pengalir elektrik yang lemah/penebat.

Begitulah jua kepada madu Khaula. Madu ini kaya dengan zat-zat vitamin dan mineral yang sangat banyak dan ia juga mengandungi cas-cas elektrik (tenaga) yang disimpan dalam madu tersebut. Jika pengguna menggunakan sudu logam yang mana sifatnya adalah sebagai pengalir elektrik, maka sebahagian tenaga dari madu akan mengalir melalui sudu tersebut. Ini tidak berlaku jika menggunakan sudu kayu atau plastik. Selain daripada itu, ada juga pendapat mengatakan jika menggunakan sudu logam, dikhuatiri madu yang mengandungi mineral dan ion-ion logam tersebut akan bertindakbalas dengan sudu logam dan dikhuatiri logam dari sudu itu akan melarut lantas masuk ke perut pengguna.

Pengetahuan tentang penggunaan sudu kayu ini sebenarnya telah lama diamalkan di negara-negara Barat. Jika anda biasa melayari laman web berkaitan madu di negara Barat, anda akan dapati kebanyakan gambar pengambilan madu dari botol akan menggunakan sudu kayu seperti dalam foto di atas. Nah, inilah sebabnya kenapa saudagar cadangkan gunakan sudu kayu atau plastik, jangan gunakan sudu logam..ok.

Madu Khaula


Baru2 ni sy ade terbace rahsia kejelitaan & kegebuan Maizawati dlm metro. Oh..rupe2nye salah satunya die mengamalkan mkn madu 2 kali sehari. Haisk..terus saje sy bersemangat nk bli madu...wlpun kt uma ade sebotol x abes. Sblm2 ni sy mmg mengamalkan madu..tp lepas jer abes madu yg dibeli di cameroon..sy x jumpe lg yg besesuaian dgn tekak. Sebotol kt uma yg dibeli kt Kuala mmg xsedap...rase mcm air gula..confirm2 mmg campur gula kot. Mmg bersungguh2 sy ajak hubi g tesco..bukan setakat untuk kecergasan, kesihatan & kecantikan..tp berkhasiat juga untuk si ibu yg sdg berbadan dua:). Td sy dh campurkan dengan susu hi-goat..emm..sedap. x manis sgt. Harga RM65 yang xde sarang, RM70 utk yg ade sarang skali. Kt sini sy share pengenalan Madu Khaula & khasiatnye:-

Notis: Ini Adalah Laman Web Peminat MADU KHAULA- Madu Berkualiti Gred A dari pergunungan Azarbayjan, Iran. (KLIK SINI untuk Bukti Gred A)

Kami akan memperkenalkan kepada anda keunikan dan keaslian serta khasiat Madu Khaula yang berasal dari Wilayah Azarbaijan, Utara Iran.

"Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu pada gunung-ganang, dan pada pokok-pokok kayu, dan juga pada bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia".

"Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai) serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkanNya kepadamu" (dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia ( dari berbagai-bagai penyakit) sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang berfikir" - (Surah An-Nahl, 68-69)

Khasiat Madu KHAULA ini sesuai untuk mengawal dan menghindarkan penyakit-penyakit yang seperti asma dan lelah, resdung, buasir, sakit jantung, batuk, darah tinggi, selsema, migrain, sakit tekak,tyroid dan kencing manis. Sila baca testimonial.
Cara Pemakanan Madu Khaula yang disyorkan hasil daripada testimoni (Klik DI SINI) !!!

MADU KHAULA DIJAMIN MENGANDUNGI KANDUNGAN GULA SUKROSA KURANG 5% DAN KANDUNGAN LEMBAPAN KURANG 17.5% (MADU GRED A MENGIKUT PENGKELASAN INTERNATIONAL HONEY COMMISION (IHC)

Madu KHAULA dapat memulihkan sistem dalaman badan manusia dengan:

* Memanaskan badan
* Melancarkan perjalanan darah
* Mengimbangkan diet badan
* Menguatkan tenaga dalaman
* Meningkatkan kecergasan, daya ingatan, emosi, kreativiti, hafalan dan kepintaran anak-anak
* Melawaskan usus besar dan kecil

Madu ini juga berfungsi sebagai

* Anti-alergik
* Anti-septik
* Anti-anemia
* Anti-ulcer

Dari Ibnu Majah, Al-Hakim daripada Ibnu Masul (R.A): Sesungguhnya Rasulullah S.A.W telah bersabda, " Madu adalah penyembuh bagi penyakit dan Al-Quran adalah penyembuh bagi penyakit di dalam hati. Maka berubatlah kamu dengan madu dan Al-Quran".

Amalan menyukai dan memakan madu merupakan amalan Rasulullah S.A.W. Lebah telah mendapat ilham dari Allah dan madunya dijadikan sebagai penawar untuk penyakit seperti dinyatakan di dalam Surah An-Nahl Ayat 68-69. Jadikanlah ia satu amalan harian kita semua.

Friday, November 5, 2010

emm..sedapnye daging kambing...


seriesss..tibe2 sy sgt teringin nk mkn Irish Lamb Shank kt secret recipe. sy x pernah mkn pun..tp lepas lunch bersama dept corporate planning..nmpak mcm sedap plak tgk azhan mkn. Dsebabkan hubi masih dmm..so hr jumaat tu sy pg tapau Lamb Shank kt secret recipe. Blk tu..sy msk nasi, sayur sawi goreng, telur goreng & terung & tempe msk sambal. Slalunye kalau hubi blk dr johor..sy mmg akan msk mskkan tgh hari..kdg2 ayam masak kari, udang msk kari, ayam masak kurma, daging msk black paper, ketam msk lemak cili api, sup ayam, sup sayur...sbb die lebih prefer sy msk dr mkn tgh hari kt luar. Lgpun hubi & sy suke mkn sayur hijau yg half cooked..klu well cooked..sah2 la sayur jadi layu & vitamin pun da ilang. Klu kt kedai2 mkn..manela jumpe sgt sayur2 nih kan.

Ha..dlm 1 hour, sy da abes msk. nikmat betul dpt mkn nasi ngn lamb shank...dagingya lembut & manis..tp yg pastinye frozen la kan. Hubi plak tgh2 mkn tanye sy..'mane la sy blajar msk mskkan jawa sbb msk tempe & terung sambal tu..'. Hoho..ntah la..mase kt uia kot sy blajar mkn mkn2 camnih. Sy pun tanye blk..'nape? x sedap ker?'. 'sedappp...'. Rase nk menangis terharu dgr jwpn hubi...hehe(T_T).

Monday, November 1, 2010

Petua Awet Muda

Muka anda biasanya akan berminyak selepas bangun tidur. Inilah masanya untuk mengamalkan urutan wajah. Urutkan wajah anda dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat ke atas Nabi 3 kali.

Gunakan jari telunjuk kedua-dua belah tangan dan letakkan di bawah dagu. Pusingkan jari anda ke pipi,pipi ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi.

Lakukan setiap pagi disusuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi. Perlu diingat, jangan sekali mengurut wajah anda dari atas ke bawah kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.

Sejurus bangun pagi baca doa, amalkan petua ini sebelum mandi dan gosok gigi. Masukkan air dalam mulut selama 10 saat dan selawat 3 kali dalam hati. Kemudian, baru diteguk. Air liur pada awal pagi mengandungi enzim yang boleh menjadi penawar, kemudian barulah menggosok gigi.

Baca ayat 35 hingga 38 surah Al-waqiah setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.

Setelah solat subuh, bacalah surah Yusuf kemudian minum tiga teguk air suam. Mudah-mudahan wajah kelihatan berseri dan awet muda.

Setelah itu lakukan senaman ringan. Hirup udara segar dari luar dan jalan tanpa memakai kasut di halaman yang berumput. Geselkan kaki di atas rumput yang masih berembun.

Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari hari baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Mulakan dari telunjuk kanan sehingga kelingking jari kanan, seterusnya kelingking jari kiri ke ibu jari kiri dan diakhiri dengan ibu jari kanan. Amalkan menanam kuku dan rambut yang dipotong atau gugur mudah-mudahan mendapat berkat di dunia dan akhirat

Semasa berdandan pada waktu pagi baca selawat Nabi di kedua-dua telapak tangan dan rautkan ke muka beserta niat dalam hati supa diindahkan wajah seperti wajah Nabi Yusuf. Amalkan setiap pagi.

Ketika makan, janganlah disulam dengan minum air.

Minumlah setelah setengah jam selepas makan.

Rajin-rajinlah membaca Al-Quran dengan niat ikhlas kerana Allah.

Amalkan solat tahajud

Sentiasa tenang dan bersikap positif

Mulakan sesuatu urusan dengan nawaitu yang baik dan niat kerana Allah.

Maafkan semua orang sebelum tidur.

Petikan Majalah Anis 2004