Pages

Sunday, November 7, 2010

Perlukah berdiet ketika mengandung?


Jawapan dr pegawai Dietetik, Boh Shi Hui, KPJ Damansara Specialist Hospital.

Anda tidak harus berdiet semasa mengandung, sebab ini akan mengganggu pertumbukan bayi dlm kandungan anda. Hidangan makanan semasa mengandung seharusnya seimbang & merangkumi semua kumpulan makanan, dlm quantity yg sederhana. Sbg contoh, bagi hidangan utama (tghari/mlm), pastikan ade mknn berkanji (nasi/mee/roti/ubi), mkn berprotein (ikan/ayam/tofu/daging), syuran & buah-buahan. Antara waktu makan, tambah satu @ dua hidangan snek dgn mknn berkhasiat spt sekeping sandwich, 3-6 biskit kraker & segelas susu rendah lemak. Elakkan minuman & mknn yg tinggi gula, tinggi lemak, bergoreng. Ini kerana, mknn jenis ini adalah kurang berkhasiat & blh mnyebabkan penambahan berat badan.

Hmm..berikut adalah jadual pmakanan sy...xdpt dipastikan adakah sy btul2 mengikut cara makan spt yg d'advised oleh doc...;p

Pagi:
  • minum susu hi-goat suam segelas campur madu (klu sempat)
  • folic acid + neurogain
  • 3 biji kuih (1 karipap/2 ketul apam ijau yg ade kelapa tu)

tgh hari:
  • bihun sup kt cherry/kdg2 klu lapa mkn nasi berlauk KOSKAN
  • air sirap limau/ limau suam (Ohh..bru sy perasan..sy kena kurangkan pengambilan air berwarna...ok2 lepas ni sy akan rajin2 minum air limau yerr..).
  • Jambu batu 2 potong/ kdg2 bli pisang goreng/cendawan goreng utk mkn kol 3-4.
  • chewing tablet susu higoat..buat mcm mkn gula2. Baunye wangii...& rase sedap mcm coklat susu..:))
mlm:

  • Minum susu higoat suam+ madu cicah dengan biskut IKO 2 peket atau roti serat. Kalau rase xnk minum susu, sy amek susu soya.
  • Kdg2 mkn cornflakes dgn susu HL..(klu ade).
  • Buah-buahan (Anggur/Epal/Limau faveret..limau sunkist). Dlm peti ais mmg ade buah sbb kalau lapar jer..sy mmg mkn buah2an. Lgpun ia akan mengelakkan kite mkn junkfood yg mana tahap kolestrol & lemak tak baik mungkin akan menyebabkan kenaikan berat badan. So waktu mlm..kalau sy lapar sgt2 plus mls nk masak...sy boleh mkn smpai 3 biji epal(^_*)V
  • Ambil 1 bar kecil coklat cadburry. (xleh byk2...maniss..nnti cepat naik berat bdn plak)
  • Nasi? sy mmg dh lame jarang2 mkn nasi waktu mlm..adela kot sekali dlm sebulan. Kenape? Nntah...klu sy mkn berat2..esok pg sy akan memerot..bdn rase lemahh. Lgpun kalau ikut cara permakanan yg betul dlm islam...kite mmg x digalakkan makan benda berat selepas pkul 7 ke atas..sbb process pencernaan dlm badan agak lemah pd waktu malam. Selepas 3 jam baru boleh tido. So..kalau blm 3 jam dh tido..kompem2 la bdn boleh jadi lemah & lesu...pastu asyik mengantuk jer kan...

0 comments: