Pages

Monday, December 13, 2010

ISTD Retreat 2010 - Damai Laut, Lumut Perak 10-12/12/2010

  


During the 1st day, after reached Damai Laut at 7.30pm, we had our 1st activity - KRA presentation around 8.30pm. Honestly, it was soo bored! Really! After all, we just arrived from the long journey. Haha..a horror starter for the retreat and i can only stay..up until the 3rd presenter only..after that i noticed that we started getting bored..sleepy..tired..and some already sleep at the back. kantoi! Finally this boring session adjourned around 11.30pm...lega! We had no time to walk around the Swiss Garden Hotel..and most of my colleague decided to have a bed.

The next day, we started our new day at Damai Laut with a nice breakfast. The teambuilding event started at 8.30am conducted by Encik Azzam Sabtu. I never thought that we all will have a great time during the teambuilding session. My thought was totally wrong and this proved that he was a great consultant and his strategy to tackle us to be in line was succeed! No wonder la our GM was eagerly wanted him to lead our teambuilding session. The 1st activity, BINGO has make us in crazy chaos. We need to find 7 person which meet the criteria stated in the box and the person that we think suitable with the criteria must agreed and put her/his name in the box provided by themselves, and the rules is..nobody can write her/his name on behalf of them. The examples of the criteria was: Who do you think - had a hairiest leg,  beautiful, able to talk in other language, tough, walk like a model, a great singer and etc. The last three person submitted the paper will be punished. Waa...scaryyy doh!! So once the game started..we run to the person who we think meet the criteria and begging him/her to write down his/her name. I feel so relief since im not the last three person submitted the BINGO. But my relief was yet not longer when En Azzam called 6 person including me, tasha, kak ani to stay in front of the class. OMG! En Azzam introduced us as person who admitted that we walk like a model. Cis! x pasal2..we need to proved that we walk like a model in the class. Yes, i agreed that was a fanatic fan of American/Britain next top model..but i never thought that i will experienced this at all. After that, En Azzam call upon a several person who admit that he had a hairiest leg. It was so funny and the class was screaming like crazy when this 8 people including mazlan, sarip, pojie, rashwan & etc slowly shows their leg to proved that they really had a hairiest leg. As a nutshell for the 1st activity, be cautious and do not simply agreed since every decision we made will have a consequences. Hmm..a great starter.

Then, we proceed with Salam Mesra - We learn a  several tips and a proper way on how to develop a relationship with others, how to be polite on building the relationship, proper eye contact during communication. The next activity is Ballon challenge. We are given a stick and ballon. Then we need to fill in the ballons and put the stick through the ballon without popping it. I never do this before and at first, i think it was impossible. But our thought was wrong when one of the colleague successfully put the stick through the ballon without popping it. After that, our thought was totally changed. If he can do this..so do i. So we try our best to find the way and finally it succeed! yeayyy!!  Then our motivator conclude that nothing is impossible! Yes..nothing is impossible as long as we strive harder to achieved it with a proper planning and strategy.  The next exercise is fire challenge. In this fire challenge, we need to lite off the fire using our own fingers. Ngaa..seriously im scared to death. My heart was pump and beat faster than ever (but my baby inside keep on encouraging me..go mommy...u can do it mommy..u can do it..yess2!!). Before we start, En Azzam teach us on how to control our EQ. Warning: Please dear, don't do this at home by your own. Experimenting it without a proper knowledge can led to a potential injuries.

Cowboy themes..

dinner - Cowboy nite


ISTD - Info System Technology Department

depart time..








Best dresser






fire challenge






personality test



Tuesday, December 7, 2010

counting for 2nd anniversary!!

http://3.bp.blogspot.com/_8yv5B1pol1U/TP2SjnYRsZI/AAAAAAAACWo/gPBdkiZqpVM/s1600/anniversary.jpg
Only 2 wiks left for our 2nd anniversary..yeayy. Hmm..apekah kejutan yg sesuaiii untuk si hubi yer?? x tau nk kasi ape..makan mlm istimewa? Jam tag heur idaman die ?(erk..kompem makcik x mampu!). Pfume? (akan di fikir-fikirkan). Hadiah anibesari sy?? Awal2 lg sy dh tau...hehe. Ape yg saya harapkan..semoga perkahwinan kami diberkati Allah, sentiasa dibajai dengan kasih sayang dan dikurniakan dgn anak yg ramai. Ameen.

Tips utk mengeratkan/mengekalkan hubungan suami isteri

1. Komunikasi antara suami-isteri amatlah penting. Segala permasalahan yang berlaku dalam rumahtangga hendaklah di bawa berbincang. Sekiranya ada perasaan tidak puas hati antara satu sama lain, luahkan, jangan disimpan terlampau lama. Jika tidak diluahkan pasangan tidak tahu apa yang anda rasai.

2. Elakkan pertengkaran yang berpanjangan. Pertengkaran antara suami-isteri adalah perkara biasa, adalah mustahil sekiranya tidak terdapat perselisihan faham antara suami-isteri. Sekiranya bertengkar salah seorang mesti lah beralah sama ada suami atau isteri, keluar rumah ke ambil angin, bagi tenangkan kembali ataupun redakan perasaan marah tu. Bila kita berada dalam keadaan marah, apa yang dikata atau apa yang kita lakukan akan lebih dipengaruhi oleh emosi. Masa ni lah macam-macam perkataan yang “sedap” akan keluar yang mana akan menyinggung perasaan antara satu sama lain.

3. Tolong-menolong dalam melakukan kerja rumah. Zaman sekarang ni ramai yang isteri keluar bekerja. Yang mana isteri-isteri sama-sama bekerja, jadi para suami kena lah membantu isteri. Janganlah dibiarkan isteri melakukan semua kerja rumah. Letih oooo, cuba la bayangkan pagi2 isteri dah bangun siapkan sarapan, siapkan anak-anak ke sekolah, lepas tu pergi kerja. Balik dari kerja pulak kena masak, basuh kain, sidai kain, angkat kain, lipat kain, uruskan anak-anak, hidang makan malam, basuh pinggan mangkuk, tengok buku sekolah anak-anak lagi, ajar anak mengaji lagi…bunyi macam kerja-kerja ringan tapi cuba la para suami melakukan semua kerja tersebut. Kalau yang mana ada pembantu rumah, mungkin ringan sikit la beban para isteri. Jadi kepada para suami tu tolong menolong la…jangan sibuk dengan hal sendiri jer, balik rumah..baca suratkhabar, hisap rokok, borak-borak dengan kawan-kawan, pergi main badminton. Fikir-fikir lah...bab cari duit sama-sama tapi bab nak urus rumahtangga serah bulat-bulat pada isteri, lepas tu komplen tak dapat layanan dari isteri, isteri selekeh la…macam-macam lah.

4. Rumah hendaklah sentiasa kemas dan bersih. Jangan lah dibiarkan pinggan mangkuk penuh disinki, sebelum keluar rumah pastikan semua sampah dah dibuang, pinggan mangkuk dah dicuci, bilik dah kemas dan ruang tamu pun dah kemas. Bukannya apa…bila balik dari kerja tu…sedap la sikit mata memandang. Ini kalau balik tengok rumah berselerak, automatik perasaan letih dan marah pun sampai. Lagi sekali suami isteri kena bekerjasama dalam memastikan rumah tu sentiasa kemas dan bersih. Sekali-sekala ubahlah posisi meja, sofa, almari dan lain-lainnya. Bila alat perabot diubah-ubahkan, so tak ada borino tengok posisi sama jer, so feeling pun boleh berubah.

5. Kurangkan bebelan. Biasanya bab membebel ni biasanya berlaku pada para isteri. Jadi kepada para isteri di luar sana kurangkan lah membebel. Pasangan anda akan merasa bosan jika setiap hari anda membebel, malah saya sendiri pun tidak suka mendengar orang membebel.

6. Jaga penampilan. Bab ni bukan isteri sahaja yang kena jaga penampilan tetapi para suami pun kena la jaga penampilan. Si isteri jangan lah asyik pakai kain batik atau baju kelawar je kat rumah, at least pakai la seluar panjang dengan tshirt di rumah, mesti kemas, jangan kat opis je nak makeup, kat rumah pun kena la makeup sikit, rambut pun kena kemas, jangan dibiar mengerbang macam hantu. Body pun kena jaga la sikit, kalau suami tak kisah tak apa la…tapi ada suami yang kisah so pandai-pandailah. Suami pun sama, jangan lah pakai kain pelikat je di rumah dan berbogel tayang perut (tak pakai baju la tu). Perut tu kena la jaga, jangan sampai masa isteri mengandung, suami pun sama mengandung. Masa nak keluar rumah pun sama, biar smart..bila sama-sama kemas dan cantik dan smart, baru la sedap mata memandang.

7. Jangan biarkan pembantu rumah buat semua kerja rumah. Ini lah silapnya sesetengah dari masyarakat kita, bila ada pembantu rumah, segala-galanya suruh pembantu rumah yang buat, sampai basuh kereta pun suruh pembantu rumah. Elakkan pembantu rumah dari melakukan perkara-perkara di bawah:-

Memasak. Bab ini seboleh-bolehnya biar isteri/suami yang buat, kita cuma boleh suruh dia sediakan bahan-bahan sahaja seperti potong sayur,siang ikan, ayam dan potong bawang. Air tangan memasak ini lain, jangan sampai suami/anak-anak teringat-ingat masakan pembantu rumah.

Bilik tidur. Bilik tidur kita ada tempat peribadi, jangan dibiarkan pembantu rumah sewenang-wenang keluar masuk dalam bilik tidur kita. Biar kita sendiri yang mengemas bilik tidur, takkan la tak mampu nak kemas bilik tidur sendiri.

Pakaian dalam biar kita sendiri yang uruskan.Dari bab membasuh sampailah melipat, seelok-eloknya disorok dari penglihatan orang, nanti orang boleh tau size buntut anda..huhuhuhu. Pakaian kecik-kecik ni sidai dalam bilik air kita sendiri pun tak apa.

Jangan biarkan pembantu rumah uruskan semua hal anak-anak. Seelok-eloknya bila balik rumah tu, perhatian untuk anak-anak tu kita lebihkan, terutama bab suap makanan (untuk anak-anak yang kecik la), orang tua-tua kata, bila kita suapkan anak makan, anak akan ingat dengan kita, beri lebih tumpuan kepada mereka, tidurkan mereka. Jangan biarkan pembantu rumah laku kan semua kerja tersebut, nanti anak-anak ingat dekat pembantu rumah lebih dari mak sendiri.

8. Ingat tarikh-tarikh penting seperti hari lahir, hari ulangtahun perkahwinan dan hari ulangtahun pertemuan/hari pertama keluar dating. Suami isteri mestilah ingat tarikh-tarikh penting ini, set lah reminder di handphone ataupun catatkan dalam diari. Ucapan pun sudah cukup untuk menandakan yang kita ingat tarikh tersebut. Jangan senyap sunyi jer...lupa terus, mesti pasangan anda akan merasa amat sedih. Masa belum kahwin ingat semua, bila dah kahwin semua lupa.

9. Solat berjemaah. Setiap hari mesti paling kurang ada satu waktu solat pasangan bersolat jemaah bersama-sama. Solat Subuh, Maghrib dan Isya’ sebab kalau solat zuhur dan asar tu masa kita bekerja. Solat bersama-sama dengan pasangan amat berkesan untuk mengeratkan hubungan suami-isteri dan juga keluarga.

10. Makan bersama. Ada pasangan yang mana suami atau isteri terlampau sibuk dengan kerja sampai langsung tak ada masa nak makan bersama. Balik pun dah malam dan dah makan kat luar. Seboleh-bolehnya cuba la untuk makan bersama, tak kira la masa lunch ker atau masa makan malam ker. Makan malam bersama semua ahli keluarga elok di amalkan bagi mengeratkan hubungan kekeluargaan.

11. Puji-pujian. Kadang-kadang tu puji la pasangan masing-masing. Masakan sedap ker, hensem ker, lawa ker...tak rugi pun kita memuji orang ni. Cuma keluarkan sedikit ayat-ayat pujian tu...kesan tu yang penting. Kita manusia ni...memang la suka bila di puji..mustahil la kalau kita tak suka kan.

12. Kejutan. Kadang-kadang tu buat la kejutan untuk pasangan masing-masing. Kalau ada duit tu bawak lah pasangan pergi candle light dinner ker, pergi beli cincin ker, hadiah kan baju Chelsea ke (hehehe..utk pasangan yg minat chelsea ler), kasi bunga ke...dan macam2 la.

13. Bawak la pasangan berjalan-jalan / melancong. Jangan lah dibiarkan pasangan tu duduk memerap kat rumah jer. Bawak lah jalan-jalan pergi downtown ke hehehe, mandi laut ker, mandi air terjun ker...so tak ada la bosan sangat. Aktiviti ini tak semestinya memerlukan belanja yang besar. Kalau yang berduit tu boleh la bawak pergi melancong, yang bajet kurang tu..bawak pergi mandi laut pun dah ok ataupun hujung minggu bawak pergi berjogging / buat aktiviti2 luar rumah, berkelah kat taman ker. Anak-anak pun suka.

14. Jangan terlampau cemburu. Cemburu yang melampau boleh mengeruhkan hubungan. Kadang-kadang tu dengar jugak ada isteri telefon office suami tanya suami pergi mana semua. Suami pulak melarang isteri berkawan dengan kawan-kawan lelaki, bercakap pun sampai tak boleh. Isteri dan suami kena jaga maruah pasangan masing-masing. Trust each other amat penting dalam hubungan suami isteri, akan tetapi jangan la ambil kesempatan. Kadang-kadang suami atau isteri perlukan kawan, so tak salah untuk berkawan cuma kena tau batasan masing-masing. Sekiranya syak sesuatu, siasat dahulu sebelum mengambil tindakan melulu.

15. Terima kelebihan dan kelemahan pasangan masing-masing. Tiada manusia dalam dunia ini yang sempurna, pasti terdapat kelebihan dan kelemahan masing-masing. Jadi belajar lah untuk menerima kelemahan pasangan masing-masing. Sekiranya kelemahan yang boleh diperbaiki dari semasa ke semasa, tingkat kan usaha tersebut untuk menutup kelemahan itu. Misalnya kalau tak pandai memasak, belajar lah memasak.

16. Tingkatkan hubungan mesra / kasih sayang. Pelbagai cara boleh digunakan untuk meningkatkan kasih sayang. Kita kena sentiasa cuba untuk menyegarkan perasaan kasih sayang, jangan perasaan tu makin lama makin menguncup, bila dah menguncup, masa tu la duk fikir nak cari yang lain. Cuba la cara-cara seperti di bawah ini, pada sesetengah orang mungkin benda ni remeh, tapi ianya amat berkesan untuk mengerat kan hubungan suami isteri.

Bergurau-senda. Bergurau senda ni tidak terhad di bilik tidur sahaja, jangan salah anggap yer. Macam buat memek muka ker, berlakon merajuk ke, buat aksi-aksi kelakar ker dan macam-macam la.

Belai-belai rambut. Sambil-sambil menonton tv tu, belai la rambut pasangan anda tu, tak pun kalau pasangan suka cari uban, so buat la…cari uban atau cabut rambut gatal.

Cuci muka pasangan. Bila tak ada buat apa tu, cuci la muka pasangan masing-masing, buang jerawat, bintik-bintik hitam/putih kat muka tu..kalau pasangan tak tahu kena ajar la...dan guna alat dan pencuci yang betul.

Memotong kuku pasangan masing-masing. Ini salah satu cara untuk mengeratkan hubungan dengan pasangan anda. Tiap-tiap bulan, luangkan sedikit masa untuk memotong kuku pasangan dan anak-anak.

Mengurut badan dan menggaru. Sedap nya kalau badan kita diurut setelah seharian bekerja. Aktiviti ini boleh dilakukan bila kita hendak tidur atau di masa menonton televisyen. Jangan isteri jer urut atau garu suami. Suami pun kena buat benda yang sama terhadap isteri.

Mandi bersama. Sebulan sekali cuba la luangkan masa untuk mandi bersama. Kat belakang badan kita ni, tangan tu ada yang tak sampai nak cuci, so mintak la tolong pasangan kita untuk gosokkan badan.




2nd checkup..

http://www.clipartguide.com/_named_clipart_images/0060-0807-0716-2234_Pregnant_Woman_Having_a_Check-up_clipart_image.jpg
harini pg2 sy dh bgn sbb nk g 2nd checkup kt klinik rwg. Awal2 bgun perut da memulas2. Mau 5-6 kali masuk toilet before g checkup tu. Smpai kt klinik..memerut lg (x senonoh). X pasti ape yg sy mkn semalam. Sbb mlm tu sy masak nasi goreng..siang je mkn kt luar. Mcm biase, mula2 timbang berat..54.7 kilo (23 w), check bp (84/60), urine test, hb test (12.5), check heart beat..and suntikan kancing gigi (complete dose). Then nurse tanye..sihat x harini? Sy jwb x sihat..diarrhea. Terus die soh sy jumpe doc...(adeh..kena tunggu lg..nsib la sakit perut ni under control). Lepas doc check..die suh masuk air dlm bdn sbb takut dihidrasi. Igtkan sikit..rupanya kena masukkan satu botol. Sy tanye MA (Medical Assistant) tu..kena habiskan satu botol nih ker? Die jwb yer. Ado..menyesal ckp sy sakit perut..klu x..kol 10 lg dh settle. 45 minit jg la kena tunggu satu botol tu. Bape banyak kena cucuk ngn jarum harini da.Biasenye kalau kt private clinic x perlu pun masuk air..diorg kasi ubat..dh settle. So kesimpulannye, kalau x sanggup nk tunggu..better g private clinic jer..xdela kena tunggu lame.

Monday, December 6, 2010

Doa akhir tahun dan awal tahun..

Selamat menyambut awal Muharam:)
 
Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk 
waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.
  Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata:
"Hampalah kami di sepanjang tahun ini".


Maksudnya:
   Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, 
ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan 
ke atas mereka.
Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada 
perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya 
dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak 
redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya 
di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, 
tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku
 melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon 
keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan
 yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau
 menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka 
aku memohon kepadaMu.
Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang 
Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima
 taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan 
harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah 
berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli 
keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan 
kesejahteraan ke atas mereka.

************************************************************

 Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada 
malam satu Muharram.
Barangsiapa yang membaca doa awal tahun ini, 
insya Allah dirinya akan terpelihara daripada 
gangguan dan godaan syaitan di sepanjang tahun tersebut.
Doa Awal Tahun:

Maksudnya:
   Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, 
ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan 
ke atas mereka.
Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang 
awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu 
yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul 
di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di 
sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya
 dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri 
yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang 
mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung
 dan Maha Mulia.
Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang 
mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami 
Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan 
 sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

hubi dan lori barunye..

Alangkah pendeknye saye..
penantian selama 5 bulan akhirnya berakhir. Ape punyer Nissan!..waiting period smpai 5 bulan?? Xde system allocation mcm perodua ker? Huhu..ape yg saye tau..system allocation kt perodua..wlpun kdg2 weng2..tapi waiting period masih acceptable (maaf..sy puji bkn dsebabkan sy jage system allocation kt perodua yer...tp based on pengalaman kwn2 ;p). Huhu..kembang kempis idong hubi dpt keta idaman die..utk pengetahuan..kaler tu sy yg pilih..hehe. Mula2 nk amek kaler hitam..pas jer test drive kaler dark grey..terus jer sy pujuk hubi amek dark grey. At least x la ssh nk jage mcm kaler hitam kan..habuk sikit pun da bleh nmpak. Hubi oke jer.. as long as sy suke..:) (terima kasi hubi (^_*)v...). Awal2 tu stress, mklum la..keta besa gajah..nk cari parking ssh sbb sume parking kecik. Tp time drive..best2..sume kete takut..mklum la..bwk lori kan. Hehe..but nyway..im happy for him. Finally he got one of what he dream off.







Sunday, November 28, 2010

Obimin Pluz

http://1.bp.blogspot.com/_0sacH9XShN0/SjtCoHT3D5I/AAAAAAAAA1M/5J6mbLPCXdI/s400/Obimin.jpg
Obimin
New_Obimin_30s_PackBottle_Mal_High_Res_small
New Obimin




http://1.bp.blogspot.com/_-qlovgBtPRo/SxlKdYW02lI/AAAAAAAABR4/Krzrstw0xso/s400/Picture2.png
Obimin Pluz
I bought Obimin Pluz today which costs around RM49. I never take Obimin before..but it was suggested by most of my friends. Why Obimin Pluz? What is the different between Obimin, New Obimin and Obimin Pluz? Obimin Pluz was compose with an extra vitamins-minerals with DHA and EPA..thats mean..i dun have to take asid folic and neurogain separately coz this pills has consists all the necessary minerals.

One more, sbb ramai yg view article ni, just to inform the effect of Obimin Pluz ni blh tahan strong. So, kalau nk makan..doc ckp better after having heavy bfast or lunch. Sbb the minerals contains in Obimin Pluz is more than single tablet asid folic and 1 vegi capsule of neurogain. Mase early consume Obimin Pluz, im a bit drowsy..nk muntah. Padahal..for several month i consume neurogain, xde ape2 pn. So, please read related article -

Now, let see the compositions of this three products:

OBIMIN - CONTENTS
Vitamin A - 3000 IUVitamin B110 mgVitamin B2 - 2.5 mg
Vitamin B6 - 15 mg
Vitamin B12 - 4mcg
Vitamin C - 100mg
Vitamin D - 400 IU
Vitamin B3 as niacinamide 20mg
Vitamin B5 as calcium pantothenate 7.5mg
Folic Acid 1000 mcg/1mg
Iron as ferrous fumarate 90mg
Calcium lactate 250mg
Copper 100mcg
Iodine 100mcg



NEW OBIMIN - CONTENTS
Vitamin A - 3000 IUVitamin B110 mgVitamin B2 - 2.5 mg
Vitamin B6 - 15 mg
Vitamin B12 - 4mcg
Vitamin C - 100mg
Vitamin D - 400 IU
Vitamin B3 as niacinamide 20mg
Vitamin B5 as calcium pantothenate 7.5mg
Folic Acid 1000 mcg/1mg
Iron 30mg
Calcium 32.5 mg
Copper 100mcg
Iodine 100mcg



OBIMIN PLUZ - CONTENTS
"DHA is the most important brain-building nutrient at all ages especially during pregnancy and pre-school years when the child's brain is growing the fastest."
-Dr William Sears









home nurse visits..

Alhamdulillah, i felt more energetic & healthier on this 2nd pregnancy. So, it was true that every pregnancy experience is different from one child to another. On the last pregnancy,  i am suffering from asthmatic so badly especially during rainy season even though i've never been attacked before since my child hood. It attacked me so-so badly until i have to say no to ice, fruits & fried food. So hopefully everything will be fine for this one. Amen.


Yesterday 27/11/2010, i've been visited by Kak Ros, nurse from Rawang Clinic and this is the first visit. She check my blood pressure and the baby's heart beats..dub-dub...dub-dub. Waah..me & hubi was so excited when we 1st heard the heart beats...it just so amazing and speechless! Kak Ros was soo nice and very informative. She advised me to avoid taking any mixture of gingers, black papper and gamogen right after giving birth especially on the 1st to 3 weeks since it will not good for the blood circulation of the mother. Well..honestly it was tough, really..especially when i dun even have much knowledge on the best food for post-natal..i just depending on experienced by the older people than me. But..i will think about it and make more research on this matter thru the internet or asking an expert:). My blood pressure reading was ok..110/70. Before she left us, she has remind me for the next checkup..it will be on 6/12/2010.

Wednesday, November 24, 2010

the first 'kick' on 21st Week..



on the last pregnancy, i'm so regret coz i dun really remember when i started to feel his 1st 'kick'. So, for this pregnancy..i will b more aware to keep track of the baby's movement (^_*)v. But a couples of days before..i think that i started to feel a very small-small movement..but when i put my fingers on my tummy & concentrating on it..suddenly nothing happen! So, i thought..it just my imagination or a feel of over excitement! Oh..ok..nevermind. Take your time honey...! On last monday,  22/11/2010, as usual, me & hubi will have a conversation thru the phone before turn to bed. While we both laughing on the jokes I've made, suddenly i feel the soft kick in my tummy. It started with a slowly kick..but the signals turns into the movements that can be noticeable. Im concentrating and look closely on the surface of my tummy..and yesss...i can even see the waving!! Alhamdulillah. 'Finally i can feel and see his 1st kick! I think this baby loves the way im teasing u, hubi!'..i told him with full excitement..

As what i know, the fetal movements is a quite important especially during the last 6 months of pregnancy. I share this articles for our informations.

http://www.fisher-price.com/fp.aspx?st=663&e=expertadvice&content=81036

All of my patients worry about their baby’s health, especially as the pregnancy nears term. I advise them to pay attention to their baby’s movement pattern as a sign of a healthy baby. Fetal movement has been shown in numerous medical studies to be a good predictor of the baby’s health when monitored later in pregnancy. I want to stress the “later in pregnancy” aspect of this comment because of the misconceptions propagated in maternity textbooks regarding this point.

You’ll first be able to feel your baby moving somewhere between the 16th and 22nd weeks of pregnancy. For the first several months, the baby’s movement pattern is very erratic and my patients can go days without feeling the baby move. This can be quite unnerving and leads to additional office visits to alleviate their fears. These visits are perfectly fine with us because they present the opportunity to discuss the important role of fetal movement later in pregnancy.

In normal pregnancies, the baby has ample oxygen courtesy of the placenta. If there is a reduction in the amount of oxygen, the baby will reduce its activity level to ration the available oxygen. This will be a warning sign of “fetal stress.”

To identify those rare pregnancies that may show signs of fetal stress, I ask my patients to pay attention to the baby’s movement pattern during the last six weeks of pregnancy. You may perceive fetal movement as a swift sharp kick, a rolling of the baby, or a gentle bumping.

By performing a daily fetal count, we can help detect at-risk pregnancies. There are two methods I use to monitor the baby:

1) two kicks/movements within an hour of each meal;
or
2) 10 kicks/movements before noon.

If the baby’s movements don’t meet these criteria, I ask my patient to call the office immediately. I hate receiving a phone call at 10:00 pm telling me the baby has not moved in 24 hours. If this happens, I’m quite distraught and upset until I see that patient on the monitor at the hospital. It makes me feel that I’ve failed to make my patient understand that we may be able to detect the rare baby who is in “stress,” and save that baby’s life. During my career, my group has saved a half-dozen babies because of an alert parent!

Some babies have a different movement pattern than I have described. However, they do move frequently. In general, as long as your baby has regular, predictable movements, it is probably okay. You may also know ways to prompt your baby to move. Eating sugary food, drinking a cold drink or playing music are a few examples of the tricks my patients use to check their babies’ movements.

I suggest speaking with your practitioner about his or her suggestions for tracking your baby’s movement during the later stages of your pregnancy. Good luck, and have a healthy pregnancy.
















By expert advice 

Tuesday, November 23, 2010

Movie time!


Yeayy..new series of Harry Potter (HP) has released - Harry Potter and Deathly Hallows Part 1. It just a great movie, really! I watched it on last Saturday in GSC One Utama. But still cannot fully rate this movie since this is only the 1st part. Can't wait for the 2nd part and hoping for the more extremely disastrous battle...:)

For those who watch HP from the 1st movie (over the past 8 years!) can feel the transformations of the three stars of the movie.  All went from little kids fighting over demons and it seems now their maturity can be noticeable.



Daniel Radcliffe

Harry Potter certainly has grown up!



harrysorcersstone1kj09 07 14 Photos of the Harry Potter Cast Over the Past 8 Years 
harryhalfprince6kj09 07 14 Photos of the Harry Potter Cast Over the Past 8 Years

Emma Watson

She’s always been cute, but now she has a grace to her that we’re beginning to see as she gets older.

hermoinesorcersstone1kj09 07 14 Photos of the Harry Potter Cast Over the Past 8 Years

Rupert Grint

He is still the token ginger of the group. Although he has definitely grown up, he still has a bit of the same sweet look on his face.

ronsorcersstone1kj09 07 14 Photos of the Harry Potter Cast Over the Past 8 Years

ronhalfprince6kj09 07 14 Photos of the Harry Potter Cast Over the Past 8 Years