Pages

Saturday, October 29, 2011

Meet little Iesha..(Irdina Jr)

Pok & Adam akhirnye berdamai..
Yesterday, we've got free time to visit new born Iesha on her 2nd day @ Sg Buloh Hospital. The smell of the baby is soo nicee, really! Congrats to Pok & M.Alang...:-)). Next week, we'll meet at Chemor plk yer..Insya'Allah..

Cute lil Iesha

so adorable..

so much like her sister, Irdina..

Iesha

mak alang & her bby..

pok & adam..

bersauna...

da lame sgt x mengsaunakan diri. Last bersauna adalah selepas melahirkan arwah zahin kot kalau x silap. After 7 month pregnantkn Adam..so mmg x dpt la nk meneruskan aktiviti ni..lgpn x jmpe SPA yg menarik kt Rawang ni. Last friday, dlm dok survey2 SPA utk si Tasha yg nk kawen ni..kitorg terjupe DEALOVA SPA. Masuk2 jer kitorg disambut oleh Kak Liza yg sangatla friendly. Tptnye pn boleh tahan...baru la rase ala2 kt Bali..hehe. Package yg dioffer ok..quite interesting. So kitorg pn setkn appointment utk keesokan harinye.

Tup2 esoknye Tasha plak x jadi, so sy terus jer la dgn plan utk bersauna. Lame x buang toksin dlm bdn nih. Sy rase Teknology yg dgunakan pn updated. x suke sauna tutup smpai muke...bleh nk lemas kalau lame2. Dlm 1/2 hour dh complete. Yg bagusnye..akak tu kejap2 dtg tgk keadaan customernye. Sambil2 tu dia nasihatkan teruskan mkn jamu yg tgh mkn skrg..die ckp elok utk kebahagiaan rumah tangga..hehe.

Source: http://setsauna.com/tips/kebaikan-bersauna/

Terdapat banyak kebaikan dari segi kesihatan apabila kita bersauna. Tahukah anda mengapa bersauna baik untuk kesihatan kita?
Semasa bersauna, kadar pernafasan dan denyut nadi akan meningkat daripada 75 denyut seminit kepada 100-150 seminit semasa lebih kurang 15-20 minit mandi wap. Apabila ini berlaku, ia akan meningkatkan kadar peredaran (bukan tekanan darah) kerana haba dari wap air akan mengembangkan saluran darah untuk menampung peningkatan pengaliran darah ke seluruh badan.
Proses ini akan membolehkan badan mengagihkan lebih banyak zat/ nutrient terutamanya kepada bahagian kulit dan menggantikan sel-sel yang telah mati. Oleh itu, kesan yang amat ketara sekali adalah anda akan kelihatan lebih segar / muda selama beberapa jam setelah anda mandi wap.
Dengan bersauna, kesan panasnya akan melegakan otot-otot yang boleh menghilangkan sengal-sengal, bisa dan kebas-kebas tubuh badan.
Antara kebaikan sauna yang lain adalah sauna dapat membuka rongga roma, mengeluarkan segala kekotoran atau toksin dalam kulit, menjadikan kulit anda lebih sihat dan menjadikan rambut bertambah segar, lebat dan berupaya untuk menghilangkan kelemumur.
Wap juga akan masuk ke rongga pernafasan dan terus ke system perjalanan darah atau fungsi organ memberi kesan yang baik kepada badan. Dari aspek perubatan, wap yang masuk melalui rongga pernafasan ini amat baik untuk rawatan resdung (sinus), bronchitis (radang paru-paru) alahan dan asma (lelah).
Khasiat – kasiat lain adalah
1) Melancarkan perjalanan darah dan menguatkan system imunisasi badan .
2) Baik untuk bertangas selepas bersalin, mengembalikan bentuk tubuh badan dan menambah susu badan serta mencairkan lemak.
3) Menggantikan sel-sel yang telah mati dan memberi kesegaran kepada kulit.
4) Terbaik ialah menghilangkan stress dan menjadikan anda sentiasa kelihatan segar dan muda.

apple puree for his breakfast...

Kenapa sy pilih puree apple? Sbb apple jer yg slalu ade dlm fridge..so tahap kerajinan sy mmg xleh nk dsangkal lg la kalau brgnye dh ade depan mata..hihih. How i make it? So simple & easy recipe but healthy...

Directions:

a half cut of apple (core, peel, cut into small piece)

2 teaspoon bby cereal (i used nestle plain bby cereal coz it easy for me to mix with any fresh fruits i like)

1 teaspoon plain water

1 teaspoon formula milk

Blend all above items and ready to serve:)

The Goodness of Apples for Baby:

"An Apple a Day" as the old saying goes is indeed good for your health. Apples are truly a wonder fruit and they may be one on your baby's first foods.
One of the most important nutritional components of Apples is that they contain two types of fiber; insoluble fiber and soluble fiber. Both the insoluble fiber in apples and their soluble fiber pectin, help maintain bowel regularity (thus helping to prevent diverticulosis and colon cancer). The insoluble fiber works like roughage, while the soluble fiber (pectin), helps keep the bowels regular (avoiding constipation, avoiding diarrhea) and specifically affects the makeup of the stool.  Pectin will firm up the stool as it is a soluble fiber.
While the study of apples' health benefits is still in very early stages, research to date suggests that apples and apple nutrients may play a role in promoting human health in a number of ways. Apples may help maintain good healthy by promoting cardiovascular health by lowering LDL cholesterol and inhibiting LDL oxidation, and reducing the risk of certain types of stroke; maintaining a healthy weight, as part of a low-fat, fiber-rich diet; promoting lung health, by countering the effects of oxidative damage; promoting prostate, liver and colon health, by inhibiting the growth of related cancer tumors; and promoting bone health, by providing a good source of the dietary mineral boron. 1
Nutrients in Apples (one medium apple)
VITAMINS:
Vitamin A - 73 IU
Vitamin C - 9 mg
Folate (important during pregnancy) - 4 mcg
Vitamin E - .66 IU
MINERALS:
Potassium - 158 mg
Calcium - 9.5 mg
Phosphorus - 9.5 mg
Magnesium - 7 mg
Selenium - .4 mg
Also contains small amounts of iron, manganese, copper and zinc.


Wednesday, October 26, 2011

kenapa saya memilih Tupperware?

Dulu..waktu 1st confinement..sy slalu nmpak MIL beli tupperwear. So sy pn join beli jg..tp belikan utk umie dan MIL jer. Untk diri sendiri? Malas! Nk buat ape? Mase tu dok single..hubi pn kt JB. Dlm fikiran mase tu..xde benda pn nk simpan dlm tupperwear. Tp segalanye berubah lepas adam lahir. Mase tu baru kelam kabut..nk letak susu kt mane yer? Rumah sy skrg ni bkn boleh..silap2 berdoyong2 semut masuk dlm bekas yg bkn tupperwear brand. Stress..stress. Skrg ni baru sy realize betapa pentingnye bekas2 tpwear nih. Nk letak susu adam la...cookies die la...even suap adam mkn pn pakai tupperwear.& kadang2 mkn meggi pn pakai bekas tupperwear jg...hehe. Dh beli kan..so baik la gune terus. Nasib baik kwn sy om jd ahli..so everymonth kalau ade promotion..kitorg akan beli sikit2. Tak rugi..selain mesra alam, brand ni kedap udara and warranty seumur hidup:)
one of my fav cup..siap ade penutup. convenience for travelling & outing sbb senang nk letak susu ke..kismis ke..utk minum ke..

rumah sy byk semut..so dgn adenyer water container ni..alhamdulillah semut mmg xleh nk masuk..

bekas susu adam yg shomels sgt..:)

utk letak air suam..

finally we got this rice dispenser..mmg ikat perut jg la..

my recent collection..pink fridge set..sgt comel and kemas. Klu simpan vegetables agak lama pn.ttp fresh
yg kaler merah tu steam tupperwear. Yg kaler hijau tu pulak lunch set..besday gift from om & tasha..
http://dychana.blogdetik.com/files/2011/07/golden-blossom-kuning-tupperware-malaysia-terbaru-2011-558x450.jpg
goldon blossom, bleh letak cookies..kacang..gula..
http://1.bp.blogspot.com/-mmj7fVW7aK0/TWg46EgKsVI/AAAAAAAACBY/JZKzLt2RAZg/s1600/squareRoundGift1%2B.jpg
square round gift set
Skali tgk2..dlm masa setaun..rupenyer mcm2 tupperwear sy dh adee..hehe. Sikit2 lama2 jadi bukit...:)

ARKIB : 12/05/2009

Bahaya bekas plastik biasa


bijak memilih bekas plastik yang ingin digunakan, bakal memberi keuntungan kepada kesihatan.


WANITA memang terdedah dengan pelbagai penyakit, hinggakan jika meminum air dari botol plastik sekalipun boleh menjadi punca kanser payu dara.
Kenyataan ini bukan sengaja diada-adakan tetapi hakikat yang diakui oleh selebriti antarabangsa, Sheryl Crow. Dia mengakui salah satu punca dia mengalami kanser payu dara ialah tabiatnya meminum air mineral yang diletakkan di dalam keretanya. Crow mengatakan demikian ketika tampil dalam satu rancangan bual bicara, Ellen Show tidak lama dahulu.
Pakar perubatan juga bersepakat menyatakan bahawa hawa panas yang memanaskan bahan plastik di dalam botol memiliki bahan kimia tertentu yang dapat menyebabkan kanser payu dara.
Dalam satu kajian yang dijalankan oleh Profesor Madya Rahmat Awang dari Pusat Racun Negara, Universiti Sains Malaysia tidak lama dahulu mendapati bahan kimia yang terdapat dari plastik mempunyai kemudaratan.
Beliau berkata, ramai tidak menyedari bahaya plastik serta komponen-komponen kimia yang terkandung di dalamnya.
Walaupun banyak maklumat disebarkan oleh pihak berwajib mengenai kesan kimia yang hadir akibat tindak balas makanan di dalam bahan pembungkusan namun penggunaannya masih berleluasa.
Kebenaran itu memang tidak boleh disangkal, malah penulis juga seringkali membeli makanan di dalam bungkusan plastik. Malah untuk menyimpan makanan di dalam peti sejuk atau bekalan pasti bekas plastik menjadi pilihan.
Sebenarnya banyak alternatif yang boleh kita gunakan selain penggunaan botol atau bekas plastik biasa untuk tujuan menyimpan makanan atau minuman.
Kini telah banyak inovasi plastik. Cuma pengguna perlu bijak memilih bekas yang boleh menghindarkan perkara itu daripada berlaku.
Di atas kesedaran bahawa bekas plastik membahayakan kesihatan, pemilik premis jualan Tupperware, Sahliah Kasmani mengambil inisiatif mengadakan ceramah mengenai bahaya plastik.
"Plastik seperti yang umum ketahui diperbuat daripada pelbagai bahan kimia. Jika kita meletakkan makanan di dalam bekas plastik ini secara tidak langsung akan memberi mudarat apabila dimakan makanan tersebut.
"Bagaimanapun, kesan agak berlainan sekiranya pengguna menggunakan produk keluaran Tupperware.
"Ini kerana Tupperware diperbuat daripada bahan berkualiti yang tidak mengandung racun. Ia selamat digunakan sebagai bekas untuk menyediakan, menghidang dan menyimpan makanan.
"Ia juga memang dikenali sebagai tempat menyimpan makanan untuk tahan lebih lama," ujarnya ketika ditemui dalam majlis pelancaran premis jualan Tupperware di Aman Suria, Kelana Jaya, baru-baru ini.
Sementara itu, pengurus komunikasi pemasaran Tupperware Brands Malaysia, Wong Ee Ling berkata, manusia dan penggunaan plastik memang tidak dapat dipisahkan.
"Sebagai pengguna, kita perlu mengenalpasti tentang jenis plastik yang kita gunakan. Jika arahan kepada plastik tersebut hanya untuk digunakan sekali, maka janganlah kita menggunakannya berkali-kali. Sebab apabila kita tidak mematuhi arahan, sudah tentu ia akan mendatangkan mudarat kepada diri," ujar beliau ketika dihubungi baru-baru ini.
Mengambil contoh bekas minuman, Ee Ling memberitahu, bekas air Tupperware memang telah disahkan oleh badan kesihatan sedunia boleh digunakan berkali-kali, tidak kira dalam suhu panas atau sejuk.
"Walaupun begitu, tidak semua produk Tupperware boleh digunakan dalam ketuhar gelombang. Ini kerana ada bahan kimia yang tidak sesuai dikeluarkan dari bekas yang melalui proses pemanasan gelombang. Untuk penggunaan bekas plastik dalam ketuhar, disarankan menggunakan bekas yang dikhaskan untuk ketuhar gelombang sahaja.
"Terdapat juga pengeluar bekas plastik yang mendakwa bekas plastik mereka selamat, namun tidak sesuai digunakan digunakan di dalam ketuhar, oleh itu pengguna harus berhati-hati dan mendapatkan ilmu serta informasi yang betul tentang penggunaan bekas plastik ini," ujarnya.
Pada majlis tersebut, Sahliah yang telah hampir 20 tahun melibatkan diri dalam perniagaan jualan langsung Tupperware turut mengalu-alukan individu yang ingin mendaftar menjadi ahli dan sekali gus menjadi pengedar.
"Inilah peluang keemasan bagi mereka yang ingin memasuki di alam perniagaan dan sesuai sekali untuk golongan yang telah diberhentikan kerja atau tiada pekerjaan,'' katanya yang mendapat sokongan penuh daripada suami, Abdul Wahid Manan.
Menurutnya, dengan hanya mendaftar sebanyak RM290, ahli akan mendapat kit produk dan boleh menganjurkan parti Tupperware di rumah dengan tunjuk ajar dari pengarah dan ketua organisasi teratas.
"Apa yang penting ialah minat dan semangat, kerana tidak mustahil bagi kita untuk memperolehi jualan sebanyak empat angka sebulan jika kita pandai membina rangkaian dan jualan," ujarnya.

towards 7 month: hobi baru adam..

Tuesday, October 25, 2011

morning exercise..

http://www.sparkpeople.com/assets/resource/slideshow/quote_groundwork.jpg 

A healthy lifestyle in childhood leads to healthier choices as an adult


Your presence in my life brings wonderful smiles and loving thoughts within my heart

Laughter is like a fresh new day, each giggle is the dawn of a new morning; brighten up your day and smile with laughter



Happiness is the only thing on earth that cannot be paid by any diamonds, gold or money 
 

Monday, October 24, 2011

KFC Egg Tart


Pernah rase KFC Egg Tart? Seriess..sgt sedapp. 1 box consists of 6 pcs worth RM11.+. So sweet & crunchy.. Thumbs up to KFC!



Reading books to baby..


You may wonder about the benefits of reading to your baby. An infant won't understand everything you're doing or why. But you wouldn't wait until your child could understand what you were saying before you started speaking to him or her, right? And you wouldn't bypass lullabies until your baby could carry a tune or wait until he or she could shake a rattle before you offered any toys.
Reading aloud to your baby is a wonderful shared activity you can continue for years to come — and it's an important form of stimulation.
Reading aloud:
  • teaches a baby about communication
  • introduces concepts such as stories, numbers, letters, colors, and shapes in a fun way
  • builds listening, memory, and vocabulary skills
  • gives babies information about the world around them
Believe it or not, by the time babies reach their first birthday they will have learned all the sounds needed to speak their native language. The more stories you read aloud, the more words your child will be exposed to and the better he or she will be able to talk. Hearing words helps to build a rich network of words in a baby's brain. Kids whose parents frequently talk/read to them know more words by age 2 than children who have not been read to. And kids who are read to during their early years are more likely to learn to read at the right time.
When reading, your child hears you using many different emotions and expressive sounds, which fosters social and emotional development. Reading also invites your baby to look, point, touch, and answer questions — all of which promote social development and thinking skills. And your baby improves language skills by imitating sounds, recognizing pictures, and learning words.
But perhaps the most important reason to read aloud is that it makes a connection between the things your baby loves the most — your voice and closeness to you — and books. Spending time reading to your baby shows that reading is a skill worth learning.


hai..x sia2 Icik Yang bli encyclopedia 4 collection..
he so interested on planets..
abg faris...thanks for teaching bby adam yer:)
an earlier exposure..

Sunday, October 23, 2011

compilations of Adam's half yr achievements and progress..:)

When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)

My lil cuddlebug..:)
Name: Ahmad Adam Bin Ahmad Fakhzan
DOB: 28/03/2011 10:22 PM
Weight: 2.66 KG
Birth Length: 48cm
Adam..fresh from the labour...
his 2nd days..
4th days..
his earliest smile at 1 month 3 days..
Weight: 3.7 kg
his earliest posing is at 1 month 22 days..
his 1st pic with his kazen..abg fateh at 1 month 28 days..
his earliest rolling & laughter is between 3 days before 3 month..
Weight: 4.8 kg
3 month..
Weight: 5.6 kg
3 month 28 days..
naughty smile @ 4 month 2 days
5 month adam
Weight: 6.7 kg
Crawling at 6 month. Weight: 7 kg



haisss..you always make mommy & ayah proud of you. Jadi anak yg soleh, bijak, cerdik, pandai, hormat org tua, hormat cikgu2, taat perintah Allah, taat perintah ayah & mama yer sayang...

Meet little Arissa

Arissa & Adam
Me & Arissa..




Nice meeting lil Arissa on last Wednesday @ her granny's house, Taman Sri Rampai. A cute lil daughter of Nurlina & Amin:-). Congrats to both of u..;-)