Pages

Saturday, October 29, 2011

bersauna...

da lame sgt x mengsaunakan diri. Last bersauna adalah selepas melahirkan arwah zahin kot kalau x silap. After 7 month pregnantkn Adam..so mmg x dpt la nk meneruskan aktiviti ni..lgpn x jmpe SPA yg menarik kt Rawang ni. Last friday, dlm dok survey2 SPA utk si Tasha yg nk kawen ni..kitorg terjupe DEALOVA SPA. Masuk2 jer kitorg disambut oleh Kak Liza yg sangatla friendly. Tptnye pn boleh tahan...baru la rase ala2 kt Bali..hehe. Package yg dioffer ok..quite interesting. So kitorg pn setkn appointment utk keesokan harinye.

Tup2 esoknye Tasha plak x jadi, so sy terus jer la dgn plan utk bersauna. Lame x buang toksin dlm bdn nih. Sy rase Teknology yg dgunakan pn updated. x suke sauna tutup smpai muke...bleh nk lemas kalau lame2. Dlm 1/2 hour dh complete. Yg bagusnye..akak tu kejap2 dtg tgk keadaan customernye. Sambil2 tu dia nasihatkan teruskan mkn jamu yg tgh mkn skrg..die ckp elok utk kebahagiaan rumah tangga..hehe.

Source: http://setsauna.com/tips/kebaikan-bersauna/

Terdapat banyak kebaikan dari segi kesihatan apabila kita bersauna. Tahukah anda mengapa bersauna baik untuk kesihatan kita?
Semasa bersauna, kadar pernafasan dan denyut nadi akan meningkat daripada 75 denyut seminit kepada 100-150 seminit semasa lebih kurang 15-20 minit mandi wap. Apabila ini berlaku, ia akan meningkatkan kadar peredaran (bukan tekanan darah) kerana haba dari wap air akan mengembangkan saluran darah untuk menampung peningkatan pengaliran darah ke seluruh badan.
Proses ini akan membolehkan badan mengagihkan lebih banyak zat/ nutrient terutamanya kepada bahagian kulit dan menggantikan sel-sel yang telah mati. Oleh itu, kesan yang amat ketara sekali adalah anda akan kelihatan lebih segar / muda selama beberapa jam setelah anda mandi wap.
Dengan bersauna, kesan panasnya akan melegakan otot-otot yang boleh menghilangkan sengal-sengal, bisa dan kebas-kebas tubuh badan.
Antara kebaikan sauna yang lain adalah sauna dapat membuka rongga roma, mengeluarkan segala kekotoran atau toksin dalam kulit, menjadikan kulit anda lebih sihat dan menjadikan rambut bertambah segar, lebat dan berupaya untuk menghilangkan kelemumur.
Wap juga akan masuk ke rongga pernafasan dan terus ke system perjalanan darah atau fungsi organ memberi kesan yang baik kepada badan. Dari aspek perubatan, wap yang masuk melalui rongga pernafasan ini amat baik untuk rawatan resdung (sinus), bronchitis (radang paru-paru) alahan dan asma (lelah).
Khasiat – kasiat lain adalah
1) Melancarkan perjalanan darah dan menguatkan system imunisasi badan .
2) Baik untuk bertangas selepas bersalin, mengembalikan bentuk tubuh badan dan menambah susu badan serta mencairkan lemak.
3) Menggantikan sel-sel yang telah mati dan memberi kesegaran kepada kulit.
4) Terbaik ialah menghilangkan stress dan menjadikan anda sentiasa kelihatan segar dan muda.

No comments: