Pages

Wednesday, October 26, 2011

kenapa saya memilih Tupperware?

Dulu..waktu 1st confinement..sy slalu nmpak MIL beli tupperwear. So sy pn join beli jg..tp belikan utk umie dan MIL jer. Untk diri sendiri? Malas! Nk buat ape? Mase tu dok single..hubi pn kt JB. Dlm fikiran mase tu..xde benda pn nk simpan dlm tupperwear. Tp segalanye berubah lepas adam lahir. Mase tu baru kelam kabut..nk letak susu kt mane yer? Rumah sy skrg ni bkn boleh..silap2 berdoyong2 semut masuk dlm bekas yg bkn tupperwear brand. Stress..stress. Skrg ni baru sy realize betapa pentingnye bekas2 tpwear nih. Nk letak susu adam la...cookies die la...even suap adam mkn pn pakai tupperwear.& kadang2 mkn meggi pn pakai bekas tupperwear jg...hehe. Dh beli kan..so baik la gune terus. Nasib baik kwn sy om jd ahli..so everymonth kalau ade promotion..kitorg akan beli sikit2. Tak rugi..selain mesra alam, brand ni kedap udara and warranty seumur hidup:)
one of my fav cup..siap ade penutup. convenience for travelling & outing sbb senang nk letak susu ke..kismis ke..utk minum ke..

rumah sy byk semut..so dgn adenyer water container ni..alhamdulillah semut mmg xleh nk masuk..

bekas susu adam yg shomels sgt..:)

utk letak air suam..

finally we got this rice dispenser..mmg ikat perut jg la..

my recent collection..pink fridge set..sgt comel and kemas. Klu simpan vegetables agak lama pn.ttp fresh
yg kaler merah tu steam tupperwear. Yg kaler hijau tu pulak lunch set..besday gift from om & tasha..
http://dychana.blogdetik.com/files/2011/07/golden-blossom-kuning-tupperware-malaysia-terbaru-2011-558x450.jpg
goldon blossom, bleh letak cookies..kacang..gula..
http://1.bp.blogspot.com/-mmj7fVW7aK0/TWg46EgKsVI/AAAAAAAACBY/JZKzLt2RAZg/s1600/squareRoundGift1%2B.jpg
square round gift set
Skali tgk2..dlm masa setaun..rupenyer mcm2 tupperwear sy dh adee..hehe. Sikit2 lama2 jadi bukit...:)

ARKIB : 12/05/2009

Bahaya bekas plastik biasa


bijak memilih bekas plastik yang ingin digunakan, bakal memberi keuntungan kepada kesihatan.


WANITA memang terdedah dengan pelbagai penyakit, hinggakan jika meminum air dari botol plastik sekalipun boleh menjadi punca kanser payu dara.
Kenyataan ini bukan sengaja diada-adakan tetapi hakikat yang diakui oleh selebriti antarabangsa, Sheryl Crow. Dia mengakui salah satu punca dia mengalami kanser payu dara ialah tabiatnya meminum air mineral yang diletakkan di dalam keretanya. Crow mengatakan demikian ketika tampil dalam satu rancangan bual bicara, Ellen Show tidak lama dahulu.
Pakar perubatan juga bersepakat menyatakan bahawa hawa panas yang memanaskan bahan plastik di dalam botol memiliki bahan kimia tertentu yang dapat menyebabkan kanser payu dara.
Dalam satu kajian yang dijalankan oleh Profesor Madya Rahmat Awang dari Pusat Racun Negara, Universiti Sains Malaysia tidak lama dahulu mendapati bahan kimia yang terdapat dari plastik mempunyai kemudaratan.
Beliau berkata, ramai tidak menyedari bahaya plastik serta komponen-komponen kimia yang terkandung di dalamnya.
Walaupun banyak maklumat disebarkan oleh pihak berwajib mengenai kesan kimia yang hadir akibat tindak balas makanan di dalam bahan pembungkusan namun penggunaannya masih berleluasa.
Kebenaran itu memang tidak boleh disangkal, malah penulis juga seringkali membeli makanan di dalam bungkusan plastik. Malah untuk menyimpan makanan di dalam peti sejuk atau bekalan pasti bekas plastik menjadi pilihan.
Sebenarnya banyak alternatif yang boleh kita gunakan selain penggunaan botol atau bekas plastik biasa untuk tujuan menyimpan makanan atau minuman.
Kini telah banyak inovasi plastik. Cuma pengguna perlu bijak memilih bekas yang boleh menghindarkan perkara itu daripada berlaku.
Di atas kesedaran bahawa bekas plastik membahayakan kesihatan, pemilik premis jualan Tupperware, Sahliah Kasmani mengambil inisiatif mengadakan ceramah mengenai bahaya plastik.
"Plastik seperti yang umum ketahui diperbuat daripada pelbagai bahan kimia. Jika kita meletakkan makanan di dalam bekas plastik ini secara tidak langsung akan memberi mudarat apabila dimakan makanan tersebut.
"Bagaimanapun, kesan agak berlainan sekiranya pengguna menggunakan produk keluaran Tupperware.
"Ini kerana Tupperware diperbuat daripada bahan berkualiti yang tidak mengandung racun. Ia selamat digunakan sebagai bekas untuk menyediakan, menghidang dan menyimpan makanan.
"Ia juga memang dikenali sebagai tempat menyimpan makanan untuk tahan lebih lama," ujarnya ketika ditemui dalam majlis pelancaran premis jualan Tupperware di Aman Suria, Kelana Jaya, baru-baru ini.
Sementara itu, pengurus komunikasi pemasaran Tupperware Brands Malaysia, Wong Ee Ling berkata, manusia dan penggunaan plastik memang tidak dapat dipisahkan.
"Sebagai pengguna, kita perlu mengenalpasti tentang jenis plastik yang kita gunakan. Jika arahan kepada plastik tersebut hanya untuk digunakan sekali, maka janganlah kita menggunakannya berkali-kali. Sebab apabila kita tidak mematuhi arahan, sudah tentu ia akan mendatangkan mudarat kepada diri," ujar beliau ketika dihubungi baru-baru ini.
Mengambil contoh bekas minuman, Ee Ling memberitahu, bekas air Tupperware memang telah disahkan oleh badan kesihatan sedunia boleh digunakan berkali-kali, tidak kira dalam suhu panas atau sejuk.
"Walaupun begitu, tidak semua produk Tupperware boleh digunakan dalam ketuhar gelombang. Ini kerana ada bahan kimia yang tidak sesuai dikeluarkan dari bekas yang melalui proses pemanasan gelombang. Untuk penggunaan bekas plastik dalam ketuhar, disarankan menggunakan bekas yang dikhaskan untuk ketuhar gelombang sahaja.
"Terdapat juga pengeluar bekas plastik yang mendakwa bekas plastik mereka selamat, namun tidak sesuai digunakan digunakan di dalam ketuhar, oleh itu pengguna harus berhati-hati dan mendapatkan ilmu serta informasi yang betul tentang penggunaan bekas plastik ini," ujarnya.
Pada majlis tersebut, Sahliah yang telah hampir 20 tahun melibatkan diri dalam perniagaan jualan langsung Tupperware turut mengalu-alukan individu yang ingin mendaftar menjadi ahli dan sekali gus menjadi pengedar.
"Inilah peluang keemasan bagi mereka yang ingin memasuki di alam perniagaan dan sesuai sekali untuk golongan yang telah diberhentikan kerja atau tiada pekerjaan,'' katanya yang mendapat sokongan penuh daripada suami, Abdul Wahid Manan.
Menurutnya, dengan hanya mendaftar sebanyak RM290, ahli akan mendapat kit produk dan boleh menganjurkan parti Tupperware di rumah dengan tunjuk ajar dari pengarah dan ketua organisasi teratas.
"Apa yang penting ialah minat dan semangat, kerana tidak mustahil bagi kita untuk memperolehi jualan sebanyak empat angka sebulan jika kita pandai membina rangkaian dan jualan," ujarnya.

0 comments: