Pages

Tuesday, December 7, 2010

counting for 2nd anniversary!!

http://3.bp.blogspot.com/_8yv5B1pol1U/TP2SjnYRsZI/AAAAAAAACWo/gPBdkiZqpVM/s1600/anniversary.jpg
Only 2 wiks left for our 2nd anniversary..yeayy. Hmm..apekah kejutan yg sesuaiii untuk si hubi yer?? x tau nk kasi ape..makan mlm istimewa? Jam tag heur idaman die ?(erk..kompem makcik x mampu!). Pfume? (akan di fikir-fikirkan). Hadiah anibesari sy?? Awal2 lg sy dh tau...hehe. Ape yg saya harapkan..semoga perkahwinan kami diberkati Allah, sentiasa dibajai dengan kasih sayang dan dikurniakan dgn anak yg ramai. Ameen.

Tips utk mengeratkan/mengekalkan hubungan suami isteri

1. Komunikasi antara suami-isteri amatlah penting. Segala permasalahan yang berlaku dalam rumahtangga hendaklah di bawa berbincang. Sekiranya ada perasaan tidak puas hati antara satu sama lain, luahkan, jangan disimpan terlampau lama. Jika tidak diluahkan pasangan tidak tahu apa yang anda rasai.

2. Elakkan pertengkaran yang berpanjangan. Pertengkaran antara suami-isteri adalah perkara biasa, adalah mustahil sekiranya tidak terdapat perselisihan faham antara suami-isteri. Sekiranya bertengkar salah seorang mesti lah beralah sama ada suami atau isteri, keluar rumah ke ambil angin, bagi tenangkan kembali ataupun redakan perasaan marah tu. Bila kita berada dalam keadaan marah, apa yang dikata atau apa yang kita lakukan akan lebih dipengaruhi oleh emosi. Masa ni lah macam-macam perkataan yang “sedap” akan keluar yang mana akan menyinggung perasaan antara satu sama lain.

3. Tolong-menolong dalam melakukan kerja rumah. Zaman sekarang ni ramai yang isteri keluar bekerja. Yang mana isteri-isteri sama-sama bekerja, jadi para suami kena lah membantu isteri. Janganlah dibiarkan isteri melakukan semua kerja rumah. Letih oooo, cuba la bayangkan pagi2 isteri dah bangun siapkan sarapan, siapkan anak-anak ke sekolah, lepas tu pergi kerja. Balik dari kerja pulak kena masak, basuh kain, sidai kain, angkat kain, lipat kain, uruskan anak-anak, hidang makan malam, basuh pinggan mangkuk, tengok buku sekolah anak-anak lagi, ajar anak mengaji lagi…bunyi macam kerja-kerja ringan tapi cuba la para suami melakukan semua kerja tersebut. Kalau yang mana ada pembantu rumah, mungkin ringan sikit la beban para isteri. Jadi kepada para suami tu tolong menolong la…jangan sibuk dengan hal sendiri jer, balik rumah..baca suratkhabar, hisap rokok, borak-borak dengan kawan-kawan, pergi main badminton. Fikir-fikir lah...bab cari duit sama-sama tapi bab nak urus rumahtangga serah bulat-bulat pada isteri, lepas tu komplen tak dapat layanan dari isteri, isteri selekeh la…macam-macam lah.

4. Rumah hendaklah sentiasa kemas dan bersih. Jangan lah dibiarkan pinggan mangkuk penuh disinki, sebelum keluar rumah pastikan semua sampah dah dibuang, pinggan mangkuk dah dicuci, bilik dah kemas dan ruang tamu pun dah kemas. Bukannya apa…bila balik dari kerja tu…sedap la sikit mata memandang. Ini kalau balik tengok rumah berselerak, automatik perasaan letih dan marah pun sampai. Lagi sekali suami isteri kena bekerjasama dalam memastikan rumah tu sentiasa kemas dan bersih. Sekali-sekala ubahlah posisi meja, sofa, almari dan lain-lainnya. Bila alat perabot diubah-ubahkan, so tak ada borino tengok posisi sama jer, so feeling pun boleh berubah.

5. Kurangkan bebelan. Biasanya bab membebel ni biasanya berlaku pada para isteri. Jadi kepada para isteri di luar sana kurangkan lah membebel. Pasangan anda akan merasa bosan jika setiap hari anda membebel, malah saya sendiri pun tidak suka mendengar orang membebel.

6. Jaga penampilan. Bab ni bukan isteri sahaja yang kena jaga penampilan tetapi para suami pun kena la jaga penampilan. Si isteri jangan lah asyik pakai kain batik atau baju kelawar je kat rumah, at least pakai la seluar panjang dengan tshirt di rumah, mesti kemas, jangan kat opis je nak makeup, kat rumah pun kena la makeup sikit, rambut pun kena kemas, jangan dibiar mengerbang macam hantu. Body pun kena jaga la sikit, kalau suami tak kisah tak apa la…tapi ada suami yang kisah so pandai-pandailah. Suami pun sama, jangan lah pakai kain pelikat je di rumah dan berbogel tayang perut (tak pakai baju la tu). Perut tu kena la jaga, jangan sampai masa isteri mengandung, suami pun sama mengandung. Masa nak keluar rumah pun sama, biar smart..bila sama-sama kemas dan cantik dan smart, baru la sedap mata memandang.

7. Jangan biarkan pembantu rumah buat semua kerja rumah. Ini lah silapnya sesetengah dari masyarakat kita, bila ada pembantu rumah, segala-galanya suruh pembantu rumah yang buat, sampai basuh kereta pun suruh pembantu rumah. Elakkan pembantu rumah dari melakukan perkara-perkara di bawah:-

Memasak. Bab ini seboleh-bolehnya biar isteri/suami yang buat, kita cuma boleh suruh dia sediakan bahan-bahan sahaja seperti potong sayur,siang ikan, ayam dan potong bawang. Air tangan memasak ini lain, jangan sampai suami/anak-anak teringat-ingat masakan pembantu rumah.

Bilik tidur. Bilik tidur kita ada tempat peribadi, jangan dibiarkan pembantu rumah sewenang-wenang keluar masuk dalam bilik tidur kita. Biar kita sendiri yang mengemas bilik tidur, takkan la tak mampu nak kemas bilik tidur sendiri.

Pakaian dalam biar kita sendiri yang uruskan.Dari bab membasuh sampailah melipat, seelok-eloknya disorok dari penglihatan orang, nanti orang boleh tau size buntut anda..huhuhuhu. Pakaian kecik-kecik ni sidai dalam bilik air kita sendiri pun tak apa.

Jangan biarkan pembantu rumah uruskan semua hal anak-anak. Seelok-eloknya bila balik rumah tu, perhatian untuk anak-anak tu kita lebihkan, terutama bab suap makanan (untuk anak-anak yang kecik la), orang tua-tua kata, bila kita suapkan anak makan, anak akan ingat dengan kita, beri lebih tumpuan kepada mereka, tidurkan mereka. Jangan biarkan pembantu rumah laku kan semua kerja tersebut, nanti anak-anak ingat dekat pembantu rumah lebih dari mak sendiri.

8. Ingat tarikh-tarikh penting seperti hari lahir, hari ulangtahun perkahwinan dan hari ulangtahun pertemuan/hari pertama keluar dating. Suami isteri mestilah ingat tarikh-tarikh penting ini, set lah reminder di handphone ataupun catatkan dalam diari. Ucapan pun sudah cukup untuk menandakan yang kita ingat tarikh tersebut. Jangan senyap sunyi jer...lupa terus, mesti pasangan anda akan merasa amat sedih. Masa belum kahwin ingat semua, bila dah kahwin semua lupa.

9. Solat berjemaah. Setiap hari mesti paling kurang ada satu waktu solat pasangan bersolat jemaah bersama-sama. Solat Subuh, Maghrib dan Isya’ sebab kalau solat zuhur dan asar tu masa kita bekerja. Solat bersama-sama dengan pasangan amat berkesan untuk mengeratkan hubungan suami-isteri dan juga keluarga.

10. Makan bersama. Ada pasangan yang mana suami atau isteri terlampau sibuk dengan kerja sampai langsung tak ada masa nak makan bersama. Balik pun dah malam dan dah makan kat luar. Seboleh-bolehnya cuba la untuk makan bersama, tak kira la masa lunch ker atau masa makan malam ker. Makan malam bersama semua ahli keluarga elok di amalkan bagi mengeratkan hubungan kekeluargaan.

11. Puji-pujian. Kadang-kadang tu puji la pasangan masing-masing. Masakan sedap ker, hensem ker, lawa ker...tak rugi pun kita memuji orang ni. Cuma keluarkan sedikit ayat-ayat pujian tu...kesan tu yang penting. Kita manusia ni...memang la suka bila di puji..mustahil la kalau kita tak suka kan.

12. Kejutan. Kadang-kadang tu buat la kejutan untuk pasangan masing-masing. Kalau ada duit tu bawak lah pasangan pergi candle light dinner ker, pergi beli cincin ker, hadiah kan baju Chelsea ke (hehehe..utk pasangan yg minat chelsea ler), kasi bunga ke...dan macam2 la.

13. Bawak la pasangan berjalan-jalan / melancong. Jangan lah dibiarkan pasangan tu duduk memerap kat rumah jer. Bawak lah jalan-jalan pergi downtown ke hehehe, mandi laut ker, mandi air terjun ker...so tak ada la bosan sangat. Aktiviti ini tak semestinya memerlukan belanja yang besar. Kalau yang berduit tu boleh la bawak pergi melancong, yang bajet kurang tu..bawak pergi mandi laut pun dah ok ataupun hujung minggu bawak pergi berjogging / buat aktiviti2 luar rumah, berkelah kat taman ker. Anak-anak pun suka.

14. Jangan terlampau cemburu. Cemburu yang melampau boleh mengeruhkan hubungan. Kadang-kadang tu dengar jugak ada isteri telefon office suami tanya suami pergi mana semua. Suami pulak melarang isteri berkawan dengan kawan-kawan lelaki, bercakap pun sampai tak boleh. Isteri dan suami kena jaga maruah pasangan masing-masing. Trust each other amat penting dalam hubungan suami isteri, akan tetapi jangan la ambil kesempatan. Kadang-kadang suami atau isteri perlukan kawan, so tak salah untuk berkawan cuma kena tau batasan masing-masing. Sekiranya syak sesuatu, siasat dahulu sebelum mengambil tindakan melulu.

15. Terima kelebihan dan kelemahan pasangan masing-masing. Tiada manusia dalam dunia ini yang sempurna, pasti terdapat kelebihan dan kelemahan masing-masing. Jadi belajar lah untuk menerima kelemahan pasangan masing-masing. Sekiranya kelemahan yang boleh diperbaiki dari semasa ke semasa, tingkat kan usaha tersebut untuk menutup kelemahan itu. Misalnya kalau tak pandai memasak, belajar lah memasak.

16. Tingkatkan hubungan mesra / kasih sayang. Pelbagai cara boleh digunakan untuk meningkatkan kasih sayang. Kita kena sentiasa cuba untuk menyegarkan perasaan kasih sayang, jangan perasaan tu makin lama makin menguncup, bila dah menguncup, masa tu la duk fikir nak cari yang lain. Cuba la cara-cara seperti di bawah ini, pada sesetengah orang mungkin benda ni remeh, tapi ianya amat berkesan untuk mengerat kan hubungan suami isteri.

Bergurau-senda. Bergurau senda ni tidak terhad di bilik tidur sahaja, jangan salah anggap yer. Macam buat memek muka ker, berlakon merajuk ke, buat aksi-aksi kelakar ker dan macam-macam la.

Belai-belai rambut. Sambil-sambil menonton tv tu, belai la rambut pasangan anda tu, tak pun kalau pasangan suka cari uban, so buat la…cari uban atau cabut rambut gatal.

Cuci muka pasangan. Bila tak ada buat apa tu, cuci la muka pasangan masing-masing, buang jerawat, bintik-bintik hitam/putih kat muka tu..kalau pasangan tak tahu kena ajar la...dan guna alat dan pencuci yang betul.

Memotong kuku pasangan masing-masing. Ini salah satu cara untuk mengeratkan hubungan dengan pasangan anda. Tiap-tiap bulan, luangkan sedikit masa untuk memotong kuku pasangan dan anak-anak.

Mengurut badan dan menggaru. Sedap nya kalau badan kita diurut setelah seharian bekerja. Aktiviti ini boleh dilakukan bila kita hendak tidur atau di masa menonton televisyen. Jangan isteri jer urut atau garu suami. Suami pun kena buat benda yang sama terhadap isteri.

Mandi bersama. Sebulan sekali cuba la luangkan masa untuk mandi bersama. Kat belakang badan kita ni, tangan tu ada yang tak sampai nak cuci, so mintak la tolong pasangan kita untuk gosokkan badan.




2nd checkup..

http://www.clipartguide.com/_named_clipart_images/0060-0807-0716-2234_Pregnant_Woman_Having_a_Check-up_clipart_image.jpg
harini pg2 sy dh bgn sbb nk g 2nd checkup kt klinik rwg. Awal2 bgun perut da memulas2. Mau 5-6 kali masuk toilet before g checkup tu. Smpai kt klinik..memerut lg (x senonoh). X pasti ape yg sy mkn semalam. Sbb mlm tu sy masak nasi goreng..siang je mkn kt luar. Mcm biase, mula2 timbang berat..54.7 kilo (23 w), check bp (84/60), urine test, hb test (12.5), check heart beat..and suntikan kancing gigi (complete dose). Then nurse tanye..sihat x harini? Sy jwb x sihat..diarrhea. Terus die soh sy jumpe doc...(adeh..kena tunggu lg..nsib la sakit perut ni under control). Lepas doc check..die suh masuk air dlm bdn sbb takut dihidrasi. Igtkan sikit..rupanya kena masukkan satu botol. Sy tanye MA (Medical Assistant) tu..kena habiskan satu botol nih ker? Die jwb yer. Ado..menyesal ckp sy sakit perut..klu x..kol 10 lg dh settle. 45 minit jg la kena tunggu satu botol tu. Bape banyak kena cucuk ngn jarum harini da.Biasenye kalau kt private clinic x perlu pun masuk air..diorg kasi ubat..dh settle. So kesimpulannye, kalau x sanggup nk tunggu..better g private clinic jer..xdela kena tunggu lame.

Monday, December 6, 2010

Doa akhir tahun dan awal tahun..

Selamat menyambut awal Muharam:)
 
Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk 
waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.
  Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata:
"Hampalah kami di sepanjang tahun ini".


Maksudnya:
   Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, 
ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan 
ke atas mereka.
Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada 
perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya 
dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak 
redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya 
di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, 
tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku
 melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon 
keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan
 yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau
 menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka 
aku memohon kepadaMu.
Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang 
Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima
 taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan 
harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah 
berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli 
keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan 
kesejahteraan ke atas mereka.

************************************************************

 Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada 
malam satu Muharram.
Barangsiapa yang membaca doa awal tahun ini, 
insya Allah dirinya akan terpelihara daripada 
gangguan dan godaan syaitan di sepanjang tahun tersebut.
Doa Awal Tahun:

Maksudnya:
   Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, 
ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan 
ke atas mereka.
Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang 
awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu 
yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul 
di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di 
sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya
 dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri 
yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang 
mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung
 dan Maha Mulia.
Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang 
mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami 
Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan 
 sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

hubi dan lori barunye..

Alangkah pendeknye saye..
penantian selama 5 bulan akhirnya berakhir. Ape punyer Nissan!..waiting period smpai 5 bulan?? Xde system allocation mcm perodua ker? Huhu..ape yg saye tau..system allocation kt perodua..wlpun kdg2 weng2..tapi waiting period masih acceptable (maaf..sy puji bkn dsebabkan sy jage system allocation kt perodua yer...tp based on pengalaman kwn2 ;p). Huhu..kembang kempis idong hubi dpt keta idaman die..utk pengetahuan..kaler tu sy yg pilih..hehe. Mula2 nk amek kaler hitam..pas jer test drive kaler dark grey..terus jer sy pujuk hubi amek dark grey. At least x la ssh nk jage mcm kaler hitam kan..habuk sikit pun da bleh nmpak. Hubi oke jer.. as long as sy suke..:) (terima kasi hubi (^_*)v...). Awal2 tu stress, mklum la..keta besa gajah..nk cari parking ssh sbb sume parking kecik. Tp time drive..best2..sume kete takut..mklum la..bwk lori kan. Hehe..but nyway..im happy for him. Finally he got one of what he dream off.