Pages

Saturday, February 19, 2011

Petua semasa berpantang..

Petua Memudahkan Bersalin.

a) Amalkan baca Surah Yassin disertai niat dan doa sepanjang tempoh kehamilan. -
Spjg mengandung sy mmg ade mengamalkan bacaan yassin, surah Luqman, surah at-taubah, surah yusuf & lain2.

b) Hampir bersalin amalkan zikrullah Tasbih Nabi Yunus.

http://1.bp.blogspot.com/_ltWrYVaQ-zQ/S0h_rzBniPI/AAAAAAAAAKg/TALHVI0Z7pA/s400/Doa+Nabi+Yunus.JPG

c) Amalkan minum air lebihan suami.- Sy and hubi mmg slalu share everything..especially mknn sbb sy ni slalu aje mkn & minum x abes. So klu share..blh la mengelakkan pembaziran. Smpai umie kat rumah pun tanye sy 'fakhzan x ksh ker ke kyg minum air teh die?'  sbb one day..tgh2 mkn tgh hari dgn umi & abah..umi nmpak sy share satu cawan ngn hubi. 'Ntah, slalunyer x ksh'. Maklum la, sy dilahirkan & dbesarkan sbg anak tentera yg agak protokol, mengikut rule dan adat. Lgpun sy x pernah plak nmpak umi slamba minum air lebihan kopi abah ker. Sbb sy rase..abah mcm x kasi jer kot..sy pn x sure. Dats why umie pun expect the same things. So, one day..sy tanye hubi dari hati ke hati..(cewah!) utk mendptkan kepastian..maklum la..hati org kan. 'Awk kisah x sy share air dgn awak?'  Hubi ckp..'x ksh..biasela tu'. Ha..dh agak. Lagipun mmg sy pernah dgr, untuk lembutkan hati isteri & meningkatkan kasih syg isteri...suami kena kasi air lebihan kt isteri. Bile hubi dpt tau..lg die suke...maklumla..untuk lembutkan hati isteri die yg kdg2 degil nih..hehe 

d) Amalkan meminum air basuhan rambut/hujungnya ketika mandi. - Yg ni umie sy yang amalkan semasa mengandungkan kami lima beradik. Umie ckp..alhamdulillah..dgn izin Allah mmg mudah. Tp sy x pernah la try lg..

e) Amalkan makan buah kurma sepanjang tempoh kehamilan ia membantu memberi tenaga, sumber kalsium dan melembutkan otot rahim dan seangkatannya/memudahkan laluan bayi/selain turut berperanan memperhaluskan nurani bayi disertai zikir/selawat.

f) Minum air kelapa di hujung kehamilan membantu membersihkan bayi. -
Oh, yg ni da start sket2 slps kandungan mencecah 32 wiks..Nnti blk kerteh nk minum la:)

g) Petua mama - Amalkan makan telur mentah di hujung kehamilan.-
Oh..yg ni sy x pernah try lg..telur mentah????? ee...x sure nk buat ke x...~

h) Kerap makan sayur bendi bagi memudahkan laluan bayi.

i) Minum sesudu camca teh minyak kelapa buatan sendiri sejak usia kandungan 6 bulan. Amalkan seminggu 3 kali dan apabila sudah berumur 9 bulan amalkan ia setiap hari.

j) Bagi kulit bayi yang putih/ bersih - amalkan makan buah epal dan minum susu. Selain meminum air soya. -
Alhamdulillah pregnancy kali ni sy bleh mkn buah. X diserang athma langsung...So stok epal hijau & Gala Merah mmg sentiasa ade dlm fridge. Susu sy ambil susu kambing higoat & susu HL. Kalau x minum susu...sy minum soya. Tp x kerap sgt..sbb sy tgk kandungan gula dlm soya agak tinggi...krg x psl2 diabetes plak mase pregnant..

2)Merawat Bentan Ketika Dalam Pantang

- Berehat secepat mungkin. Minum segelas kopi ataupun segelas air suam dicampur sedikit gula. Dan sapukan hirisan bawang merah di ibu jari kaki kemudian selimut tebal hingga berpeluh

3) Petua Mengempiskan Perut Selepas Bersalin 


- Sy mmg dh saba2 nk kuruskan perut selepas bersalin nih. Kalau blh nk berpantang betul2..nk merawat diri btul2 & nk kuruskan blk bdn smpai 47 kilo..baru puas hati.. Last time plng rendah pun blh achieved 51 kilos je utk 1st pregnancy. So utk merialisasikan hasrat tersebut..sy dh order herbanika barut Nona Roguy, Teh Uncang Nona Roguy sbb phytonatal & minyak herbanika still ade lg kt sy..Berusaha!

a) Ambil sebiji limau nipis diperah airnya/ sedikit air asm jawa pekat

kemudian dicampur sedikit kapur sirih.Jika dikhuatiri gatal titiskan bersama beberapa titisan minyak mestika, kayu putih, mahupun minyak berangin lain. Memang diakui gatalnya tapi amat mujarab dan amat memuaskan hasilnya. Sapukan pada perut, biarkan ia kering sebentar sebelum memakai bengkung sepanjang waktu

berpantang ataupun ketika waktu malam sahaja. Boleh juga dibalut dengan daun sireh sebelum memakai bengkung bagi mengatasi masalah screcthmarks.

b) Sedikit cuka , garam dan kunyit dikisar. Tampal pada perut dan bengkung perut ketika dalam pantang.

c) Sedikit beras disangrai dan kisar halus, sedikit cekur, gula merah, air asam jawa dan sedikit air suam diadun kesemuanya kemudian tapis dan minum.Amalkan seminggu 3 kali.

d) Halia lebih kurang 3cm, limau nipis besar sebiji, sedikit air suam, secubit garam dan lada hitam lebih kurang 15 biji dikisar/ditumbuk. Diadun dan tapis, minum airnya.Lakukan sehingga mendapat hasil yang dikehendaki.

e) Lengkuas Padi/Helang/Ranting - iaitu ubi, daun dan batang ditumbuk halus ditampal pada perut bertujuan membuang angin sekaligus untuk mengecutkan perut.Selain itu baik juga utk disapu pada badan utk mengubati lenguh-lenguh badan ataupun sakit sendi.

f) Asam jawa, jadam dan air mendidih diadun tampal pada perut dan bengkungkan ia sepanjang tempoh berpantang.

g) Dalaman - Ambil beberapa potongan halia ditumbuk halus lalu digaulkan dengan perahan asam jawa yang pekat lalu dimakan dengan nasi. Hasilnya InsyaAllah perut menjadi kempis malah pengaliran darah dalam badan juga akan lebih teratur dan wajah akan tampak lebih sihat dan berseri.

h) Daun jambu serta kapur sirih digiling dan disapu pada perut setiap hari sehingga mencapai hasil yang memuaskan.

i) Ambil lada hitam lebih kurang 21/2 genggam kemudian ditumbuk halus, dicampur dengan sebiji ragi tapai digaul bersama cuka bercampur air asam jawa. Setelah ramuan digaul sebati, sapu pada perut serta keliling pinggang kemudian dibengkung kuat/ketat.

2) Petua Untuk Menghindarkan Strechmarks

a) Ambil satu sudu kecil air limau nipis. Ambil 20 titik minyak kayu putih

serta satu sudu air kapur sirih. Gaulkan ia dan sapu pada kesan-kesan pecah di

perut. Buat 2 minggu berturut-turut.

b) Sepanjang tempoh mengandung sapukan minyak zaitun pada bahagian yang

bermasalah serta elakkan menyapu minyak panas ketika mengandung.

3) Petua Membersihkan Rahim

a) Kunyit hidup, halia , air asam jawa dan sedikit gula merah dikisar dan ambil airnya. Minum 3 pagi berturut-turut atau ketika tempoh berpantang.

mkn2 sempena upgrade...:)

Main Dishes

Desserts
Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Allah kerana dengan izin-Nya, kitorg dpt merialisasikan hasrat nk buat mkn2 sempena kenaikan pangkat. First time sy organize mkn2..so agak kelam kabut sikit la. Maklum la..x pernah order mkn untuk ramai2 nih. Majlis bermula pada pukul 1 tgh hari tanpa ucapan rasmi dsebabkan last minute of time, bosses ade CNY celebration plak kt level 4 (bersama Dato Aminar Rasyid). Tema lunch: Masakan Kampung.

Main Dishes:

Nasi Putih
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Nasi_putih_cooked_rice.JPG

Daging Salai Masak Lemak Cili Api

http://1.bp.blogspot.com/_YPiSKc28z5s/SpvDqaYyfMI/AAAAAAAAAUc/Gr1WrdUs7zY/s320/DagingSalaiMasakLemak+mak+lang+azie.jpg

Sotong Sumbat Kentang
http://1.bp.blogspot.com/_9NpQo0dWjQ4/TIRxxSIRjnI/AAAAAAAACzM/rYs2lrP1VpU/s1600/DSC03793.JPG

Udang Masak Sambal Petai
http://3.bp.blogspot.com/_cEPp8b89GYk/TDmHOYu2WYI/AAAAAAAAAcw/3NTTtIPG3Kg/s1600/sambaludangpetai.jpg

Ikan Kering goreng
http://blogresipi.files.wordpress.com/2009/08/ikan-masin-goreng.jpg

Ayam Goreng Rempah
http://1.bp.blogspot.com/_Q2gmh9LsCjY/TQCMzMQrmTI/AAAAAAAAABQ/Qrrb6vIX8ss/s1600/AYAM+GORENG+REMPAH.jpg

Ulam (Kacang botol, Timun, Ulam Raja)
http://www.pickles-and-spices.com/images/ulam2.jpg
Sayur Campur
Sambal belacan
Buah-buahan

Desserts:
Sagu Gula Merah
http://alkiram.net/dlantasa/dessertdanbubur_files/sagugulamelaka.jpg

Puding Jagung
http://4.bp.blogspot.com/_8Do2gtygHHg/SfwwWOqRaPI/AAAAAAAAAY4/2G5I41Y2A1o/s400/DSC03385.JPG

Karipap
http://wedex31.ads4blog.net/files/2009/12/karipap-pusing.jpg

Roti Jala & Kuah Kari


http://2.bp.blogspot.com/_D7ejJ24pKXw/TT7mHTM0qRI/AAAAAAAAABw/rESktxSOMHo/s1600/roti+jala1.jpg





































Fadhilat Bersedekah

1. Hadith daripada Abu Hurairah ra, katanya : Aku dengar Rasulullah saw bersabda : “Jangan kamu tolak orang yang meminta walaupun dia kafir.” Kata seorang sahabat : Ya Rasulullah! Bahawa kami bersedekah dengan sesuatu dari harta kami kepada orang kafir : Jawab Nabi : “ Bahawa mereka adalah makhluk Allah, sebenarnya sedekah itu jatuh pada tangan kudrat Tuhan yang Rahman.”

2. Malaikat berseru : Hai Tuhanku! Segerakanlah gantikan harta orang yang bersedekah dan segerakanlah bala bagi orang yang enggan ( bakhil ) bersedekah hartanya . (Al-Hadith)

3. Sedekah bersembunyi itu memadamkan kemarahan Tuhan dan sedekah berterang-terangan itu pengadang neraka. (Al-Hadith)

4. Kata ulama : Sedekah itu 10 kepujian, lima di dunia dan lima di akhirat .

· Lima di dunia

- Mencucikan hartanya
- Mencucikan badannya
- Menolak bala dan penyakit
- Menggembirakan orang miskin dan mengembirakan orang mukmin adalah semulia-mulia amal .
- Berkat hartanya dan diluaskan Allah rezekinya .

· Lima di akhirat :

- Dinaungkan Allah orang yang bersedekah di hari Qiamat ketika sangat panas
- Ringan hisabnya
- Berat timbangannya (amalan) di akhirat
- Mudah melalui titian Siratal-Mustaqim
- Bertambah darjatnya di dalam syurga

5. Sedekah itu menutup tujuh puluh pintu kejahatan (Al-Hadith )

6. Takutlah neraka walaupun dengan bersedekah sebelah kurma, kiranya tidak berupaya, maka bercakaplah dengan perkataan yang baik (menjadi sedekah juga bagimu ) (Al-Hadith)

7. Bersedekahlah kamu ke atas dirimu dan atas orang yang mati daripada kamu walaupun dengan semangkuk air. Kalau tiada berkemampuan, bacalah satu ayat Kitab Allah, kalau tidak tahu membacanya, maka berdoalah kamu kepada mereka dengan minta diampuni dan dirahmati Allah kepada mereka .

8. Jangan menghinakan berbuat kebajikan (sedekah) walau sedikit sekalipun. Bersedekahlah pada awal-awal hari, kerana bala itu tiada melangkah ia akan sedekah. Apabila dating peminta sedekah kepadamu, janganlah ditolak akannya dengan jahat walaupun sedikitpun. Berbahasalah dengan manis muka. Jangan mencaci dan menengking kepada peminta sedekah, kerana dosamu menyakiti hatinya lebih besar dosanya daripada pahala sedekahmu itu separuh daripada hartamu. Dan jangan kamu menolak orang yang mula-mula meminta padamu itu, kerana kadang-kadang dating kepadamu itu bukan manusia, hanya jin hendak melihat betapa kamu lakukan pada barang yang diberi Allah daripada nikmatNya (rezeki) kepadamu .

9. Barangsiapa menengking kepada peminta sedekah nescaya ditengking akannya oleh Malaikat pada hari Qiamat . (Al-Hadith)

10. Maskahwin bidadari itu (sedekah) segenggam buah kurma dan sebelah roti . (Al-Hadith)

11. Tiada kurang harta dari sedekahnya itu. (Di dunia ditambah berkat hartanya dan menolak bala, di akhirat diberi pahala, diampun dosanya dan dikurniakan Syurga ) (Al-Hadith)

12. Sabda Nabi saw :
“ Sedekah itu adalah sesuatu yang amat besar.”diulangi oleh Nabi tiga kali .(Begitu sekali Nabi menekan kebesaran kelebihan bersedekah )

13. Sedekah menolak bala dan memanjangkan umur ( Al-Hadith )

14. Dari sebuah Hadith mengisahkan : Bahawa seorang membuat jamuan (kenduri) maka Allah menyuruh dating Malaikat empat puluh hari sebelum diadakan jamuan. Malaikat itu merupakan burung putih, dua sayapnya panjang di antara masyriq dan maghrib. Dia berhenti di pintu rumah, lalu menyeru ahli rumah, lalu dijawab oleh Jibril : Apa maksudmu dengan ahli rumah itu? Maka jawab Malaikat itu : Aku diutus oleh Allah kepada ahli rumah ini untuk menggembirakan mereka bahawa jamuan (kenduri) mereka pada hari…. Inilah rezeki bersamaku dari syurga dan bersama burung itu surat termetri pada mulutnya. Bertanya Jibril : Surat apakah ini? Jawabnya : Di dalamnya tertulis mereka ahli rumah itu terlepas daripada neraka. Lalu diambil oleh Jibril surat itu dan dibukanya –tertulis di dalamnya : “ Allahul Wahidul Qahhar melepaskan ahli rumah daripada api neraka . Bagaimana, adakah menggembirakan engkau? Jawab Jibril : Ya, menggembirakan aku-gembira Jibril dan bercahaya mukanya kerana umat Nabi Muhammad saw terlepas daripada api neraka. Kata Jibril : Allah utuskan aku, bahawa aku tulis bagi mereka beberapa kebajikan, aku gugurkan mereka beberapa kejahatan, aku angkatkan mereka beberapa darjat sehingga berhenti jamuan itu. Maka Allah ampunkan dosa-dosa mereka yang hidup dan yang mati dari ahli rumah itu dan yang hadir dalam jamuan itu .
(dari kitab Raudhul Ulama’)

15. Orang yang taat kepada Allah dengan lidahnya dan taat kepada ibu bapanya, tetapi bakhil- ia tiada bersedekah, maka ia diazab atas dosa bakhilnya di akhirat. Dia dimasukkan ke dalam neraka .
16. Berfaedah sedekah apabila sedekahnya daripada harta yang halal, maka diampunkan dosanya, diberi pahala kepadanya, dilepaskan daripada bala, dilepaskan daripada neraka dan dimasukkan ke dalam syurga. Apabila ia bersedekah dengan harta yang haram tiadalah apa-apa faedah baginya melainkan azab Allah ke atasnya, kerana memberi yang haram kepada orang. Bersabda Nabi saw :

“ Di dalam neraka jahanam ada sebuah rumah yang bernama ‘Baitul Huzni’ disediakan oleh Allah bagi orang yang bersedekah daripada harta haram.”( Al-Hadith )

17. Telah bersabda Nabi saw :
“ Orang yang memberi makan atau sedekah dengan satu suap daripada yang haram maka Allah akan memberi kepadanya daripada besi yang dihancurkan daripada api neraka jahanam hingga cair seperti air. Apabila dimakannya putuslah isi perutnya. Masuk makanan itu daripada mulutnya, keluar daripada duburnya. Maka berserulah Malik Zabaniah : Inilah balasan orang yang berusaha mendapatkan rezeki yang haram dan memakan ia daripadanya dan bersedekah ia daripadanya.” (Al-Hadith)

18. Yang lebih afdal bersedekah ialah barang yang disayanginya. Firman Allah Taala : “ Tidak kamu peroleh kebajikan sehingga kamu belanjakan (sedekah,hadiah) dari apa yang kamu sayangi .” ( Al-Quran )

Ibu hamil digalak makan ikan, epal

Kajian mendapati kanak-kanak yang ibu mereka makan banyak epal ketika hamil kurang berisiko untuk mengalami masalah sukar bernafas atau asma dan kanak-kanak yang ibu mereka memakan ikan sekali atau lebih dalam seminggu pula kurang berisiko mengalami ‘eczema’ berbanding kanak-kanak yang ibu mereka tidak memakan banyak epal dan ikan. Kajian tidak mendapati sebarang kesan perlindungan asma atau penyakit alahan dari banyak makanan lain termasuk sayur, jus buah-buahan, buah-buahan limau atau kiwi, produk gandum, lemak dari produk tenusu atau majerin atau bahan rendah lemak lain. - Berita Harian, 22 Mei 2007

Friday, February 18, 2011

Keutamaan dan fadhilat berselawat atas Nabi SAW

Salah satu amalan yang sangat-sangat digalakkan pada hari Jumaat ialah memperbanyakkan berselawat ke atas Nabi SAW.
Ada banyak hadith yang menerangkan tentang keutamaan-keutamaan dan kelebihan-kelebihan berselawat ini.
Allah Subhannahu wa Ta’ala telah berfirman di dalam Al-Qur’an yang bermaksud ;
“Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.” (QS. 33:56)


Berikut adalah antara hadith-hadith Nabi yang menerangkan keutamaan berselawat.

  • Dari Abu Hurairahzbahwa Rasul Allah Subhannahu wa Ta’ala bersabda ;
“Barang siapa berselawat terhadapku sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali.” (HR. Muslim)
  • Dari Anas bin Malik Radhiallaahu anhu , bahwa Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda ;
“Barang siapa berselawat atasku satu kali, maka Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali selawat, menghapus darinya sepuluh keburukan, dan mengangkatnya sebanyak sepuluh darjat.” (HR Ahmad, an-Nasai dan di shahihkan oleh al-Albani).
  • Dari Abdullah bin Amr bin Ashz ia mendengar Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda ;
“Apabila kamu mendengarkan muadzin maka ucapkanlah seperti apa yang ia ucapkan, kemudian berselawatlah kepadaku karena barang siapa yang berselawat atasku sekali saja, maka Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali. Kemudian mintakanlah untukku al-Wasilah, sesungguhnya ia adalah kedudukan di Syurga yang tidak layak kecuali hanya untuk seorang hamba dari hamba-hamba Allah. Dan aku berharap agar hamba tersebut adalah aku, barang siapa yang meminta kepada Allah al-Wasilah untukku, maka berhak atasnya syafaat.” (HR. Muslim)
  • Dari Abu Darda’zia berkata, “Telah bersabda Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam ;
“Perbanyaklah selawat atasku pada Hari Jum’at karena ia disaksikan, dan para malaikat pun menyaksikan. Dan sungguh tidaklah seseorang berselawat atasku, kecuali akan diperlihatkan kepadaku selawatnya hingga ia selesai darinya.” Dia mengatakan,”Aku berkata, ”Dan juga setelah meninggal dunia? Nabi menjawab, ”Sesungguhnya Allah mengharamkan bumi untuk memakan jasad para nabi.”(HR Ibnu Majah dan al-Mundziri menyatakan jayyid)
  • Dari Aus bin Auszia berkata, Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda;

”Termasuk hari-hari kalian yang utama adalah hari Jum’at, pada hari itu Adam diciptakan dan diwafatkan, pada hari itu ditiup sangkakala dan terjadi suara keras yang mematikan. Maka perbanyak-lah selawat atasku pada hari itu, sesungguhnya selawat kalian diperlihatkan kepadaku” (HR. Ahmad dan Abu Dawud, dishahihkan oleh al-Albani)
  • Dari Abu Umamahzdia berkata, ”Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam telah bersabda ;
“Perbanyaklah selawat kepadaku pada Hari Jum’at, karena selawat dari umatku diperlihatkan pada tiap-tiap Hari Jum’at. Barang siapa yang lebih banyak selawatnya kepadaku maka ia lebih dekat kedudukannya dariku.”(HR. al-Baihaqi dihasankan oleh al-Albani).
  • Dari Abu Hurairahzia berkata, Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda ;
“Sungguh rugi seseorang yang disebutkan diriku disisinya namun tidak berselawat atasku.” (HR. At-Tirmidzi, berkata al-Albani hasan shahih)
  • Dari Ibnu Abbaszberkata,”Telah bersabda Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam ;
“Barang siapa melupakan (meninggalkan) selawat terhadapku maka akan tersalah dia dari jalan surga.” (HR. Ibnu Majah dishahihkan oleh al-Albani dengan hadits lain)
  • Dari Husain Radhiallaahu anhu, dari Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda ;
“Orang bakhil adalah orang yang diriku disebut di sisinya namun tidak berselawat kepadaku.” (HR. An-Nasai di sha-hihkan oleh al-Albani)
  • Dari Ubay bin Ka’ab ia berkata ;
”Wahai Rasulullah, sungguh aku akan memperbanyak selawat atasmu, maka seberapa banyak kujadikan do’aku untuk berselawat kepadamu? Beliau menjawab, “Sekehendakmu” Dia bekata, “Aku mengatakan, “Apakah seperempatnya?” Beliau menjawab, “Terserah kamu, dan jika engkau menambah, maka itu lebih baik bagimu.”
Aku berkata, ”Apakah separuhnya?” Rasul menjawab, ”Terserah kamu, dan jika kamu menambah, maka itu lebih baik bagimu.” Aku lalu berkata, “Apakah dua per tiganya?” Nabi menjawab, “Terserah kamu dan jika kamu menambahnya, maka itu lebih baik bagimu.”
Aku berkata, ”Apakah aku berselawat kepadamu sepanjang hariku.” Beliau bersabada, “Kini telah cukup keinginan dan kesungguhanmu dan Allah mengampuni dosa-dosamu.” (HR. Ahmad dan at-Tirmidzi, ia mengatakan hadits hasan shahih, dan al-Albani menyetujuinya).
  • Dari ‘Amir bin Rubai’ahzia berkata ;
“Saya mendengar Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam berkhutbah dan bersabda, “Barang siapa yang berselawat kepadaku sekali, maka malaikat senantiasa berselawat kepadanya selagi ia masih berselawat kepadaku. Maka seorang hamba boleh menyedikitkan atau memperbanyaknya.”
  • Dari Aliz ia berkata,
“Setiap do’a terhalang, sehingga diucapkan selawat atas Muhammad dan keluarga Muhammad.”(riwayat ath-Thabrani dan dishahihkan oleh al-Albani dengan hadits yang lain)
  • Dari Umar bin Khaththabz secara mauquf ;
”Sesungguhnya do’a terhenti di antara langit dan bumi, ia tidak naik sama sekali, sehingga disampaikan selawat kepada Nabimu Shallallaahu alaihi wa Salam .” (Riwayat at-Tirmidzi dishahihkan oleh al-Albani dengan hadits yang lain).
Lihatlah begitu banyak hadith yang memperkatakan tentang keutamaan berselawat terutamanya pada hari Jumaat. Maka apakah tindakan kita setelah mengetahui tentang hadith-hadith ini? Banyak mana kita berselawat dalam sehari?

Berikut ini pula saya senaraikan beberapa faedah, fadhilat atau kebaikan kita berselawat atas Nabi SAW.

Al-Imam Ibnul Qayyim dalam kitab “jala’ul afham” menyebutkan ada lebih kurang empat puluh fadhilat berselawat atas Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam , di antaranya ialah :
  1. Berselawat merupakan satu bentuk pelaksanaan perintah Allah dan selaras terhadap apa yang DIA lakukan iaitu selawat terhadap Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam .
  2. Para malaikat juga menyampaikan selawat atas Nabi.
  3. Orang yang mengucapkan satu selawat kepada Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam akan mendapatkan sepuluh selawat dari Allah Subhannahu wa Ta’ala .
  4. Pelakunya akan diangkat sebanyak sepuluh darjat, ditulis untuknya sepuluh kebaikan dan dihapuskan darinya sepuluh keburukan.
  5. Apabila dibaca sebelum berdo’a, maka akan sangat memungkinkan untuk dimakbulkan do’a itu.
  6. Menjadi penyebab untuk mendapatkan syafa’at.
  7. Menjadi asbab untuk diampunikan dosa-dosa.
  8. Menjadi asbab Allah memberikan kecukupan bagi keperluan seorang hamba.
  9. Selawat akan mendekatkan kedudukan seorang hamba dengan Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam nanti pada hari kebangkitan kelak.
  10. Selawat disejajarkan pahalanya dengan sedekah kepada orang yang kesusahan.
  11. Selawat merupakan salah satu sebab terpenuhinya hajat.
  12. Dengan berselawat kepada Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam , maka Allah dan para malaikat juga akan berselawat terhadapnya.
  13. Merupakan pembersih dan penyucian bagi orang yang melakukannya.
  14. Merupakan sebab seorang hamba mendapatkan khabar gembira dengan syurga sebagai balasan menjelang saat dia meninggal dunia.
  15. Menjadi sebab terbebasnya seseorang dari huru-hara pada Hari Kiamat.
  16. Nabi akan membalas ucapan selawat dan salam kepada orang yang mengucapkannya terhadap baginda.
  17. Ia menjadi sebab untuk teringatnya kepada sesuatu apa yang kita terlupa.
  18. Merupakan sebab untuk baiknya sesuatu majlis dan dapat menyelamat-kan dari buruknya sesuatu majlis yang tidak disebut di dalamnya nama Allah.
  19. Menjadi penyebab hilangnya kefakiran.
  20. Menghilangkan sifat bakhil pada seorang hamba.
  21. Dapat menjadikan orang yang mengucapkan selawat terbimbing untuk menuju jalan ke Syurga.
  22. Menjadikan sebab terpancarnya cahaya bagi seorang hamba, ketika melepasi titian ash-Shirath (Titian yang perlu dilepasi pada hari kebangkitan).
  23. Menjadikan seseorang dapat terbebas dari tabiat yang keras dan kasar.
  24. Merupakan penyebab untuk mendapat keberkatan amal dan umur orang yang mengucapkannya.
  25. Menjadi penyebab untuk mendapatkan rahmat dari Allah.
  26. Selawat dapat menjadikan seseorang terus-menerus mencintai Rasulullah dan bahkan akan selalu bertambah cintanya.
  27. Ia akan menjadikan seorang hamba mendapat hidayah dan menghidupkan hati.
Sumber : Kutaib, “Fahlail wa Tsamarat ash-Shalih ‘an Nabi saw,” Al-Qism al-Ilmi Darul Wathan.


Banyak sungguh kelebihan dan fadhilat berselawat atas Nabi SAW ni kan? Sekarang, cuba tanya pada diri sendiri, berapa kalikah kita berselawat ke atas Nabi dalam 1 hari? 100 kali? 50 kali? 10 kali? Atau 1 kali pun kita susah nak berselawat?
Fikir-fikirkan dan selamat beramal ;)

Checkup on 32w plus...

 http://www.indianwomenshealth.com/UltimateEditorInclude/UserFiles/New%20Folder1/diabetes-in-pregnancy-2.jpg

Seriously, i'm running out of time. Siap skip appointment on 7/2/2011. Tup2..semalam, 16/2/2011 dpt koling dr Klinik Rawang..suruh dtg checkup. By hook or by crook kena dtg esok jg..adoila. Sy ni dh la tgh bizi dgn project. So..pg2 sy dh tercegat kt Klinik Rawang dgn harapan blh settle cepat & x payah kena jumpe doc. Maklum la..even checkup kt gomen klinik quite complete..but bab2 nk menunggu tu sy agak bkire sedikit...especially klu sy tgh byk keje. So, mcm biase..check berat..hm..59.3kilo. BP 80/63..sokmo rendah. Lepas amik darah..kena jumpe nurse utk ukur tinggi rahim, tgk kaki bengkak ke x and check bby heartbeat. Nurse mcm panik bile die ckp tinggi rahim -3 dr yg sepatutnye. Kepala bby pun dh kt bawah..tgh get ready. Diorg tertanya2 sesama sendiri. 'Keje ape die nih..kepala bby dh kt bwh..'. Sorg nurse lg jwb..'Byk jalan kot'. Last2 baru die tanye sy..'awk ni keje ape? Keje awk ni byk bjalan ker?' 'Erk...xdela..keje sy mengadap komputer jer...'. Nurse mcm x puas hati..'Mengadap komputer jer?' 'Haa'ah nurse..sy jurutera komputer jer, mmg dok mengadap komputer 24 jam..'. 'Oh..agaknye sbb asyik duduk jer kot..sbb tu la kepala bby dh cepat ke bwh'. Aik..buat conclusion lain plak..?? Hehe..sebenarnye ade rahsie kjelitaan yg sy x citer...Mmg la  keje sy 24 by 7 mengadap komputer..dr kt opis smpai la kt uma (sbb boleh remote pc opis kan)...tp sy prefer parking kete jauh2..at least blh exercise nk g Corporate Building kan. Then..sy mmg x suke naik lif. Dalam setahun..boleh kira bp kali sy naik lif. Kenape x suke naik lif?
  1. sy jenis malas nk menunggu lif sbb kdg2 lambat...
  2. sy x suke bau lif..busuk..;p
  3. sy x suke sbb kdg2 lif sempit dan crowded..
  4. ramai org..
So, imagine la..kalau dh nk sarat pun naik tangga jg. Nsib baik opis sy level 1 jer. Tp kalau g tpt user cthnyer mcm kt Account ker..sy slamber jer panjat level 4 wlpun at the end..tercungap2 la jg especially dh 8 bln nih..hehe. Lagipun, nk blk uma pun kena turun naik tangga jg. Nsib baik level 1 je..

Thursday, February 17, 2011

Peluklah Isteri Wahai Suami..

Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun. Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

“Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh. “Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,” katanya ketika memberi syarahan bertajuk Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit’ di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang di sini hari ini.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s.a.w. Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.


“Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,” katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik. “Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,” kata Fadzilah.

peluk camni ker?
ke mcm ni??



or mcm ni..hehe??

my bff wedding...:)


Cantik kan...:)

Monday, February 14, 2011

love him forever..

http://www.lovemetertest.us/wp-content/uploads/2011/01/love.jpg


Walaupun awk ni selalu cubit saye...
slalu gelak2 sambil compare perut awk ngn perut saye..
siap ckp sy degil lg..
pastu slalu ckp sy busyukk...
pernah kate sy hitam dr awak plak tu..
kdg2 membebel kalau sy drive laju.. 
Lagi slalu gado suruh sy tutup lampu..
tp semua tu buat syg sye btambah2 lg kt awk setiap waktu.... 

I was lost and alone
Trying to grow making my way down that long winding road
Had no reason no rhyme
Like a song out of time
And there you were standing in front of my eyes

How could I be such a fool

To let go of love and break all the rules 
when you walked down that door
Left a hole in my heart
And now I know for sure

You're the air that I breathe 
You're all that I need
And I wanna thank you..hubi
You're the words that I read
You're the light that I see
And your love is all that I need 



Love you so much hubi!
Love,
Your Wife..

p/s: Mase tgh tulis ni, baby Adam x dok diam sgt dlm perut.  Rasenyer baby Adam pun nk ckp yg die pun sayang kt ayah jugee..