Pages

Saturday, February 19, 2011

Petua semasa berpantang..

Petua Memudahkan Bersalin.

a) Amalkan baca Surah Yassin disertai niat dan doa sepanjang tempoh kehamilan. -
Spjg mengandung sy mmg ade mengamalkan bacaan yassin, surah Luqman, surah at-taubah, surah yusuf & lain2.

b) Hampir bersalin amalkan zikrullah Tasbih Nabi Yunus.

http://1.bp.blogspot.com/_ltWrYVaQ-zQ/S0h_rzBniPI/AAAAAAAAAKg/TALHVI0Z7pA/s400/Doa+Nabi+Yunus.JPG

c) Amalkan minum air lebihan suami.- Sy and hubi mmg slalu share everything..especially mknn sbb sy ni slalu aje mkn & minum x abes. So klu share..blh la mengelakkan pembaziran. Smpai umie kat rumah pun tanye sy 'fakhzan x ksh ker ke kyg minum air teh die?'  sbb one day..tgh2 mkn tgh hari dgn umi & abah..umi nmpak sy share satu cawan ngn hubi. 'Ntah, slalunyer x ksh'. Maklum la, sy dilahirkan & dbesarkan sbg anak tentera yg agak protokol, mengikut rule dan adat. Lgpun sy x pernah plak nmpak umi slamba minum air lebihan kopi abah ker. Sbb sy rase..abah mcm x kasi jer kot..sy pn x sure. Dats why umie pun expect the same things. So, one day..sy tanye hubi dari hati ke hati..(cewah!) utk mendptkan kepastian..maklum la..hati org kan. 'Awk kisah x sy share air dgn awak?'  Hubi ckp..'x ksh..biasela tu'. Ha..dh agak. Lagipun mmg sy pernah dgr, untuk lembutkan hati isteri & meningkatkan kasih syg isteri...suami kena kasi air lebihan kt isteri. Bile hubi dpt tau..lg die suke...maklumla..untuk lembutkan hati isteri die yg kdg2 degil nih..hehe 

d) Amalkan meminum air basuhan rambut/hujungnya ketika mandi. - Yg ni umie sy yang amalkan semasa mengandungkan kami lima beradik. Umie ckp..alhamdulillah..dgn izin Allah mmg mudah. Tp sy x pernah la try lg..

e) Amalkan makan buah kurma sepanjang tempoh kehamilan ia membantu memberi tenaga, sumber kalsium dan melembutkan otot rahim dan seangkatannya/memudahkan laluan bayi/selain turut berperanan memperhaluskan nurani bayi disertai zikir/selawat.

f) Minum air kelapa di hujung kehamilan membantu membersihkan bayi. -
Oh, yg ni da start sket2 slps kandungan mencecah 32 wiks..Nnti blk kerteh nk minum la:)

g) Petua mama - Amalkan makan telur mentah di hujung kehamilan.-
Oh..yg ni sy x pernah try lg..telur mentah????? ee...x sure nk buat ke x...~

h) Kerap makan sayur bendi bagi memudahkan laluan bayi.

i) Minum sesudu camca teh minyak kelapa buatan sendiri sejak usia kandungan 6 bulan. Amalkan seminggu 3 kali dan apabila sudah berumur 9 bulan amalkan ia setiap hari.

j) Bagi kulit bayi yang putih/ bersih - amalkan makan buah epal dan minum susu. Selain meminum air soya. -
Alhamdulillah pregnancy kali ni sy bleh mkn buah. X diserang athma langsung...So stok epal hijau & Gala Merah mmg sentiasa ade dlm fridge. Susu sy ambil susu kambing higoat & susu HL. Kalau x minum susu...sy minum soya. Tp x kerap sgt..sbb sy tgk kandungan gula dlm soya agak tinggi...krg x psl2 diabetes plak mase pregnant..

2)Merawat Bentan Ketika Dalam Pantang

- Berehat secepat mungkin. Minum segelas kopi ataupun segelas air suam dicampur sedikit gula. Dan sapukan hirisan bawang merah di ibu jari kaki kemudian selimut tebal hingga berpeluh

3) Petua Mengempiskan Perut Selepas Bersalin 


- Sy mmg dh saba2 nk kuruskan perut selepas bersalin nih. Kalau blh nk berpantang betul2..nk merawat diri btul2 & nk kuruskan blk bdn smpai 47 kilo..baru puas hati.. Last time plng rendah pun blh achieved 51 kilos je utk 1st pregnancy. So utk merialisasikan hasrat tersebut..sy dh order herbanika barut Nona Roguy, Teh Uncang Nona Roguy sbb phytonatal & minyak herbanika still ade lg kt sy..Berusaha!

a) Ambil sebiji limau nipis diperah airnya/ sedikit air asm jawa pekat

kemudian dicampur sedikit kapur sirih.Jika dikhuatiri gatal titiskan bersama beberapa titisan minyak mestika, kayu putih, mahupun minyak berangin lain. Memang diakui gatalnya tapi amat mujarab dan amat memuaskan hasilnya. Sapukan pada perut, biarkan ia kering sebentar sebelum memakai bengkung sepanjang waktu

berpantang ataupun ketika waktu malam sahaja. Boleh juga dibalut dengan daun sireh sebelum memakai bengkung bagi mengatasi masalah screcthmarks.

b) Sedikit cuka , garam dan kunyit dikisar. Tampal pada perut dan bengkung perut ketika dalam pantang.

c) Sedikit beras disangrai dan kisar halus, sedikit cekur, gula merah, air asam jawa dan sedikit air suam diadun kesemuanya kemudian tapis dan minum.Amalkan seminggu 3 kali.

d) Halia lebih kurang 3cm, limau nipis besar sebiji, sedikit air suam, secubit garam dan lada hitam lebih kurang 15 biji dikisar/ditumbuk. Diadun dan tapis, minum airnya.Lakukan sehingga mendapat hasil yang dikehendaki.

e) Lengkuas Padi/Helang/Ranting - iaitu ubi, daun dan batang ditumbuk halus ditampal pada perut bertujuan membuang angin sekaligus untuk mengecutkan perut.Selain itu baik juga utk disapu pada badan utk mengubati lenguh-lenguh badan ataupun sakit sendi.

f) Asam jawa, jadam dan air mendidih diadun tampal pada perut dan bengkungkan ia sepanjang tempoh berpantang.

g) Dalaman - Ambil beberapa potongan halia ditumbuk halus lalu digaulkan dengan perahan asam jawa yang pekat lalu dimakan dengan nasi. Hasilnya InsyaAllah perut menjadi kempis malah pengaliran darah dalam badan juga akan lebih teratur dan wajah akan tampak lebih sihat dan berseri.

h) Daun jambu serta kapur sirih digiling dan disapu pada perut setiap hari sehingga mencapai hasil yang memuaskan.

i) Ambil lada hitam lebih kurang 21/2 genggam kemudian ditumbuk halus, dicampur dengan sebiji ragi tapai digaul bersama cuka bercampur air asam jawa. Setelah ramuan digaul sebati, sapu pada perut serta keliling pinggang kemudian dibengkung kuat/ketat.

2) Petua Untuk Menghindarkan Strechmarks

a) Ambil satu sudu kecil air limau nipis. Ambil 20 titik minyak kayu putih

serta satu sudu air kapur sirih. Gaulkan ia dan sapu pada kesan-kesan pecah di

perut. Buat 2 minggu berturut-turut.

b) Sepanjang tempoh mengandung sapukan minyak zaitun pada bahagian yang

bermasalah serta elakkan menyapu minyak panas ketika mengandung.

3) Petua Membersihkan Rahim

a) Kunyit hidup, halia , air asam jawa dan sedikit gula merah dikisar dan ambil airnya. Minum 3 pagi berturut-turut atau ketika tempoh berpantang.

0 comments: