Pages

Saturday, February 12, 2011

packing time...

Dsbbkan tinggal 6 wiks more...which is less than 2 month, sy dh punggah sume brg2 utk dbwk blk ke Kerteh. Baju2 Adam, towel, blanket..sume sy dh basuh td. Sy pun dh half pack baju2 sy dlm beg. Adam, awk lahir kt Kuantan tau. Awk lahir mase ayah ade yer. Nanti ayah nak azankan die. Igt pesan mama tau...

Friday, February 11, 2011

Its already 32 wiks...yippie..(^_^)

http://www.lollytot.com/wp-content/uploads/wpsc/product_images/Blue%20Bear.JPG
Wahh..the time is running way so fast! As time flies, i have another 4 wiks plus to get prepared for any unexpected possibility. I had many emotions running through my head now..plus..cant wait myself to cuti2 malaysia2 together2 with my ever-dearest Ahmad Adam, but at the same time, i was a bit nervous though i already have delivery experienced on the last 2009..huhu. 

Because sometimes im feel so stumped on what else to buy?...what pack for the Hospital? So.. as usual i will sneaks myself into parenthoods websites or any relevant and  related forums  for a mommy-to-be..thihi. Ok let see the things that i need to prepare for me & Adam.


In hospital :
mommy Adam
  • 2 to 3 pcs of comfortable outfits/3-4 pcs kain batik
  • maternity pads
  • other garments - socks..+ an extra pcs of yg dlm2 tu..ops:x
  • slippers
  • toiletries - body soap as well as a toothbrush and toothpaste, hairbrush, body talcum
  • entertainment - camera
  • others - hndphone, plastics for dirty clothes, 
  • food/ Drink - Bread, Milk, Mineral Water
  • pen/a pieces of Paper
  • towels 
  • buku Merah 
  • sweater
 Ahmad Adam
  • 4 pcs of clothes
  • Disposable diapers - x bli lg
  • Booties/ Mitten
  • Blankets
  • Towel
  • 4 pcs of Napkins - need to buy an extra..
  • Baby Toiletries - Baby soap, shampoos, bby powder
During confinement:
mommy Adam + Adam
  • Clothes - packed already
  • Towels
  • Kain Batik
  • Maternity pads - Need to buy an extra
  • Bengkung Beautiful/ Bengkung biasa - packed already
  • other garments - extra socks..+ an extra pcs of yg dlm2
  • slippers
  • Toiletries for mommy - body soap as well as a toothbrush and toothpaste, hairbrush, body talcum
  • Jamu Nona Roguy - x bli lg..
  • Gamogen - x bli lg..
  • Laptop - biasela..mommy zaman skrg...thihi
  • Books/Magazine
  • Marriage cert ( for registration purposes) - one of the thing that we forgot to bring on last delivery.
  • Breast pump
  •  fan/ salt/ cotton buds/ mirror  - might not necessary to others but those things are important for me during treatment purposes.  
  • Prune/biscuits/


mencari-cari...

puas sy pusing2 cari benda tu...mane sy letak? rasenyer ms kt hospital aritu lina da pass kt hubi. Tp hubi xde ckp ape2 pun. Sy jenguk dlm plastik, xde!..dlm beg..atas meja..atas katil..atas meja solek..sumenye xde!!. Mane plak peginye benda tu. takutnyer kalau hilang lagi....Rase mcm dh boleh dgr bebelan hubi kalau die dpt tau nnti. Cukuplah sy dah hilangkan benda yg sama sebulan slps kawen. Hmm..adehh..kepala rasa pusing..akhirnya sy beranikan diri utk kol hubi tgh2 mlm sbb dah buntu. 

'Hubi da tido?' sy tanye soalan bodo...sbb 2 jam lepas die da say gudnite n ckp nk tido awal. 'Hmm...dh..kenape?' suara hubi mamai2. 'Awak..ade nmpak x jam sy? Dh 2 hari sy x nmpak..' tanye sy takut2. 'Ade...awk t'tinggal dlm kete.' slamber jer hubi ckp...die x tau sy kt sini punyerla seriau dok pikir mane sy misplace jam tu. 'Awakkk....nape x kasi tau. Awk buat sy risau..dh 2 hari sy cari,' 'Saje nk tgk awk igt ke x' jwb hubi slambe...cih..mmg nk menguji same ade sy appreciate x pemberian die. 

Iye..sy mintak maaf...sy x patut hilangkan jam kawen haritu...dh la ratus2an harganya..kalau org kaye lain la citer. Jam yg hubi kasi ni sempena 3 tahun perkhidmatan die kt FMC. Hubi ckp die nak hadiahkan hasil titik peluh die bkerja keras kt FMC. So thats why la sy syg sgt kt jam tu..::) 

Wednesday, February 9, 2011

following checkup at Hosp Sg Buloh..

Semalam, mase tunggu utk jumpe gynecologist, ade patient ckp sy nmpak mcm x pregnant jer..(padahal dh 31 weeks plus..uwa..). Perutku nmpak kecik kah? Mase nk measure heartbeat..2 org lagi patient rileks jer. Sy plak kena tekan2 sket..adjust2 sket alat tu in my tummy utk dptkan the best measurement..adoila. Smpai senior staff - Chinese gelak je smbil tlng adjust2 kn. Dsebabkan Mak Alang pun ckp perut sy x mcm nk masuk 8 bln..so die dh pesan suruh dtg checkup kt opis die. Mak Alang kata kena tgk scan mase early pregnancy..based on scan result tu..baru boleh decide sama ade kena tukar tarikh ke x..sbb last scan menunjukkan EDD sy adalah 24/4/2011 bukan 10/4/2011 kalau based on last period date.

So, dlm pkul 3..hubi and me bertolak ke Hosp Sg buloh..dekat jer..15 minit dh smpai. Based on sign board..kitorg cari Klinik Pakar O&G. Tak la susah pun..sbb sign board ade kan. So lepas belek2 buku Merah..Mak Alang suruh baring utk proceed dgn scan. Lame jgk la sbb Mak Alang check sedetail2nya..BPD (Biparietal Diameter -Ukuran kepala), HC (Head Circumference- Ukuran kepala bhgian lain), FL (Femur Length-Ukuran tulang) and AC(Abdominal Circumference- Ukuran perut). Tgh2 check..skali Mak Alang ckp..'Eh..baby boy yer?' Kitorg gelak2 jer..sbb doc semalam pun ckp benda yg same. 'Kompem ke Mak Alang? Ntah2 tali pusat ker?' 'Erm..x, sbb tali pusat kt sini.' Mak Alang menunjukkan kedudukan tali pusat baby. Gembiranya hati..hanya Allah yg tahu. Hubi mmg nk anak sulung lelaki..senang nk ajak g kebun la tu. Kemudian Mak Alang scan muka baby..walaupun x nmpak jelas..tp boleh nmpak bentuk mukanya..mata, mulut, hidung..ek..hidung cam kemik sket jer? Kompem hidung ikut ayah la tu kan..kan..hehe. Lepas check, Mak Alang plotkan graph utk BPD, HC, FL and AC dlm Obstetrik Ultra Sound Report. Then, she compared the result with the previous scan. 'Hmm..mmg x payah tukar tarikh. Sbb the growth seems ok. Maybe sbb previously pun baby around 2.7 kilos..so yg 2nd ni will be around that jugak la.' Alhamdulillah...stick to 10/4/2011. Kitorg dh x saba2 dh nk jumpe baby nih..x sanggup klu kena tunggu lame2..hihi. The estimated weight around 1.4 kilos. Adam, berusaha. Mama akan makan obimin pluz hari2 kasi Adam besa sket ek. 


Another 2 wiks, Mak Alang suruh dtg lg utk observe the growth. Okies..tengs Mak Alang..(^_^)

ayah..drive safely yer..sob..sob

http://islamzpeace.files.wordpress.com/2010/08/love-between-husband-and-wife1.jpg?w=440&h=289

I really hate the time when hubby need to leave both of us and turn back to JB. Every time i will hug and begging him to take medical leave and ask him to stay. 'Ayah..Adam ckp die x puas lg bermanje dgn ayah.' (the truth is, Ayah..mama x puas lg nk bermanje dgn ayah...hehe) 'Ayah keje sayang..., Adam duduk dgn mama. Jangan buat ayah risau lg yer.' . 'Awak..drive carefully..jgn bwk laju2. Kalau ngantuk..tido dulu kt R&R. Awak ok ke nk drive nih?'...was the most common sentences to him. Usually i will hold my tears and keep my emotions aside. In one sense, i dont want him to see my tears..as i wanted him to know that im strong enuf here. Moreover, its not good for the baby if i cant control my emotions during pregnancy...kan Adam kan. (Please refer item#3: Jaga Emosi on my previous article: Klik here) Before turn to bed..i will leave SMS to him..'Ayah, drive carefully, mama and Adam love you so much..'

http://quotablequoteunquote.files.wordpress.com/2008/07/husband-wife.jpg

Kelebihan menamakan anak Muhammad atau Ahmad

Td on the way pg following checkup at Hosp Sg Buloh, suddenly huby suggested to named our son as Ahmad Fathullah. Fathullah means Pembukaan, kejayaan Allah. I'm not agree with him since it will be difficult to ppl and me to pronounce his name. Later on what im gonna called him. Fateh??  Quite impossible since Fateh already my 3 yrs old nephew. Fath?? Petol?? Oh..no..no. Unless we put Ahmad Adam Fathullah or Adam Fathullah. But hubi strongly wanted to put 'Ahmad'  in front of the name. He said people with 'Ahmad' or 'Muhammad' will be given syafaat on the day of judgment. Is it true? Since i never heard about it..so as usual im doing some research on the google and here are my findings. Wallahualam:-

Source: http://umpapeh.blogspot.com/2010/03/kelebihan-lebihan-menamakan-anak-anak.html

Beberapa hadis telah diriwayatkan untuk menyatakan beberapa kelebihan bagi Anak-anak yang dinamakan Muhammad atau Ahmad mudah-mudahan menggalakkan orang-orang menamakan anak mereka dengan salah satu nama-nama itu.

Daripada Anas bin Malik r. a. bahawa Rasulullah saw telah bersabda :
"Akan berdiri dua orang hamba Allah di hadapan Allah Ta'ala dipadang Mahsyar lalu Allah Ta'ala memerintahkan kedua-dua mereka masuk syurga maka berkatalah mereka berdua : "Hai Tuhan kami bagaimanakah kami berhak masuk syurga? Lalu berfirman Allah Ta'ala : "Hai hambaKu berdua, masuklah kedua-dua kamu ke dalam Syurga kerana Aku telah bersumpah kepada diriKu bahawa orang yang namanya Ahmad atau Muhammad itu tidak akan masuk Neraka."

Dan telah diriwayatkan daripada Ja'far bin Muhammad bahawa apabila berlaku Hari Kiamat maka akan berteriak satu teriakan. "Bangunlah hai sesiapa yang namanya Muhammad dan masuklah kedalam syurga sebagai penghormatan agung kepada Nabi Muhammad saw."

Dan pada suatu riwayat yang lain pula bahawa akan berteriaklah suatu yang berteriak pada Hari Kiamat: "Hai Muhammad," lalu Nabi saw pun mengangkat kepalanya pada tempat itu maka Allah Ta'ala pun berfirman

"Saksikanlah bahawa Aku mengampunkan tiap-tiap sesiapa yang namanya sama dengan nama Muhammad"

Dan daripada Ali bin Abu Talib k. w. bahawa ia telah berkata

"Tidak ada suatu hidangan makanan yang disimpan lalu datang hadir padanya seorang yang namanya Ahmad atau Muhammad melainkan Allah Ta'ala memuliakan rumah itu dua kali ganda."

Telah diriwayatkan oleh Ibnu Abi Malikah daripada Ibnu Juraij daripada Nabi saw yang telah bersabda : "Barangsiapa ada isteri yang sedang mengandung dan bercita-cita hendak menamakan anak yang masih di dalam rahim itu Muhammad maka Allah Ta'ala akan mengurniakan kepadanya anak lelaki dan jika ada seorang yang bernama Muhammad di dalam sebuah rumah nescaya Allah Ta'ala mengurniakan berkat di dalam rumah itu"

Telah bersabda Nabi saw lagi : "Apabila kamu namakan seseorang itu Muhammad maka hendaklah kamu hormatkan dia dan lapangkan tempat baginya di dalam sesuatu majlis dan jangan masamkan atau hodohkan mukamu kepadanya."

 To be fair, finally we have an agreement. We both stick to Ahmad Adam. Ahmad (daddy's choice) + Adam (mommy's choice). Fair and square! Heheh..

Tuesday, February 8, 2011

Keajaiban khasiat kismis


Sy mmg dah lama mengamalkan kismis, sejak belajar..smpai dh bekerja..smpaila pregnantkan Zahin and Adam sebagai pengganti mknn ringan. Selain merupakan makanan sunnah yang digalakkan, Kismis mempunyai pelbagai khasiat yang baik utk kesihatan dan boleh mengurangkan penyakit lupa.

Apabila ditanya apakah snek makanan ringan untuk kanak-kanak, jawapan yang biasa diterima adalah makanan seperti keropok, ais krim, gula-gula, lolipop, kerepek ubi kentang dan jeruk.

Walaupun sedar pelbagai kesan sampingan yang negatif terkandung dalam makanan ringan tersebut terutama penggunaan monosodium glutamate (MSG), gula dan pengawet yang tinggi, masih ramai ibu bapa tetap mengamalkan diet makanan ini.

Apa kata mulai hari ini, anda cuba ubah persepsi terhadap snek makanan iaitu menggantikannya dengan bahan makanan yang lebih berkhasiat.

Kismis adalah salah satu alternatif bahan makanan yang wajar dijadikan snek makanan kepada anak-anak. Justeru, anda perlu mengubah persepsi bahawa kismis hanya bahan makanan yang dimakan sewaktu menjelang peperiksaan, majlis keramaian tertentu atau dimasukkan ke dalam roti atau kek.

Menurut Pakar Pembangunan Kanak-Kanak di sebuah hospital tempatan, Ruth Liew, ramai yang semakin lupa bahawa, kismis mempunyai kandungan gula daripada buah yang asli. Ia mampu memberi tenaga yang konsisten kepada kanak-kanak.

"Memang gula-gula mampu memberi tenaga yang lebih, tetapi ia akan menyebabkan kanak-kanak menjadi hiper dan menjadi lemah apabila kandungan gula itu mula merosot.

"Berlainan dengan kismis. Dengan kismis, kanak-kanak akan dapat tenaga yang seimbang dan menyihatkan badan.

"Ia juga makanan ringan yang lebih baik daripada gula-gula. Gula-gula boleh meninggalkan kesan kerosakan pada gigi kanak-kanak dan tenaga yang diperoleh juga tidak sekata," jelas Ruth pada satu sesi penerangan tentang kebaikan kismis kepada media di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Katanya, kanak-kanak masa kini tidak lagi gemar dengan makanan yang terlalu pelbagai, sebaliknya mereka lebih gemar makanan yang lebih santai. Oleh kerana itu, ibu bapa perlu menjadikan kismis sebagai snek makanan ringan untuk anak-anak yang masih bersekolah.

Tambah Ruth, untuk menjadikan kismis sebagai snek ringan kepada anak-anak, ibu bapa perlu memainkan peranan.

Bagi kanak-kanak atau golongan remaja yang sudah biasa atau gemar menikmati kismis begitu sahaja, ia bukan satu masalah lagi kepada ibu bapa.

"Bila mereka tengok TV, jangan bagi mereka kuaci atau keropok sebaliknya beri mereka kismis. Bekalkan juga kismis ketika ke sekolah," katanya.

Namun, jika ada yang tidak gemar menikmati kismis dalam bentuk mentah, ia boleh dicampur dalam pelbagai hidangan lain dengan cara mempelbagaikan makanan yang dicampur dengan kismis dalam hidangan waktu pagi, petang dan malam.

"Mereka mungkin tidak akan memilih kismis, tetapi ibu bapa perlu tahu khasiatnya. Terus beri galakan kepada anak-anak dengan mempelbagaikan masakan.

"Anda boleh campur kismis ke dalam bubur, sup, atau sayur-sayuran yang biasa dimakan anak-anak," kata Ruth yang mengakui ia juga boleh diamalkan dalam diet orang dewasa.

Ruth yang menerima reaksi daripada ibu bapa yang memberi kismis kepada anak-anak juga memberitahu, hasil yang diperoleh amat positif.

"Ada ibu bapa mula mempelbagaikan cara pemakanan dan ada juga yang memberi kismis seperti memakan vitamin setiap hari.

"Malah, ada juga anak-anak yang gembira dengan amalan makanan anggur kering itu," jelas Ruth yang turut mengamalkan memakan kismis sejak kecil lagi.

Dalam Islam, kismis sudah lama disaran untuk pemakanan kanak-kanak kerana ia adalah makanan tambahan yang mampu merangsang minda dalam melahirkan generasi genius.

Menyedari kebaikan kismis dan kemampuannya menjadi snek dalam makanan kanak-kanak, masyarakat Barat turut mula mengambilnya dalam diet mereka.

Penelitian Christine D.Wu dari Universiti Illinois, Chicago, Amerika Syarikat mendapati kismis mengandungi antioksidan yang dapat melawan bakteria penyebab kerosakan gigi dan gusi.

Antara antioksidan itu adalah asid oleanolic, oleanolic aldehyde, betulin, asid betulin dan 5-(hydroxymethyl)-2-furfural.

PENCUCI mulut daripada kismis.

Asid oleanolic mampu menghambat pertumbuhan dua spesies bakteria penghuni mulut iaitu streptoccus mutan, penyebab plak dan kerosakan gigi serta porphyromonas gingivalis, penyebab penyakit periodontal.

Sementara itu, pakar pemakanan dari sebuah hospital swasta, Tan Yen Sing, berkata, kajian juga mendapati kismis yang kaya dengan potassium dan rendah dalam sodium membantu mengurangkan tekanan darah tinggi.

"Malah, khasiat daripada kismis juga boleh mengurangkan risiko strok dan melemahkan perkembangan penyakit-penyakit organ dalam badan.

Selain itu juga, kismis mengandungi fiber dan asid tartaric. Ia juga baik untuk kesihatan tulang dalam badan anda.

Katanya, kismis mempunyai banyak khasiat pemakanan, serat, antioksidan, vitamin dan kalium yang merupakan nutrien penting untuk badan.

"Saya menafikan memakan kismis akan membuatkan anda gemuk. Ia adalah mitos. Ini kerana, manis yang ada pada kismis adalah manis buah-buahan yang asli.

"Ia juga mudah untuk dibawa dan boleh dipelbagaikan dalam masakan seisi keluarga," ujar Tan Yen Sing.

Khasiat Pisang




Pisang merupakan kurniaan alam semulajadi yang lengkap dengan vitamin penting, galian, gula yang menyihatkan dan karbohidrat untuk tenaga selain rasa yang enak.

Selain itu, pisang juga mengandungi vitamin C - bukan sahaja membantu sistem imunisasi malah menggalakkan kulit yang sihat dan menawan.


Buah dan kulit pisang sering digunakan untuk rawatan kecantikan terutamanya bagi menegang serta melembapkan kulit muka yang boleh menjadikan wajah lebih berseri.

Sebagai sumber buah-buahan yang mudah diperolehi di serata dunia serta harganya yang murah, pisang sewajarnya dimanfaatkan sepenuhnya bermula daripada kulit hinggalah kepada isinya.


Pisang mampu buat anda gembira

Protein dalam pisang yang dikenali sebagai triptofan ditukar kepada serotonin oleh badan manusia. Serotonin adalah sejenis bahan yang mampu menghasilkan perasaan tenang, membangkitkan mood dan secara keseluruhannya membuatkan kita gembira. Oleh itu jika anda berasa kecewa, cuba nikmati keenakan pisang, sambil merasakan perubahan perasaan daripada negatif kepada positif.

Meredakan ketidakselesaan perut

Kita sering mengalami masalah perut tidak selesa apabila bangun pagi akibat makan banyak sebelum tidur. Beberapa hirisan pisang atau pun minum pisang yang dikisar mampu meredakan dan 'menenangkan' perut sekali gus memulihkan rasa tidak selesa.


Hindari stres

Apabila stres atau menghadapi tekanan, kadar metabolik kita akan meningkat. Pada masa yang sama menurunkan paras potassium dalam badan. Pisang mengandungi potassium yang tinggi yang mampu membantu mengembalikan kadar potassium dalam badan kepada paras normal. Degupan jantung dan aliran oksigen dalam badan juga boleh kembali normal.

Merangsang otak

Pisang membantu merangsang fungsi otak yang disebabkan oleh potassium yang terkandung di dalamnya. Hasil penyelidikan mendapati potassium membantu seseorang menjadi lebih peka dan berhati-hati. Cuba makan sebiji pisang sebelum menduduki peperiksaan atau menghadiri temuduga. Ia mungkin membantu.


Penampilan menawan

Sejak zaman nenek moyang kita, pisang telah digunakan sebagai bahan untuk topeng kecantikan wajah. Ini kerana kandungan anti penuaan yang dipercayai terdapat di dalam pisang. Cuba resipi ini untuk mendapatkan kulit menawan. Kisar pisang dengan madu dan beberapa titik oren. Sapukan pada muka, biarkan beberapa minit sebelum dibilas bersih. Amalkan selalu untuk hasil yang memuaskan.

Rahsia Kismis




Masih ingatkah anda dengan pesan orang tua-tua atau ibu tentang makanan yang harus diambil jika ingin pintar dalam pelajaran? Tentulah kismis. Menjelang peperiksaan inilah satu-satunya diet yang kerap diberikan ibu.

Adakah dakwaan kismis dan kaitan ketajaman minda benar atau ia sekadar mitos? Ini kerana jarang sekali ibu bapa atau orang tua dapat memberikan penjelasan lanjut kenapa kismis baik untuk minda.


Malah keduanya, adakah kebaikan kismis hanya sekadar menyumbang kepada manfaat minda semata-mata?

Kismis atau dipanggil raisin dalam bahasa Inggeris atau zabib dalam bahasa Arab, disabdakan Rasulullah SAW, "Biasakanlah memakan kismis kerana kismis dapat menghilangkan kepahitan, menghilangkan lendir, menyihatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih."

Apakah sebenarnya rahsia kismis sehingga ia mendapat tempat sejak ratusan tahun dulu?

Kismis sebenarnya berasal daripada buah anggur yang menjalani proses penyahidratan sama ada menggunakan matahari atau menggunakan ketuhar. Terdapat beberapa jenis kismis yang popular seperti sultana, malaga, monukka dan muscat.


Akibat proses penyahidratan saiz kismis menjadi lebih kecil iaitu hanya separuh duit syiling lima sen. Dalam satu penulisan dalam majalah Today Dietitian mengungkapkan kismis sebagai gula-gula asli dan semula jadi.

Kenapa begitu? "Ia adalah salah salah satu daripada buah kering yang paling kaya dengan nutrisi di dunia. Kismis bebas kolesterol, rendah sodium dan bebas lemak. Ia menawarkan nutrisi yang diperlukan tubuh termasuk vitamin, mineral, zat besi, serat dan kalsium," nukil artikel itu.

Jika begitu, tidakkah kismis membahayakan kesihatan? Kismis mengandungi kadar gula yang tinggi tetapi gula fruktosa adalah gula semula jadi yang dipanggil gula ringkas. Ia mudah diproses untuk menjadi tenaga.


Walaupun kering, kismis juga dikategorikan sebagai salah satu buah-buahan yang kaya dengan antioksida selain prun dan aprikot. Oleh itu, kismis turut berfungsi sebagai agen untuk melindungi tubuh daripada radikal bebas.

Snek ini menawarkan pelbagai khasiat lain termasuklah sumber tenaga, tulang yang sihat bagi wanita, kesihatan gigi dan memperbaiki daya penglihatan.

Kepelbagaian manfaat itu sebenarnya bukanlah hanya untuk kanak-kanak, malah orang dewasa.

Menajam minda. Gula ringkas dalam kismis telah dikenalpasti dapat meningkatkan daya pemikiran otak. Ini kerana otak memerlukan gula ringkas dalam kuantiti yang banyak untuk berfungsi dengan baik dan kismis dapat menyediakan keperluan gula ringkas dalam kuantiti yang banyak dan cepat.

Antioksida. Kajian mendapati fenol yang terdapat dalam kismis adalah antara sumber yang membolehkan ia dikategorikan sebagai antioksida. Antioksida melindungi tubuh daripada radikal bebas selain menjaga kesihatan kulit.

Gigi sihat. Jangan membiarkan kemanisan dan rasa melekit kismis menipu anda. Kismis tidak menyebabkan kaviti dan penyakit gusi, bahkan mempromosi gigi yang sihat kerana mengandungi asid oleanolik. Asid ini sangat efektif dalam membunuh bakteria.

spend the nite at Hospital Sg Buloh..

http://www.clipartguide.com/_named_clipart_images/0511-1002-1017-4503_Man_Hugging_His_Pregnant_Wife_Cartoon_clipart_image.jpg

Around 7 pm, my gyne advised me to refer to the nearest Hospital asap as our baby movements seems a bit slower than usual. Baby, please la be strong...definitely mommy and daddy will be proud for u as our little survivor. So nearly 8.30 pm..right after Maghrib prayer, i'm seeking Lina's help to accompany me to Sg Buloh hosp, while waiting for hubby on the way back to KL from JB. (See baby, how much ayah worried about mama and you, and once u are born..you shud be grateful to Allah since u are been given such a great-daddy!!). Initially mama wanted to go by myself since Hospital Sg Buloh is quite near..but your ayah doesn't allow me to do so especially at nite.

http://2.bp.blogspot.com/_r5dYbfgOlu8/TSMGfkrbq9I/AAAAAAAABD4/Y6mo1_q_a28/s1600/hospital+sungai+buloh+malaysia.jpg

The smells of the medicine is quite strong once arriving this hosp and it closely reminds me to the previous delivery moment. The checkup started with heart beat counter using a special machine like ICG to measure and monitor the number of heartbeat per minutes. Alhamdulillah, everything seems OK. Then, the junior Dr asks me several questions:-

http://us.123rf.com/400wm/400/400/justmeyo/justmeyo1005/justmeyo100500040/6871408-happy-pregnant-woman-having-an-conversation-with-a-doctor-woman-and-lying-in-a-hospital-bed.jpg

Junior Dr: When u started to felt the slowness of the bby movement? 
Me: I noticed it today. Usually i can feel the strong kick on my tummy as well as on the abdomen and managed to count more than 10 times before 8 pm per day. But today a bit slow la... 
Junior Dr: Your health condition today?
Me: I'm not feeling well today. Headache and nausea..
Junior Dr: The heartbeat reading seems OK to me. But you still need to wait the say from My boss (gynecologist) before i discharge you.
Me: Ok, then.

On the waiting room, i have an opportunity to met several patients with different conditions. Some patient looks cool and more relax, some looks happy and excited, and I'm feel sorry to see the pain to some people confront the contraction while waiting to be admitted to labor room since the cervix opening is not yet reached 4 cm. So pathetic! Ya Allah, let everything will be easy for me...ameen. I was sitting besides indo-women and she looks very2 in pain. She tell me that the doc and nurse shud gives her medicine to relieve the pain during cervix contractions..but i'm telling her that i've never been given any medicine before giving birth, the paracetamol (i guess) to reduce the pain only been given to me after delivery. She fall silent for a moment. Moreover, this is not a private Hospital where we can easily be pampered based on amount of money that we willing to pay kan.

The waiting periods to met the gynecologist end up after 3 hours. Oh ye, prior to that..my hubby arrived at this Hosp around 12.15 am and i was heartfelt thanks to Lina and Amin for their willingness to send me and wait for hubby for almost 3 hours plus. Baby, now say thanks to mommy Lina and daddy Amin, OK.Ok, back to the story, the gyne scan to measure the baby weight, movement and heartbeat. Suddenly, he ask me..'do you know the gender yet?' I say 'Nope'. '90% sure..its a Boy....!!'.  'Oh really...thats great!' Hehe...finally. Mama and Ayah dpt tau juga gender awak. Now, its easy for Mama and Ayah to choose color of your shirt...wink::wink:). So, as we have decided earlier..we will named the baby as Ahmad Adam. Ahmad means Most highly adored, or most praised; variation of the name Muhammad. And Adam means the first Islamic Prophet. Im thinking to add 'Zahin' between Ahmad and Adam but hubby does not allow to do so since his name already quite long. Ok, let see the different...Ahmad Adam bin Ahmad Fakhzan (28 chars including space) or Ahmad Zahin Adam bin Ahmad Fakhzan (34 chars including space). Hmm..mmg agak panjang..


I was discharged from the hospital around 5 am. Seriess...sgt mengantuk. Kesian Hubby..driving from JB to KL for the sake of Adam. Adam, please don't do this again ye. Adam x kasihan kat ayah ker? Kena drive jauh2. You must growth healthy for us..sweetheart. But Mama tau, perhaps Adam purposely doing this because he missed his ayah so much kan..and wishing his ayah stay here in KL with mama kan...kan...(mommy too, my dear)(^_^)

Monday, February 7, 2011

rahsia brokoli..

Slalunye kalau hubi blk on weekend...kitorg akan singgah ke tesco utk bli brg basah utk msk2. Nasib baik hubi jenis yang x fussy bab mkn2 ni...lg senang..taste kitorg same. Kalau sy msk lauk yg hubi x biasa mkn pun...die telan jer. Slalunye sy akan tukar2 menu...kdg2 daging goreng (blajar ngn mak mertua..hehe), ayam masak kurma, ayam bakar and kuah percik, ayam/daging masak black papper, ayam kari, tomyam sayur, sayur campur. Kebanyakkan menu mmg ade ayam sbb hubi ckp ikan2 kt sini x fresh. Cuma kdg2 bile teringin baru sy bli ikan keli utk dbuat goreng. Bab2 sayur, hubi mmg suke sgt mkn sayur campur yg die pilih sendiri. Menu sayur adalah wajib..especially brokoli & mushrooms. Sbb kitorg slalu sgt mkn brokoli..jom kite jenguk2..apekah khasiat disebaliknye...

 Keistimewaan brokoli

  1. Mencegah kanser
  • Sulforaphane yg terkandung di dlm brokoli dapat membantu mencegah penyakit kanser. Kajian menunjukkan brokoli melemahkan sel-sel yang merangsang pertumbuhan tumor khususnya dalam sel payu dara.
  • Selain itu, ia dapat mengelakkkan sel-sel itu daripada merebak ke bahagian tubuh yang lain. Dengan adanya sulfaraphane ini, sel tumor yg baru terbentuk terkawal dan mengecil. Ia turut berperanan mencegah pembentukan sel yg tidak normal iaitu sel leukimia dan melanoma.
2. Mencegah katarak
  • Kajian mendapati bahawa dengan memakan brokoli sekurang-kurangnya 2 kali seminggu akan merendahkan 23% risiko penyakit katarak. Sulforaphane turut mempunyai potensi antioksida yang mampu melindungi sel mata daripada gejala ini.
3. Membantu tulang kuat
  • Secawan brokoli yg telah dimasak mengandungi kira-kira 74mg kalsium, 123 mg vitamin C yg membantu meningkatkan proses penyerapan kalsium yg memberikan 44 kalori, berbanding buah oren yg tidak mengandungi kalsium dan hanya mengandungi 69 mg vitamin C.
  • Produk tenusu contohnya, tidak mengandungu vitamin C namun terlalu banyak kandungan lemak tepunya, Segelas susu mengandungi 121 kalori di mana kira-kira 42 kalori datangnya dari lemak.
4. Membantu sistem imunisasi
  • Selain vitamin C, brokoli turut mengandungi beta-karotina dan dua sumber mineral iaitu zink dan selenium. Kandungan-kandungan ini dapat membantu daya ketahanan tubuh dalam sistem imunisasi.
5. Melindungi kandungan dari kecacatan
  • Bagi ibu mangandung, digalakkan mengambil brokoli dalam menu pamakanan mereka. Ia membekalkan zat bukan sahaja kepada ibu malahan kepada kandungannya.
  • Secawan brokoli menyediakan kira-kira 94 mcg asid folik, vitamin B yang berperanan dalam sistem DNA. Tanpa asid folik, sel sistem saraf bagi fetus tidak dapat terbahagi dengan sempurna.
  • Kekurangan asid folik ketika mengandung dikaitkan dengan beberapa kecacatan kandungan termasuk tiub nueral contohnya spina bifida.
6. Mencegah penyakit Arthritis Rheumatoid
  • Kajian yg dilakukan pada Julai 2004 menunjukkan bahawa, berlebihan vitamin C boleh mengakibatkan osteoarthiritis iaitu sakit sendi yg berlarutan berikutan peningkatan usia.
  • Brokoli dapat membantu mencegah serta melawan radang polyarthiritis..



Sumber: Majalah Pa&Ma, Februari 2006, hal.69

zaman kecik2..

Klakor bile tgk blk gamba aku mase kecik2. Kalau x silap gamba ni diambil mase kitorg darjah 3 Merah kot. Klu nk tau aku yg mane satu? Senang sgt...tgk sape duduk paling tak bsopan skalii...haha;p.

Ade beberapa fakta mase kecik yg org x bape tau psl sy. Rasenyer hubi pun x tau. Now its time to revealed...he~  
  
  • dilahirkan pd hari Jumaat semasa raye ke-3..dats why nama sy ade dekat2 dgn word 'fitrah'.
  • Mase kecik2 org cakap sy ni 'tomboi' sbb suke berambut pendek & x suke pakai skirt/gaun. Mase kecik2, ape sy kisah org nk kate ape kan...hakikatnya sy suke main lasak2..panjat pokok..lumba lari..xkn la nk pakai gaun plak kan. Lgpun sy tgk zaman skrg mane ade sgt bdk2 pompuan pakai gaun..buat ssh nak naik basikal jer. Bile recall blk..kak yong pun agreed benda yg same, bdk2 zaman dulu jer yg suke pakai gaun2 nih..zaman skrg mane ade dah. See..nmpak sgt sy lebih up-to-date..hehe. Bab nk berambut pendek tu suke hati la kan..style..
  • Pernah kena kurung luar rumah sbb blk lambat mase duduk kem tentera. Kalau x silap mase darjah 4 ke 5 ntah. Huhu..igt lg..sy pg rumah erin sbb nk main khemah2. Zaman dulu kitorg ni creative..nyalakan api pakai pantulan cahaya matahari dlm cermin. Sbb izat & amran (abg erin) bdk pengakap. So bile api dh nyala..kitorg pun msk megi..tu jer. Tup2 blk..dh lewat rupenye. X igt kena rotan ke x..rase mcm kena..;p
  • Mase kecik2..sekolah rendah, slalu tipu ckp pening & demam sebab tak nak pegi skolah. Maaf la umi. Bile dh naik sekolah menengah..siap terus terang kt umi..'Umi, arini xnk pergi skolah sbb pelajaran harini senang..'..haha..maksud sy..harini xde add math, physic, chemistry, math. Setakat subject membaca..sy boleh mmbace sendiri kt uma...haisk..teruk betul la. Even smpai masuk U pun same. Kalau subjet programming ke, math ke, financial ker...sy mmg x ponteng sbb jarang ngantuk..tp kalau subject elektif mcm management..sy mmg slalu ponteng. Sy mmg x blh duduk diam dgr lecture jer..kalau x sangappp. Lepas tu..mmg sy akan berangan..blk ni nk makan ape, nk study ape. Siap lukis2 kartun lg. x pun pass2 paper chat ngn member sblh..isk..isk..isk. 
  • Sy pernah tolak anak jiran, bdk laki umo 5 tahun (kalau x silap) sbb die tendang kucing sy yg tgh mengandung. Aduh..kecik2 lg dah jadi penyelamat. Geram betul sy, budak laki tu mmg terkenal dgn nakalnya. Pernah tanam anak kucing hidup2 la, cekik kucing la, tarik ekor kucing la.... So, bile sy nmpak perbuatan dia tu..mmg sy marah & tolak die..kalau x silap smpai jatuh kot..lepas tu die menangis sekuat2 hati. Cepat2 sy lari blk uma..hehe. Kecik2 da nk jadi mafia..ek
  • Suka tangkap berudu and bela. Kalau time hujan, keje kitorg mmg korek tanah, ambik berudu dr tpt lain & masukkan dlm tanah yg kitorg dh korek tu. Konon2 kolam berudu la..Cih..bile it2 blk, punye la pengotor..
  • Pernah masuk longkang besar utk tangkap ikan kecik2.. Yg ni sy buat hari Jumaat kt longkang skolah. Kalau x hari jumaat..hari wiken mase duduk rumah cik Rus. Sbb rumah cik Rus dekat dgn skolah. Slalunyer ikan ni tahan 2-3 hari & sy simpan dlm botol sblm mati..sbb x cukup mkn kot..
  • Slalu lepak ruma Maya main Lego, barbie doll.
  • Sgt takut dgn anak patung merah yg mata die boleh gerak2 tu. Kalau kite baringkan..anak patung tu tutup mata, kalau bgunkan..anak patung tu bukak mata. Mcm teletubbies. Sbb mase darjah satu, waktu mlm..tibe2 jer mata die terbukak mase sy tgh baringkan die. x tau la kebetulan atau pun..........*^%&
  • Mase skolah rendah, pernah masuk taekwondo, tp x abes pun..
  • Masa kt S'wak..slalu jer kena kejar anjing. Alhamdulillah la masa tu x pernah kena gigit. Anjing2 liar tu slalu jer kena tembak..tapi jumlahnya surut sekejap jer..lame2 ade byk blk. x sure la mcm mane anjing boleh byk sgt kt Kem Penrissen tu. Slalu plk tu larikan kasut skolah kitorg. Nk pergi rumah jiran kt depan rumah..kena kejar. Nk blk rumah dr rumah jiran pun kena kejar. Bukan sekor dua..kdg2 max smpai 7 ekor. Bile igt2 blk mmg menakutkan. 
  • Sblm pg skolah petang, sy akan dukung bwk ijan turun kt bwh rumah sbb x nk die kacau umi tgh masak. Kecik2 lg dh jadi kakak misali..ceh!
  • Pernah baling batu kt ular tedung selar warna hitam. x igt la, kalau x silap time tu sy darjah 4-5 kot. Dsebabkan blok kitorg tu bdekatan dgn gaung, so mmg MACAM2 ADEE. Setakat ular mmg kitorg biase jumpe. Mase kecik kan..mane tau tu ular ape. Sy & membe blng batu besar kt die smpai matii. Nasib baik la x kena serang ke ape..tp sy igt kaler die hitam berkilat, size sedang2..tp mmg kepala die mengembang time tu..Alhamdulillah la x jadi ape2 kt kitorg..haisk.
  • Pernah bela kura2 besar. Sy x tau la kura2 raksasa ni dtg dr mane..rasenyer mmg dari gaung sblh tu kot. Tp 2-3 hari kemudian die hilang, maybe dh blk ke tpt asal..;-(
  • Hari sabtu slalu pergi Library tentera. Sbb tu la sy ulat buku smpai skrg..sblm tido ke, mase mkn ke..mesti nk membace. x Ksh la buku ape2 pun..magazine ker..ilmiah ke..motivasi ker. Novel jer mls sket sbb panjang sgt & mkn mase nk habiskan..

Sekolah Rendah Mejar Jeneral Dato Ibrahim, Kuching.


Waniza Afdi haha..mane pegi cikgunye ni??

Noor Azlina Othman gambar ko yg mane?

Waniza Afdi aku yang dok depan ko tu...

Noor Azlina Othman hehehehe.. baru aku kenal bila tgk pic lama nie.

Noor Azlina Othman ko leh ingat ke semua kawan2 kita dalam gambar tu?

Waniza Afdi yg aku ingat, ko, azlina arifin, azirah, hasrati maya, nor azlina(paling kecik skali), fairus, nazri, kamarudin. e2 jela yang aku ingat nama...
 
Zzyra Honey wehh...sukenyerrrr...aku xde pon gamba nih....10Q alin!:). seriesss...x pnh igt kite penah skelas ngn maya..yg aku igt aku dok depan uma maya jer..


Zzyra Honey alin, ko igt x aku yg maner? nazri yg tgh2 tu kan..

Waniza Afdi zirah:nazri yang tgh2 tu..teringat ngan nor azlina yang kecik tu. die ade adik kembar 3..manela die skang..

Noor Azlina Othman yg kecik tu bukan nor azlina la.. dia nor azrina. aku selalu gi umah dia dulu. soalan kembar untuk zyra tu rasanya sbb teringat kat azrina kot sbb dia ada adik kembar. Mak azrina pandai buat kek, mak dia pernah hantar kek krim kat rumah alin dulu.

Noor Azlina Othman budak2 lelaki dalam pic nie cuma ingat nazri je.. yg lain x ingat la... zyra ingat sape2 lagi?

Waniza Afdi oops, a'ahla nor azrina..ingat2 lupe..nape ingat nazri je ni??

Zzyra Honey azrina bru jer kahwin. die skrg cikgu kt taiping..ade dalam frienster kite. Nnti kite soh die add dlm facebook oke..;)

Zzyra Honey ntah la..igt kt nazri jer sbb die tu baik, darjah 3 ke 4 ntah die pindah. yg sorg lg nurol ikram sbb die dok sblh dlm kelas..pastu ayah die slalu tegur sbb kenal ngn ayah kite..

fever + headache = MC

Tula, hari ahad sy gelak guling2 bile dpt tau BP hubi naik 140...skali harini bgn2 tidur tibe2 rase kepala berat sgt2..suhu badan panas. Sy gagahkan diri utk mandi..manela tau..kot2 la boleh segar bugar. Skali lepas mandi dan semayang...i felt headache n a bit nausea...start nk termuntah. Padahal perut kosong. Nk bangun pun rase x larat sgt..dh la nk drive sorg2...jammed lg nk ke Perodua..silap2 collapse mase tgh drive kan ke naye jer. So, sy decide utk ambil MC. I felt a bit guilty and sorry for my user sbb terpakse postponed kn meeting project Suffix pg ni. Kite hanya boleh merancang...tp Allah yg menentukannya....

**kesimpulannya, jgn gelakkan hubi...bdose..hehee~

backache...adeh2

i had exactly the same feeling just like my 1st pregnancy. Sometimes its really painful like someone was pushing down on my back all the time...especially on the last 2 month of pregnancy. I do research and some expert says that this is common for pregnancy women as their ligaments are preparing for laboring. Here are some useful tips to ease the pain:-

1. Exercise. Sticking to an exercise program can solve a lot of your worries. Find out from your doctor what abdominal and back strengthening exercises are safe for you. Also, find out how long you can maintain your regular exercise program.

Swimming, for example, may be an excellent way to keep fit and relieve the stress on your back from the extra pregnancy weight. Water exercises also invariably work out the trunk muscles, as you use them to balance yourself while floating weightlessly. 

2. Proper Picking up Posture, Girls! You’re walking down the hall when you spot your husband’s toolbox laying on the floor. Stop! Remember, when picking something up from the floor, bend your knees and keep your back straight. Always lift with your legs, never your back, keeping the heavy object close to your body at all times.

You can also try kneeling down on one knee with the other foot flat on the floor. Get as close to the renegade object as you can. 

3. Don’t Be A Sitting Duck. Improper sitting positions will make you an easy target for back pain. Be sure to sit with your back straight and well supported. When you are seated, tuck a small, firm cushion in the small of your back. It will give you support and help relieve the aches you experience after you have been sitting for a while. Make sure that your chair has a straight back, arms and firm cushions.

When sitting, try not to cross your legs. This can aggravate your back pain and compromise the circulation in your extremities. 

4. Showing Style. High-heeled shoes are so before-you-were-pregnant. Word to the fashionista: because of the extra weight you’re carrying, you’ll want to pack away uncomfortable footwear. Think flat, simple and comfortable. 
5. Sleeping Arrangements. A firm mattress will help relieve your back pain. If you don’t have a firm mattress, put a piece of hardboard under your current mattress.

Lying on your back puts 55 lbs. of pressure on your back. Placing a pillow under your knees cuts the pressure in half. Lying on your side with a pillow between your knees also reduces the pressure. 

6. A Pillow is the Answer. Try a pregnancy pillow (see photos below). These popular full-body pillows provide great support for your head, shoulders, abdomen and legs. They promote healthier circulation and can reduce head, neck and back pain. These special pillows soothe aching muscles and also ensure proper spinal alignment. After the arrival of your baby, lie back and use it as a nursing pillow. 

7. Wear a Support Belt. A pregnancy support belt gently lifts the abdomen without squeezing and encourages a more erect posture. Proven to be safe, these popular belts can dramatically reduce or even eliminate lower back pain caused by the strains of pregnancy. These belts are comfortable and fully adjustable. 
8. Pamper Yourself. While a birthday lets you be "Queen of the Day," pregnancy means people will tolerate you lavishing yourself with tender loving care for a whole nine months. Pampering yourself, even if it’s just getting more rest, can mean reduced back pain.

Ask your partner or a friend to massage your back — remember though that some aromatherapy oils can be dangerous for the baby. Instead, use baby oil to rub your aches away. Also, make sure you get enough rest, especially later on in your pregnancy. Lastly, try not to stand for long periods of time. If you have to, keep one foot up on a stool with your knee bent to prevent strain on your lower back. 

9. About Weight Gain. Don’t gain more than the recommended amount of weight. Nine months of carrying extra weight gain will take its toll on your back. If you’re already a bit over the suggested gain, be sure to make up for it with added rest.

hubiku MC

Harini hubi MC..die ckp penin kepale. Check2..rupe2nyer BP 140..haha. Nilah akibatnya kalau 3 hari bderet mkn daging. Kesian hubi...so far alhamdulillah BP sy x pernah exceed than average...lower lg ade. Lgpun semalam sehari suntuk hubi drive kete..dgn jammed lg...Sorila hubi, kalau kete myvi..berani jgk la sy tukar2 driver...ni lori. So pg td sy halfday, tgh hari sblm g keje..sy sempat sediakan nasi goreng seafood.

Sunday, February 6, 2011

Cara Mengira Tarikh Jangkaan Bersalin

http://2.bp.blogspot.com/_NxTWX5J8Tkg/SQKQyukzfnI/AAAAAAAADv4/2tMnaytOJNY/s400/untitled.bmp

Cara Mengira Tarikh Jangkaan Bersalin
sigline
Berdasarkan tarikh jangka bersalin, hanya 5% sahaja menepati masa. Selebihnya tersasar dari jangkaan. Mengapa hal ini berlaku? Sesungguhnya tidak ramai ibu yang dapat melahirkan bayi mereka tepat pada tarikh jangkaan yang ditetapkan oleh doktor. Dianggarkan 1/3 kelahiran berlaku seminggu sebelum atau seminggu selepas tarikh jangkaan. Biarpun begitu, tarikh jangkaan bersalin tetap penting! Ini bagi membantu doktor mengetahui tarikh jangka bersalin agar dia dapat mengenal pasti risiko yang mungkin berlaku.
1. Haid
Setelah doktor mengesahkan kehamilan anda, seperti biasa anda akan ditanya tarikh hari pertama haid terakhir (Last Menstrual Period – LMP). Kaedah ini dikenali sebagai Peraturan Naegele. Mengikut kiraan Naegele, anda dijangka bersalin selepas sembilan bulan tujuh hari daripada tarikh yang dinyatakan. Walau bagaimanapun, sistem kiraan ini hanya bersandar kepada jangkaan. Kiraan hanya akan jadi tepat sekiranya kitaran haid anda ialah 28 hari dan hari subur anda adalah pada hari ke-14. Di sini, biasanya masalah akan timbul apabila tidak semua wanita melalui kitaran haid yang sama setiap bulan. Jadi, anda mesti mencatat atau menandakan tarikh haid anda setiap bulan sama ada dalam kalendar, diari atau buku catatan terutama apabila anda tidak menggunakan sebarang kaedah pencegahan hamil.
*Mengira tarikh kelahiran
Tarikh boleh diramalkan dengan mengira ke hadapan 40 minggu (280 hari) dari hari pertama haid terakhir.
Ini berdasarkan kenyataan bahawa persenyawaan berlaku dua minggu selepas hari pertama haid. Cara begini, anda diramalkan untuk membawa kandungan selama 38 minggu.
Cara lain untuk mengira tarikh kelahiran adalah seperti berikut:
1. Pastikan hari pertama haid puan yang terakhir.
2. Campurkan tujuh hari.
3. Tolak tiga bulan.
4. Campur setahun
Sebagai contohnya:
1. 1 Jun 2007 + tujuh hari = 8 Jun 2007
2. 8 Jun 2007 – tiga bulan = 8 Mac 2007
3. 8 Mac 2007 + setahun = 8 Mac 2008
Sekarang, pengiraan telah meramalkan kelahiran anak puan pada 8 Mac 2008.
Dalam pada itu, jika anda benar-benar pasti tarikh persenyawaan, maklumkan kepada doktor. Jadi, dia dapat mengira tarikh jangkaan bersalin berdasarkan tarikh yang telah anda beri.
2. Ujian imbasan
Sudah menjadi kebiasaan kebanyakan doktor untuk menjalankan ujian imbasan bagi membantu mereka mendapatkan tarikh jangkaan bersalin anda. Ujian ini biasanya dilakukan sekitar minggu ke-10 hingga 13. Menerusi ujian yang dilakukan, doktor bukan sahaja dapat mengetahui tarikh jangkaan bersalin, malah dia dapat mengukur saiz bayi anda. Dari situ dia dapat melihat sama ada ia berpadanan dengan LMP anda.
Terdapat carta khusus yang dapat menunjukkan purata saiz fetus bagi setiap tahap usia kandungan. Jika saiz bayi anda besar ataupun kecil daripada saiz normal, tarikh jangkaan anda akan diubah. Jangan khuatir kerana keadaan ini tidak bererti bayi anda abnormal ataupun tidak membesar dengan sempurna tetapi ini menunjukkan tarikh jangkaan asal yang diberikan oleh doktor sebelum ini, mungkin terlalu awal ataupun lambat.

Tips bersalin

Source: http://alkiram.net/salam/2009/11/01/tips-beranak-atau-bersalin/



Ini antara tips yang selalu saya amalkan semasa nak bersalin yang dapat dari guru saya yang mengajar saya dalam mimpi Sidi Syeikh Ibrahim Ad-Dasuqi yang merupakan wali allah yang agung di Mesir.Segala mudah dan Alhamdulillah..
Cara-cara menghadapi ketika bersalin dan beranak :
1-Baca Fatihah 3x dan (Surah Al-Ikhlas) Qulwallah 1x
2-Ingat Diri Kita dari Allah kita datang dan kepada Allah Aku akan dikembalikan (Selalu ucapkan Kalimah Lailahaillah)
3-Selalu doakan Ya Allah Ya Rasullullah Permudahkan Se
gala Urusan Aku Melahirkan Anak.
4-Bertenang dan amalkan ayat Kursi 7x
5-Jangan Aktifkan perasaan sakit,selalu imaginekan dan selalu sebut aku sihat,segala urusan aku mudah.
6-Kalau kita operate jangan terus tidur saja mesti berjalan sedikit2 agar keluar angin dan badan hendaklah panas.

Persediaan Sebelum Melahirkan Anak



Persediaan Melahirkan Anak
Tahniah . Diucapkan Kepada anda yang sedang mengandung.Inilah masanya manjakan diri aiitu dengan memastikan anda sentiasa memperolehi makanan seimbang dan menjalani pemeriksaan doktor
sebulan sekali.Namun begitu penjagaan parantal bukan sahaja berakhir dengan temujanji doktor.Persiapam yang paling utama adalah bekalan pengatahuan.Ini boleh di perolehi dengan membaca surfing internet, atau yang berkemampuan menghadiri kelas pranatal.
Ok sekadar untuk ujukan anda di sini ada berapa perkara yang boleh anda cuba ikuti sebagai persediaan.
# Merancang Proses Bersalin.
Dapatkan gambaran jelas tentang prosedur perubatan dari doktor apa yang akan anda alamai daripada mula dan dimasukkan ke wad bersalin sehingga lepas kelahiran, ini boleh membuat anda lebih yakin untuk menghadapi saat-saat getir.
# Melakukan Senamam Regangan

Mungkin anda pernah mendengar orang2 tua berkata tentang duduk mengcangkung, proses bersalin akan menjadi lebih mudah .Kedudukan sedemikian sebenarnya melatih rongga pelvis untuk
merenggang bagi memudahkan bayi mendapat kedudukan yang terbaik untuk proses kelahiran.Cuba dapatkan info bagaimana cara senaman tersebut.
# Mengelak Sakit Belakang
Cara kita duduk , berdiri, berjlam dan tidur turut menyumbang kepada masalahan keletihan, lenguh-lenguh badan dan kekejangan yang dialami oleh wanita hamil.Ikuti panduan yang betul untuk kedudukan berehat yang selesa untuk dipraktikan sama ada di rumah atau di tempat kerja.
# Apa Yang Perlu Dibawa ke Hospital
Senarai kelengkapan yang perlu di sediakn untuk menghadapi proses bersalin
# Mendapat Tidur Yang Nyenyak
Kualiti tidur agar terjejas ketika hamil.
APA YANG PERLU BAWA KE HOSPITAL
Kelengkapan yang dibawa ketika bersalin akan membantu anda menghadapi saat genting dengan lebih yakin.
Keperluan Asas.
Bakal Ibu.
* Pelan kelahiran anda nota atau buku rujukan tentang kelahiran
* Kain Batik 2-3 helai
* Blaus berbutang depan 2-3 helai
* Tudung atau anak tudung
* Selipar-Untuk berjalan di dalam wad
* Coli penyusuan badan
* Seluar dalam
* Stoking
* Untuk dandanan- sikat , bedak, pewangi, pelembap bibir,
pembersih muka , berus gigi dan ubat gigi.
* Tuala wanita
* Tuala /Tisu
* Termos air panas
* Kamera -Sekiranya untuk merakam detik kelahiran
* Nombor telefon mereka yang anda ingin hubungi
* Telefon bimbit
* Pen dan Kertas
* Snek dan minuman
* Minyak Urut
Untuk Bayi
* Baju berbutang depan
* Seluar panjang
* Selimut kerudung
* Topi lembut
* Sarung tangan dan kaki
* Kain lampin
* Tuala bayi
Alat mandian bayi -jika perlu
lampin pakai buang
Bekalan tenaga ibu
Jika sakit anda memakan masa yang panjang dan meletihkan, anda munking perlu menyediakan snek dan minuman bagi mengembalikan tenaga .Malah pasangan anda mungkin tidak mahu berenggang jauh- terutama ketika tengah malam-walaupun letih dia juga perlu makan dan minum.Sediakan snek berikut dan rumah.
* Berapa roti sandwic
* Kepingan Coklat
* Buah-buahan segar
* Gula-gula
* Biskut
* Minuman- jus buah, air sejuk
minuman kotak
* Glukos
Bantuan Ketika Bersalin
* Minyak Urut
* Ketulan ais-untuk hisap ketika sakit bersalin
* Air dan botol penyembur untuk membasahkan mukan dan badan
* Tuala mandi/ muka- mengelap muka dan badan
* Perakam radio/ Telefon “Mp3″ – sediakan bacaan ayat2 suci
al-quran, untuk menenangkan anda.
Legakan kesakitan
Kebanyakan wanita mendapati urutan dan kombinasi air dan haba boleh mengurangkan sakit bersalin.Anda boleh mencuba mana kaedah yang boleh memberi anda keselesaan.
* Minta bantuan pasangan anda menyapu sedikit minyak dan krim
pada bahagian yang  sakit, terutama bahagaian bawah belakang
dan mengurut secara perlahan-lahan.Tumpukam perhatian kepada
sentuahannya.
* Letakkan beg air panas atau tuala panas tuam bada bahagian
sakit.
* Mandi Air panas
* Jika anda dahaga , hisap ketulan ais.

Ajaib!,Berjalan Kaki Mudahkan Bersalin

Story ni sy copy-paste dr website http://alkiram.net/salam/2010/06/18/ajaibberjalan-kaki-mudahkan-bersalin/.



Catitan hari ini..saya nak sambung sedikit cerita tentang berjalan kaki pada sambungan entry Berjalan Kaki Menguatkan Tenaga Elektron …Selama berada di bumi Mesir, agak jarang sekali saya habiskan masa dengan menaiki kenderaan atau kenderaan awam kalau perjalanan sejauh lebih 2km atau lebih..saya lebih suka berjalan kaki, bagi masyarakat arab tempatan berjalan kaki ribuan meter benda biasa ..masa mula sampai dulu memanglah nampak macam pelik..tetapi lama-lama macam alah biasa tegal biasa..tambahan plak sikap orang arab nie, kalau kita tanya  satu-satu tempat bagi dia 1 km tu ,cara dia bercerita macam selangkah dua jer..walhal nuh berpeluh jugalah nak sampai…sebab tu kalau berjalan dengan kawan arab saya tak akan tanya dekat atau jauh..tapi lebih suka tanya kat mana tempat yang nk di tuju, sekain-sekian..
Bagi diorang 2/3jam perjalanan dengan berjalan kaki tu biasa sahaja..mereka memang suka berjalan-jalan..mungkin faktor kehidupan mereka yang agak kurang kemampuan..bagi mereka wang  1.00 geneh lebih bernilai , dengan hanya untuk menaiki kenderaan awam yang harganya sama sahaja dekat atau jauh satu-satu perjalanan.
Selain faktor tu, berjalan kaki ini lebih mesra..boleh berbual-bual,  budaya mereka suka memang suka bercakap..ini belum lagi bercakap dalam telefon..adus kalau nak cerita bab berbual memang sure lari tajuk posting punya..
Berjalan kaki ini baik sebenarnya …daripada maklumat yang kita dapat dalam posting yang lepas..berjalan kaki juga amat baik sekali bagi ibu yang mengandung..ini saya praktikan semasa berada di sini sejak anak sulong.Seingat saya selepas check-up 3 hari tarikh dijangka bersalin..doktor masih suruh saya berjalan kaki..ambil angin di waktu malam, berjalan di tepi pantai..memang agak ganjil bila dengarkan ..surelah mak-mak kita kampung leter gila2 punyakan?..selalunya time mengandung ini kaki akan bengkak dan segala urat akan timbulkan..??
So,salah satu sebab kaki bengkak dan urat timbul adalah kerana kurang berjalan..alhamdulilah selama mengandung memang takder perkara2 ini..still ok jer..mungkin ada benar apa yang doktor sini sarankan..selain dari mengelak kaki bengkak…berjalan dengan banyak juga boleh menyenangkan bersalin.. kerana memberi pembukaan pada rongga2 sendi dengan mudah.. saya  amat bersyukur  sebab melahirkan anak dengan mudah ..sakitnya pun tidak lama..hanya mengambil masa sejam dari mula air ketuban pecah..baru saya siapkan diri ke hospital..itupun masih  still berjalan kaki seperti biasa….mudahkan??..mungkin ibu-ibu kat malaysia sana agak hairan..tetapi begitulah cara orang-orang sini time nak lahirkan anak….
Saya juga ada pegalaman melahirkan anak di Malaysia..tetapi pengalaman kt malaysia memang amat perit..bukan perit kerana diri sendiri ,tetapi  dengan cara pihak mengendalikan seorang pesakit wanita yang ingin melahirkan anak..ini amat berbeza sekali dengan negara yang serba kekurangan, mungkin kita  di ajar sifat manja dan terlalu komplikated.
Sewaktu bersalin anak no2 di Malaysia dulu ,saya masih lagi berkeadaan kuat dan mampu lagi berjalan, tetapi tidak di benarkan berjalan hanya minta bertelentang tanpa boleh buat apa-apa, tanpa minum dan makan.. walhal tiada apa2 kes pun..hanya semata anak sulong lahir lebih 4kg normal dan rekodnya berada di sini (Mesir), bukan kerana tertinggal rekod yer!..tetapi memang takder apa2 rekod pun kt sini..hehe..dan masa tu belum tiba lagi waktu dan tarikhnya, hanya ada tanda kesan darah keluar dan pintu rahim terbuka dan mampu untuk melahirkan anak..cuma rasa/sakit nak bersalin tu jer takdak..so, nak beranak camner??…Doktor pun hairan kenapa pintu rahim  sudah terbuka dan mampu untuk melahirkan baby..tetapi belum rasa sakit.. di fikiran saya masa tu mungkin faktor banyak berjalan kaki kot..
So, dalam kes saya tak adillah  semata nak tunggu sakit dulu..tanpa diberi makan apa2….Alhamdulilahlah saya memang dibekal dengan kekuatan diri dan semangat dalaman…bayangkana tidak makan hampir sehari../alasan doktor untuk operate , kalau masih tidak sakit..sebab terlalu lapar  hanya bekalkan doa saja supaya anak cepat2 keluar…tetiba dalam setengah jam bertarung sakit dan terus deliver…Jadi dalam hal ini doktor lebih komplikated pilihannya dari takdir Allah .Maka berletihlah kita bertarung ,dalam hal tidak makan sedikit pun…
Oklah kita biarkan saja cerita itu mungkin pengalaman orang lain dan tempat kita bersalin tidak sama..tidak kiralah hospital swasta kerajaan first class atau apa-apa class pun..bagi saya yang penting sekali adalah persediaan awal kita yang tenang, relax ,santai dan bersedia untuk menerima orang baru yang kita kandung..
Alhamdulilah saya melahirkan 5 orang anak-anak  permata kilauan hati…dengan mudah sekali…faktor berjalan kaki dalam keadaan yang sarat 8 bulan, 2/3 hari lagi nak bersalin..saya jadikan amalan sejak nasihat doktor mengandung anak sulong..mula2 dulu agak hairan jg tengok arab relax jer walaupun tengah sarat ke supermarket baru nak beli barang baby..dan pernah saya tengok “Ablah” (kakak) arab  tengah memilih barang baby..tetiba sakit nak bersalin..dengan mata sendiri saya tengok air ketubannya pecah..nasib baik hospitalnya sebelah supermarket saja..alhamdulillah..terperanjatkan???.. tu  biasa saja….lagi terperanjatnya saya..tak sampai 1 jam , hatta bus yang saya tunggu pun tak sampai lagi..saya tengok akak tu dengan selamba berjalan (ala-ala orang sakitlah) dengan berseluar jeans dan bermake-up tebal bersama hubby dia tahan taxi bawa balik baby..haha..kelakarkan???…gitulah cerita ni bukan perkara biasa pun kat sini..dan saya sendiri pun punya pengalaman yang sama….Inilah serba sedikit pengalaman dari cerita berjalan kaki.
Mudah, relax, santai ..itulah antara perkara utama yang perlu selain kita ada sedikit bekalan untuk menjadi orang tenang dan berjati diri dalam menghadapi kesakitan normal….tidak terlalu menjerit2, bersedia dengan tenang.Kehidupan  di sini memang banyak mengajar a lebih banyak hidup dengan jati diri yang kuat, walaupun kurang dari faktor kemudahn peralatan tetapi kaya dengan semangat , kasih sayang , toleransi dan spritual tinggi..InsyaAllah bekesempatan saya cerita tentang pengalaman dan petua2 sebelum tiba saat bersalin.