Pages

Saturday, February 26, 2011

Bahagiakah seorang suami ….? Bahagiakah seorang isteri…..?


http://2.bp.blogspot.com/_0t3-DOVGcFo/TPXAkz3PMaI/AAAAAAAAAw0/y3XcihvaxAI/s320/kasih%2Bsayang.jpg
Bahagiakah seorang suami ….?
sekiranya setiap hari isteri beli lauk pauk di kedai dengan alasan sebuk tak ada masa nak masak. Atau bahagiakah seorang suami bila isteri hanya pandai jaga penampilan diri takut kotor tangan nak jaga kuku takut rosak bila memasak dan buat kerja dapur.
Pandangan ustaz.
Hakikatnya seorang isteri yang memasak untuk suaminya Allah memberi ganjaran yg besar di atas penat lelahnya dan sesungguhnya air tangannya dapat mengikat kasih sayang suami Insyaallah.
Bahagiakah seorang isteri…..?
apabila seorang suami tidak menjamah sedikitpun makanan yg dimasaknya kerana gemar makan masakan si Limah janda anak satu . bahagiakah Seorang isteri bila suami suka membandingkan masakan isteri dengan janda si Limah’
Pandangan Ustaz
Jangan suka mengecilkan hati isteri.dengan membandingkan dgn orang lain.Begitulah sebaliknya. Pernah Rasulullah makan sedikit makanan yang dimasak oleh Aisyah tanpa berkata apa-apa tiba-tiba Rasulullah berhenti dan Aisyah sendiri memahami bahawa Rasulullah tidak menyukai makanan tersebut.Hakikatnya dalam Islam redholah dengan kekurangan dan kelemahan isteri dan anggablah isteri merupakan anugerah Allah yang perlu dijaga dibimbing dengan penuh rasa amanah dan kasihsayang
Bahagiakah seorang suami….?
Isteri sudah kurang memberi layanan apabila telah beranak pinak. Nak makan ambillah sendiri (layan diri) Nak pergi kerja, strika baju sendiri hinggakan nak tidur kena kemas sendiri kain cadar dan kain baju berselerak atas tilam(macam nak buat sarang la pulak) sedangkan isteri sebuk melayan anak-anak dan tidur baring bersama anak-anak.
Pandangan Ustaz.
Dalam Islam melayan suami adalah satu kewajipan. Apabila jiwa suami terluka satu titik hitam akan melekat di hati. Isteri yang mengabaikan suaminya tidak akan dapat mencium bau syurga
Bahagiakah seorang isteri ….?
Suami terlalu berkira soal nafkah mentang-mentanglah isteri seorang yg ada kerjaya.(gaji besar pulak tu) Beras habis,susu habis ,gas utk memasak habis dia buat dek je,(selamba beruk…mata dok klip pok..,klip pok) akhirnya isteri juga yang keluarkan duit beli keperluan rumah
Pandangan Ustaz.
Dalam Islam suami yg mengabaikan nafkah rumahtangga adalah pengkhianat rumahtangga kerana mengkhianati amanah Allah sepertimana firman Allah dalam Al-Quran ‘Lelaki adalah pemimpin kepada orang perempuan” Kelak di akhirat ia akan disoal di hadapan Allah apakah tanggungjawab terhadap keluarganya.?
Bahagiakah seorang suami….?
Isteri suka berborak dengan jiran-jiran tetangga di hadapan rumah (terutama di kawasan taman perumahan) pagi sekali (time suami kerja) dan petang sekali hingga kekadang bunyi azan maghrib baru balik ,walaupun kita tak tahu apa yang mereka borakkan .
Pandangan Ustaz .
Tak salah sekali sekala berkumpul bertanya khabar sesama jiran tetangga untuk merapatkan hubungan. Tapi kalau dah setiap hari dalam Islam di sebut ghullu (melampaui) Ini tidak baik, takut terlajak sehingga mengumpat atau menfitnah. Elakkanlah dari dosa yang keji ini.
Bahagiakah seorang isteri i…?
Rajin suami pergi surau tetapi balik dari solat isya’ suka sangat singgah di kedai kopi. lepak dengan kengkawan hingga larut malam sambil tengok wrestling WWE atau bola sepak atau lawan main dam. (Orang naik haji sekali, dia dah berpuluh kali …haji dam)
Pandangan Ustaz
Dalam Al-Quran Surah Al-Mukminun dinyatakan orang yang mendapat kemenangan dunia akhirat antaranya ialah orang yang meninggalkan perkara lagha. Lagha ini akhirnya boleh membawa dosa.
Bahagiakah seorang suami…?
Bila keluar rumah bukan main lagi tabaruj. Muka disapu bedak,pakai lipstik merah menyala, wangi pulak tu sampai suami pun dah tak kenal. Tapi di rumah selekehnya,…rambut macam roti kirai,bedak sejuk bertampung dimuka..kain batik dok ikat kat dada je…suami tengok pun naik melugai…
Pandangan ustaz
Kecantikkan isteri untuk siapa? Tak cantik pun tak apa asalkan sedap mata memandang. Isteri yang mempamirkan kecantikkan dan keayuan pada bukan mahram nya mengundang kepada zina mata. Berapa ribu mata lelaki yang memandang dengan penuh syahwat sebanyak itulah juga dosa yg terpaksa ditanggungnya
Bahagiakah seorang isteri…?
Sama-sama balik kerja. Sama-sama penat. Isteri bergegas ambil penyapu, cuci pinggan mangkuk di dapur. Suami duduk relex atas sofa baca surat khabar sambil arah isteri ‘kopi satu..kaw…kaw punya…! (dia ingat restoren ke?)
Pandangan ustaz
Resepi kasih sayang salah satunya ialah ‘At-Tafahum” saling memahami. Berkerjasamalah demi untuk menjana kebahagian. Suami boleh bancuh air sendiri tanpa perlu menyusahkan isteri atau kalau isteri sebok memasak temani isteri sambil puji-puji sikit. Isteri ni kalau kena puji macam rori meery kembang, letih bekerja pun hilang.

0 comments: