Pages

Friday, April 2, 2010

Mode: R E C O V E R Y


pd hari ini mugkin sy sudah semakin kuat hati. Hati ini sbenarnya sgt terluka..sehingga sy langsung tidak mahu megingatkannya lg malah x sanggup menyebut namanya dlm hati. Sgt terluka sbb die tinggalkan sye semudah itu. Sy tau Allah menguji iman sye. Tp maafkan saye..biarlah syn bermain dgn mase. Biarlah kelukaan itu sembuh perlahan2 dan dgn sendirinya. Sy tau bahawa kami sebenarnye sgt2 beruntung kerana die telah menunggu kami di sane...menunggu dgn sabar..melihat kami dari jauh...mendoakan kami dari jauh. Alhamdulillah..kami sempat melaksanakan tanggungjawab kami..aqiqah and memberi nama yang baik2 pada hari ke-7.

Menurut Imam Ahmad r.h, sekiranya anak kecil meninggal dunia dalam keadaan belum diaqiqahkan, anak tersebut tidak akan membantu (memberi syafaat) kedua ibu bapanya di akhirat. Justeru, syafaat dari anak kecil yang meninggal untuk si ibu bapa adalah bergantung kepada aqiqahnya ( Mirqat Al-Mafatih, 8/78). Wallahu 'alam.

Ia berdasarkan kefahaman Imam Ahmad dari hadis :-

Ertinya : anak tergantung kepada aqiqahnya, dilakukan sembelihan aqiqah pada hari ketujuh dan diberi nama serta dicukur kepalanya" ( Riwayat At-tirmizi dan Ahmad )

Maaflah..sy tidak mampu menceritakan semula semuanya. Teringat kata2 seorang kakak, 'Azirah, awk sgt kuat,' Kenyataan yg mmbuatkan sy menangis di dlm hati. Ketika itu sy terpakse kelihatan seperti itu walhal jauh di dlm hati..hanya Allah saja yg tau. Terima kasih kpd kwn2 yg sentiasa menggembirakan sy..keluarga & keluarga mertua yg sgt pengasih..& kpd hubi yang sentiase berada disisi disaat sy bertarung dgn emosi. Terima kasih daun keladi:)

No comments: