Pages

Monday, September 24, 2012

20 days of confinement..

Hi..i x nmpak cam org tgh confinement kn...thihi. Sempat lg teman icik hubi g makan burger king..nyums. Tapi mustahil teman jer kan..sy pn order gak grill chicken burger plus milo without ice. Baby aqeef mane? Oh..ade kt uma..bby mmg kena berpantang 40 days sbb takut kot kembung ke krg sape yg susah.

Alhamdulillah, pengalaman bersalin dan confinement kali ni mmg agak different compared to previous2 birth. Org ckp lain anak..lain pengalaman kan. Lepas bersalin, hari ketiga aku dh start berurut dengan cik nora, org sungai choh. Baby plk masih di nursery di Pusat Perubatan Naluri sbb on antibiotik for 5 days. Mmg tak sangka bby Aqeef nk jadi org KL. Klu ikutkan, plan nk induce pd 10/9/2012..tapi kita hanya merancang, Allah jua yg menentukan segalanya. Pada 2/9/2012 pagi2 lg perut rase memulas2..igtkan sebab aku dok breakfast cikedis Mr. Potato. Asyik2 nk g toilet jer..kejap2 nk pg..pastu perut x rase contraction sgt pn..biase2 jer. Tp sbb rase memulas cmpur cam rase period pain..terus ku kejut incik hubi.

Aku: awak...sy rase cam sakit perut la..ntah2 dh ade opening kot.
Hubi terus terjaga..smbil terpisat-pisat tu dia jwb 'yer ke?'.
Aku: hmmm..tak la rase sakit sangat..to asik kuar masuk toilet. Rase sakit mcm yg nk bsalinkan zahin aritu.
Hubi: jom g klinik bwh tu la..check opening..
Aku: hmmm...

Sebenarnye aku mengiakan aje..tp 50-50. Tak sure sakit ni braxton hicks ker or sakit nk bersalin. Lepas tu aku mcm tak sure sama ada nk g check opening kt klinik biase ker..or pg terus kt Pusat Perubatan Naluri tu. Sbb kalau x silap aku..bila check opening, mmg boleh merangsang lg opening serviks tu..oh ngeri, kang ade yg terbesalin kt klinik biase plak..huhu. So dlm fikir nk pg mane tu..aku sempat mandi and siap2. Sakit perut memulas masih ade. Based on previous experienced, aku mmg jenis tak pecah ketuban. Yg ade cuma bleeding sikit sgt2. Silap2 boleh tak perasan. Tapi kali ni aku check2 jg kot2 ade darah ape2..mmg xde. Then tgk2 hubi pn dh siap2. Aku ckp kt hubi, baik terus pg Naluri ..sbb takut kot2 dh nk bsalin ke. Pastu hubi ajak terus pg...adam plak tinggal jap ngn opah dia kt uma. Tp sbb takde ape2 tanda..lepas siap2 tu aku tertido kt blk plak dlm sejam lebih. Bgn2 dlm pukul 12 t/hari still rase sakit memulas tu x hilang2. Then bila masuk toilet baru aku perasan ade bleeding sikit. Masa tu terus aku panggil hubi..'awk..mmg dh masa la...'. Hubi yg mmg dh siap sedia tu terus ckp..'jom kita g Naluri terus'. Sebelum pg, sempat aku salam umi n mintak umi doakan agar semuanya dipermudahkan kalau aku bersalin harini.

Sampai jer kt Naluri, aku terus diminta pg ke tingkat 2. Kebetulan ade 2 org nurse yg bertugas, tp suasana kt sane mase tu mmmg agak lengang..mcm x ramai org jer. Aku ckp kt nurse, mana doctor, sy nk check opening..sbb rase mcm semacam and dah keluar tanda. nurse tu ckp, doctor xde..diorg boleh check dulu. Apa2 hal..baru diorg akan call doctor. Nurse tu siap ckp..bukan nk bersalin arini kan. Aku ckp x sure..tapi dh kuar tanda..so nk tau dh ade opening ke blm. Nmpak sgt muka aku cam tak sakit sangat kan.

Check punye check..muka nurse tu dh semacam. Aku ni paling benci bile bab check opening..sakit siot!! Aku tanye nurse...dh ade opening ke? Berapa cm dh ye? Nurse tu ckp 7 cm. Wahhhhhh...biar betul! Dia siap check 2 - 3 kali untuk memastikan kesahihannya. Pastu aku tanye blk..betul ke dh 7 cm? Diorg ckp ha'aa...kena masuk labor room terus. Wahhh...takutnyer. Serious, aku mmg x rase contraction yg kuat pn.

Doctor datang btl2 selepas lepas nurse pecahkan ketuban masa opening serviks dh 10 cm. masa tu 9cm to 10 cm tu barula aku rase contraction yg kuat. Bile doc datang aku mmg dh x tahan sgt dh. Badan mmg menggigil-gigil menahan sakit. Hubi yang setia disisi mmg x putus2 mengurut tangan aku dan memberi kata2 semangat. Bila doc ckp push jer...aku push sekuat hati. Pengalaman bersalinkn Adam di AlFarabi last year mmg btl2 mmbantu dari segi pernafasan dan cara melahirkan. Alhamdulillah..sekali teran jer dh kuar...hihihi...nmpak sgt mmg dh x tahan. Barula perut rase legaaaaa sangat2. Perasaan yg kutunggu-tunggu selama ni. Bby boy sebesar 3 kilo...estimated masa maternity checkup semalam 2.7 kg jer. mmg tak sangka 3 kilo..mcm x padan dengan perutku yg nmpak x besar mane ni:). Apa2 pn syukur segalanya dipermudahkan. Setakat ni..cukuplah dua org dulu..yg pentingkan quality..bukan quantity. Biar diorg berdua ni besar sikit..then baru blh fikir psl nk tambah lg..huhu;)

No comments: