Pages

Friday, October 12, 2012

Supplements semasa hamil

Disebabkan aku pregnant rapat2 setahun sorg smpai 3 kali..aku mmg slalu over tired mase pregnantkn bby Aqeef. Blk jer keje mengadu kt umi...penatttt! Before this pn aku mmg x pernah consume any supplements kecuali yg doctor recommend during pregnancy mcm folic acid, vit c, neurogain, iron or obimin/pramilette. Tapi kali ni mmg aku btl2 rase sgt cepat penat especially on 3rd trimester. Nak naik tangga level 4 pn makcik x larat. So untuk mengelakkan keletihan yg amat2 ni aku pn try a few vits after survey2 review by forumer2 & blogger2.

1. Elken spirulina - aku consume 5 biji sehari w/o skip. Alhamdulillah, badan mmg rase bertenaga.

2. Produk shaklee - supplement ni mulanya aku amik sbg preparation utk BF. Tapi lepas consume pill ostematrik, ESP & Omega Guard masa kandungan dlm 6 bln..then aku terus amalkan smpai la selamat delivered. Pil oste (kalsium) mmg x pernah tinggal, sbb after consume oste, kaki mmg x cramp...gusi kurang berdarah dan badan rase cergas lepas bangun tidur. ESP n omega guard plk buat aku rase kenyang dan takde masalah sembelit langsung during pregnancy. Produk shaklee mmg recommended la utk pregnancy & confinement. Set confinement yg aku amik mmg merpercepatkan penyembuhan luka epi. So far, kurang sikit rambut gugur bila mkn Zinc Shaklee.

3. Obimin - yg ni supplied by klinik on every monthly checkup. Org ckp klu mkn obimin bb jadi beso? Hoho..tak kot, sbb bb aqeef ni lahir 3 kilo jer wlpun mkn mcm2 vitamin.

4. VCO Tanamera - Aku makan vco ni tiap2 hari sebulan before giving birth. Tgk review, VCO ni memudahkan kelahiran. Alhamdulillah, dengan izin Allah, mmg mudah:)

5. Neurogain - yg ni aku consume start 3 month of pregnancy. Pastu bila dh start mkn omega guard shaklee, terus stop mkn neurogain.

Semua2 supplements ni aku amik dlm end of 2nd trimester. Awal2 tu cuma makan acid folic bli kt farmasi. Yg aku perasan, lepas consume pill calcium shaklee, tulang bby aqeef ni mmg agak keras dbandingkan dgn abg2 dia. Nk mandi pn senang. Thumbs up to shaklee!:)

No comments: