Pages

Thursday, October 14, 2010

7 Perkara Jangan Lakukan Selepas Makan

• Jangan merokok
Ni lah yang selalunya si perokok buat. Lepas makan je, kena sedut asap.. Kalau boleh, janganlah buat lagi, sebab mengikut pakar, menghisap sebatang rokok selepas makan akan member peluang mendapat kanser lebih tinggi.


• Jangan makan buah-buahan
Ni juga yang selalu majority kita amalkan.. konon macam pencuci mulutlah.. tapi, kalau ikut sunnah Nabi s.a.w, makan buah sebelum makan makanan lain, maka makanan yang dimakan akan mudah hadam. Selain itu, makan buah-buahan selepas hidangan akan membuatkan perut menjadi kembung. Seeloknya makan buah ½ jam atau satu jam sebeleum menjamah hidangan. Cara ini juga dapat mengelakkan kita makan banyak..



• Jangan minum teh
Selain teh, kopi juga sering disajikan untuk dinikmati sebagai alat “pembuka mata” (selalunya lepas makan, orang cakap mengantuk..) Rupanya tak berapa elok kalau ambil teh lepas makan, sebab daunt eh ada asid yang tinggi dan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yang diambil sukar untuk dicernakan. (Kopi saya tak sure.. tak dinyatakan pulak..)

• Jangan longgarkan tali pinggang
Adeehh... part ni jarang menjadi.. selalunya sakan siap-siap longgar sebelum makan.. supaya makanan senang nak masuk.. hahhaha.. macam ni ok lah kot kan.. Tapi jangan longgarkan selepas makan, sebab akaan mengakibatkan usus anda memulas.

• Jangan mandi
Kalau nak mandi.. mandi sebelum makan. Mengah-mengah melantak makanan, janganlah pulak dok mandi.. sebab mandi akan menyebabkan peningkatan aliran darah di sekitar perut dan melemahkan system penghadaman dalam perut.


• Jangan berjalan
Perut dah penuh.. kalau kena berjalan tu.. semakin mengah lah jadinya. Berjalan boleh menyebabkan sistem penghadaman tidak dapat menyerap pemakanan yang diambil.


• Jangan tidur
Selalunya nilah yang kita akan rasa.. mengantuk dan nak tidur.. kecuali time keja.. kalau lena jugak.. mau kena ligan keliling pejabat dengan bos nanti. Jangan sleep, sebab makanan yang diambil tidak mampu dicerna dengan betul dan boleh mengakibatkan sakit gastrik.
Semoga bermanfaat dan selamat beramal!

0 comments: