Pages

Wednesday, October 13, 2010

Mengidam Laksam


Dari smlm..mase tgh bace readest dgest tetiber jer teringat laksam yg kyati order mase Jamuan Raye last wiks..terliur..sedap sgt...smpai aku tambah 2 kali..x pernah rase laksam sedap mcm tu kt kl. Klu kt tganu..stakat ni xde sape leh lwn lg laksam cik ngah..nyum2. Nsib baik aritu aku ade usha-usha cara cik ngah buat mee & kuah laksam. Insya'Allah...tau kot. So, hujung minggu ni sy nk bli bahan & try buat laksam. Chaiyokk...bsemangat azirah! So, sy nk try resepi ni yg sy jumpe kt internet...

Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 3cwn tpg beras
  • 1/2 cwn tpg gandum
  • 4cwn air suam
  • >>bahan kuah:
  • Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
  • Sdkt halia
  • Sdkt bwg putih
  • Sdkt bwg merah/besar
  • Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok
  • Santan
  • Asam keping
  • Sdkt garam
  • Sedikit gula merah/gula
  • >> Bahan ulam
  • timun,kcg panjang,taugeh,daun kesum(dipotong halus)
  • >>cili:
  • cili merah
  • belacan
  • garam
  • limau

Cara-cara

  1. Cara buat laksam: Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
  2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis
  3. Untuk kuah: kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.
  4. Untuk cili: cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau

0 comments: