Pages

Thursday, October 14, 2010

Makanan yang melemahkan system imun tubuh


Selalunya kita suka-suka ja makan. Tak pikir masa makan. Dah siap makan, baru lah nak ingat kolestrol la, gatal la, alegik la dan bagai-bagai. Tu selalunya saya lah. Masa nampak suka-suka ja nak try.

Sekarang ni nak makan sangat mudah dan senang. Ambik oder online pun ada, telepon pun ada. Yang penting, makan, suapaya tak mati kebuluran. Kan? hehe.

Makan pun kena lah jugak pilih-pilih. Silap makan, akan makan makanan yang berlemak, dan secara tak langsung akan bagi implikasi yang tak baik kepada tubuh badan. Ni yang saya petik dari magazine Minguan Wanita Bil. 1369. Antara makanan yang boleh melemahkan system imunisasi tubuh adalah :

1. Makanan yang digoreng menggunakan minyak terpakai.

Ni memanglah. Tak elok gunakan minyak yang dipakai banyak kali ni. Nak tau banyak ke tidak, tengok struktur minyak pun dah boleh tahu. Minyak akan menjadi gelap dan likat. Masakan pun jadi tak elok. Ini adalah kerana minyak yang digunakan semula mempunyai radikal bebas yang boleh merosakkan enzim-enzim penting termasuk DNA. Akibatnya tubuh menjadi lemah kerana radang, jangkitan dan juga penyakit degenerative menyerang tubuh.

Minyak terpakai ni berpotensi untuk meningkatkan karsinogenik yang boleh menyebabkan kanser.

Minyak yang baik adalah seperti minyak kacang soya dan minyak jagung. Tapi, nak pastikan ia tak cepat rosak, minyak berkenaan kena lalui proses penstabilan minyak. Tapi, masa proses tu berlaku, struktur kiminya berubah menjadi lemak trans. Kesannya sangat merugikan sebab boleh merosakkan sel tubuh. Kesan lemak trans ni lebih buruk dari lemak jenuh. Biasanya lemak-lemak ni terdapat dalam makanan seperti kerepek kentang, biskut, makanan yang diproses serta makanan segera.

2. Makanan yang mengandungi pengawet.

Kalau bahan pengawet tu dapat membantu kita awet muda, tak pa lah kan? mesti kita makan lagi bersungguh-sungguh. Tapi, bahan pengawet ni dikaitkan sebagai perosak sistem imunisasi tubuh, terutamanya bahan pengawet yang mengandungi nitrat. Jika dimakan, nitrat yang terkandung di dalamnya akan berubah menjadi zat nitrosamine. Zat inilah yang dikatakan penyebab kanser.

kalau menghadiri majlis barbeku, pilihlah makanan yang sesuai. Ini kerana makanan yang masuk dalam perut seperti daging proses, burger, sosej atau apa sahaja makanan yang diproses berkemungkinan tercemar. Hentikan juga tabiat merokok kerana rokok mengandungi nitrat.

3. Makanan mentah

Bukan semua makanan mentah selamat dimakan. Biasanya makanan mentah seperti sushi, tiram dan sebagainya merupakan tempat bacteria dan parasit membiak. Walaupun ia tidak membahayakan tapi, bagi mereka yang sedia mempunyai imunisasi tubuh yang lemah , lebih baik hindari makanan sebegini.

4. Alkohol

Memanglah benda ni tak elok. Kalau yang ketagih ni, tak lama je nampak dah mereng. Apatah lagi kalau sentiasa diambil, dan sebati dalam badan. Ia adalah racun bagi segala racun kepada semua system tubuh manusia. Selain boleh merosakkan system saraf, ia menghalang kemampuan sum-sum tulang untuk melakukan regenerasi sel darah, megosongkan cadangan vitamin B dan boleh menyebarkan racun kepada hati.

Semoga bermanfaat dan selamat beramal.

0 comments: