Pages

Tuesday, April 10, 2012

pemergian yang mengejutkan..

sy pernah bercerita tentang wife sahabat kami yg menderita cancer perut pd July tahun lalu (Refer to: myazarra.blogspot: sedih..). Dalam kesibukkan end month branch closing, early month account closing & genba di Osaka..kami masing2 hampir2 x sempat nk bertanya khabar secara terperinci mengenai perkembangan terkini isteri kpd sahabat kami yang dikhabarkan semakin...emm..semakin NG (istilah yg digunakan oleh kami di p2 yg bermaksud Not Good).

I still remember, on last Jan 2012, lebih kurang dlm pukul 10pm++..kami satu section menerima sms dari HOS yg menyatakan bhw his wife will undergo major operation on that nite and estimated to finished around 2am ++. Rupa2nye ketulan di perutnya leaking dan terpaksa menjalani pembedahan segera bagi mengelakkan jangkitan dibahagian lain. Sms tersebut mmg agak mendebarkan sehingga saya terjaga lebih kurang dlm pukul 2 pg sambil tak putus2 berdoa agar beliau selamat. Setahu kami, beliau mmg tidak digalakkan menjalani any operation or kimo disebabkan condition beliau yg tidak mengizinkan. Alhamdulillah, pembedahan tersebut berjaya, namun ketulan tersebut tidak dpt dibuang kerana telah melekat di abdomen2 lain. Selepas pembedahan, kami sempat menziarahi beliau. Walaupun agak lemah disebabkan baru menjalani pembedahan untuk membuang darah2 kotor dan nanah..beliau kelihatan sangat sihat dan mampu tersenyum dan sedaya upaya cuba berbual dengan kami.

Selepas itu, kami mendapat tahu beliau sempat blk ke kampung dan duduk di KL beberapa minggu sebelum keadaan beliau semakin agak tidak memuaskan disebabkan cancer tersebut telah merebak di semua abdomen. Malam selepas sy blk dr Osaka, sekali lg sy mendapat sms yg menyatakan keadaan beliau semakin tenat dan skali lg sms tersebut diterima pd tengah mlm. Pasti mmg agak mustahil untuk sy ke hospital tgh2 mlm la kn.

Keesokan harinya, sempat kami berbual satu section mengenai keadaan isteri sahabat kami sebelum dikhabarkan bahawa beliau telah kembali ke rahmatullah dalam pukul 10pg. Berita tersebut mmg betul2 mengejutkan kami satu department tak terkecuali user2 dr department lain. Kalau ikutkn, sy mmg nk turut serta menziarahi arwah, namun agak mustahil untuk kami satu department untuk semua skali pergi dsebabkan tuntutan bidang kerja kami yg x mengizinkan.

Ya, pemergian sesorang yg sangat kita sayangi, kasihi..mmg amat2 menyedihkan..melukakan..meralatkan. Sy pernah merasainya dan kesedihan itu mmg masih bersisa tanpa diketahui penghujungnya. Tapi, semua yang hidup pasti akan kembali ke pencipta dan seorang pun yang x akan terkecuali cuma masa yang membezakan. Jadi kita yang hidup ini perlulah meneruskan kehidupan dengan mencari bekalan untuk ke akhirat secukupnya. Semoga kami2 diberikan kekuatan untuk meneruskan kehidupan ini. Smoga k.ira beroleh kebahagiaan yang tak terhingga di sana, semoga beliau ditempatkan dikalangan hamba2 Allah yg beriman. Ameen..Al fatihah.

No comments: